کد مطلب: ۴۱۸۳۷۱

نوسان قیمت مرغ در راه است

نوسان قیمت مرغ در راه است

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به واریز حقوق‌ کارمندی و کارگری پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ با نوسان ۲ تا ۳ درصدی در بازار روبرو شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عظیم حجت، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه دارد، اظهار کرد: روز گذشته متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

وی افزود: با وجود کاهش تقاضا بعد از شب یلدا، اتفاق خاصی مبنی بر افزایش یا کاهش قیمت مرغ در بازار رخ نداده است.

حجت قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به ورود به ماه جدید و واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری پیش بینی می‌شود که نوسان مشهودی در بازار رخ ندهد به طوری‌که حداکثر نوسانات تا پایان هفته از ۲ تا ۳ درصد بیشتر نخواهد بود.

این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون مرغ‌هایی که در حال عرضه به بازار است، تولیدکنندگان با نرخ ۳ هزار و ۳۰۰ تومان اقدام به جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری کردند که این امر بیانگر اختلاف یک هزار تومانی نرخ جوجه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است که بر قیمت تمام شده تاثیر منفی دارد.

به گفته وی، با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، بازار کشش افزایش قیمت و عرضه مرغ به نرخ واقعی را ندارد.

التهاب بازار جوجه یکروزه در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر نظارت ویژه دستگاه‌های مسئول بر بازار جوجه یکروزه گفت: براساس سنوات گذشته، قیمت جوجه یکروزه از اوایل دی همزمان با ازدیاد تقاضا برای جوجه‌ریزی شب عید با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود که اگر امسال هم نظارتی بر بازار جوجه یکروزه نباشد، بدون تردید روند التهاب قیمت جوجه همانند سال‌های قبل استمرار خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه نبود مدیریت در امر جوجه ریزی در ماه‌های پایانی سال منجر به زیان مرغداران در سال جدید می‌شود، بیان کرد: اگرچه اکثر مرغداران به امید بازار شب عید به دنبال افزایش جوجه ریزی برای جبران زیان خود در فصل پاییز هستند، اما ازدیاد جوجه ریزی در ایام پایانی سال برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت به سبب افت کشش بازار، نابه سامانی قیمت برای تولیدکنندگان را به همراه دارد.

حجت ادامه داد: مدیریت تولید جوجه در ایام پایانی سال باید همانند ماه‌های مهر و آبان باشد، به سبب افزایش تولید جوجه و جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری انتظار می‌رود که پشتیبانی امور دام از فروردین اقدام به خرید تضمینی مرغ به منظور تامین ذخایر استراتژیک خود کند، در غیر این صورت تولیدکنندگان به سبب خرید جوجه با نرخ بالا و نبود تقاضا در ایام پس از عید متحمل زیان خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در فصل زمستان تولید جوجه یکروزه به بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه می‌رسد، بیان کرد: ازدیاد تولید جوجه یکروزه و تولید در واحد‌های مرغداری برای تولیدکنندگان خطرآفرین است.

کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای جوجه‌ریزی شب عید از سوی مرغداران، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهیم تنظیم بازار را از طریق واردات انجام دهیم.

حجت با بیان اینکه واردات مرغ به تولید داخل آسیب جدی وارد می‌کند، تصریح کرد: با وجود برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تامین نهاده‌های دامی از ابتدای سال، تولید جوجه یکروزه و جوجه ریزی ماهانه حداقل ۱۰۰ میلیون قطعه برای تولید مرغ، واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد چرا که چنین اقدامی منجر لطمه زدن به تولید داخل می‌شود.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نهاده‌های دامی به بازار وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بازار نهاده‌های دامی از لحاظ قیمت، حجم و توزیع از سوی بخش دولتی و خصوصی در آرامش به سر می‌برد و همانند گذشته کمبودی در عرضه وجود ندارد.

وی قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بنادر را یک هزار و ۳۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت در انبار‌های استانی یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد.

تکذیب گرانی مرغ در بازار شب عید

حجت گرانی مرغ در بازار مرغ شب عید را تکذیب کرد و افزود: بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت تامین مرغ شب عید حداقل ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه افزایش می‌یابد که بدین ترتیب گرانی برای تامین مرغ گرم برای ایام پایانی سال نخواهیم داشت.

به گفته وی، طبق روال همه‌ساله تقاضا برای جوجه‌ریزی از اوایل دی به منظور تامین مرغ شب عید افزایش می‌یابد که بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته مبنی بر رشد ۳۰ درصدی تولید جوجه بعید است که نوسان قیمتی در بازار رخ دهد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: برای مدیریت بازار جوجه یکروزه قرار است که ۳۰ درصد جوجه تولیدی با نرخ مصوب از سوی تشکل‌های تولیدی با مدیریت اتحادیه سراسری عرضه شود که در صورت رعایت سهمیه‌بندی قبل از گران شدن نامتعارف قیمت، مرغداران همانند سال‌های اخیر مجبور به خرید جوجه با نرخ‌های بالا نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.