کد مطلب: ۲۵۳۸۶۸

هدررفت واقعی آب در شبکه توزیع کشور رو به کاهش است

هدررفت واقعی آب در شبکه توزیع کشور رو به کاهش است

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع شرکت مهندسی آب و فاضلاب از افت میزان هدررفت واقعی آب در سطح شبکه‌های توزیع کشور خبر داد.

علی سیدزاده افزود: این روند کاهشی بر اساس مجموع اقدامات صورت گرفته از قبیل اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب ، نشت یابی و رفع نشت در شبکه و مخازن و مصادیقی از این نوع جنبی عملی پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین اظهارداشت: هدررفت آب در دو گروه کلی «هدررفت ظاهری» یاهدررفتی که ناشی از خطای مدیریت داده‌ها وسیستم، خطای ناشی از عدم دقت کنتورها و لوازم اندازه گیری، خطای ناشی از مصارف و انشعابات غیرمجاز و همچنین «هدررفت واقعی» یا هدررفتی که ناشی از نشت از انشعابات آب، نشت از لوله ها، شیرهای قطع ووصل و اتصالات شبکه توزیع، مقدار هدررفت آب ناشی ازسرریزو نشت از مخازن ذخیره آب را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: هدف اصلی کاهش هدررفت آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک مقابله با کم‌آبی و حفظ محیط زیست به دلیل خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب است اما هدف مهم دیگر به جنبه اقتصادی این بحث برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: کاهش هدررفت آب تا سطح اقتصادی نه تنها باعث کاهش هزینه‌های تامین آب، انتقال، تصفیه، انرژی، سرمایه‌گذاری برای تاسیسات جدید و دیگر موارد بلکه باعث افزایش کیفیت خدمت‌رسانی و نیز افزایش درآمد شرکت‌ها خواهد شد.

سید زاده تصریح کرد: اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهای جدید مشترکان پاسخ داد در هزینه‌های مربوط به توسعه منابع آب به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جدید، ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های جدید و غیره صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

وی یادآورشد: آب بدون درآمد عبارتست از اختلاف بین حجم آب ورودی به سیستم (شبکه توزیع) و مصارف مجاز با درآمد طی یک سال و همینطور دارای سه جزء اصلی از قبیل هدررفت واقعی، هدررفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.