کد مطلب: ۴۹۱۷۷۲

همه چیز درباره ثبت شرکت

همه چیز درباره ثبت شرکت

هر واحد تجاری برای شروع و ادامه فعالیت تجاری خود به صورت رسمی نیاز به تشکیل یک شخصیت حقوقی دارد، که این امر علاوه بر تضمین فعالیت این واحد تجاری، در عرصه‌های رسمی و تجاری، اختیارات و مزایای متعددی برای موسسین آن به وجود خواهد آورد خصوصا آنکه، بعد از ثبت شرکت اصولا کلیه تعهدات بر عهده شخصیت حقوقی شرکت خواهد بود.

هنگامی که چند نفر تحت عنوان شریک تصمیم به شروع کار اقتصادی می‌گیرند، برای بهره‌مند شدن از مزایایی نظیر شرکت در مناقصات سازمان‌های دولتی باید به عنوان یک شخص حقوقی خود را معرفی کنند، همچنین می‌توانند از تسهیلاتی که بانک‌ها برای شرکت‌های ثبت شده در سازمان ثبت در نظر می‌گیرد نیز استفاده کنند.

فعالیت اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان یک شخصیت حقوقی، وجه قانونی خواهد داشت و از طرفی یک شرکت حقوقی شامل تعدادی شریک می‌باشد، که در صورت زیان هر فرد به نسبت سهام خود در این زیان شریک خواهد بود.

هر واحد تجاری برای شروع و ادامه فعالیت تجاری خود به صورت رسمی نیاز به تشکیل یک شخصیت حقوقی دارد، که این امر علاوه بر تضمین فعالیت این واحد تجاری، در عرصه‌های رسمی و تجاری، اختیارات و مزایای متعددی برای موسسین آن به وجود خواهد آورد خصوصا آنکه، بعد از ثبت شرکت اصولا کلیه تعهدات بر عهده شخصیت حقوقی شرکت خواهد بود و درصورت ضرر و زیان شرکت، صرفا سهام شرکا در شرکت به طلبکاران تعلق خواهد گرفت و سایر اموال شخصی شرکا در معرض خطر ریسک سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

شرکت در مناقصات و مزایدات سازمان‌ها و مراجع رسمی و شرکت‌های بزرگ صرفا در قالب شرکت امکان‌پذیر می‌باشد و در حال حاضر در بیشتر عرصه‌های تجارت بین‌الملل انجام امور بازرگانی فقط در قالب شرکت میسر خواهد بود.

بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟

پس از اتمام ثبت شرکت شما مجاز به انجام کلیه فعالیت‌های مندرج در موضوع شرکت خود به طور رسمی می‌باشید، اما باید بدانید برخی از اقدامات را می‌بایست به صورت اجباری انجام دهید که عدم انجام آنها باعث می‌شود متحمل مشکلات و جریمه‌های مالی شوید.

درواقع در خصوص بعضی از اقدامات، قانون امری وجود دارد و در صورت عدم انجام آن ضمانت‌های اجرایی و مجازات مربوطه اعمال می‌گردد و یک سری اقداماتی هم وجود دارند که انجام آن‌ها مفید بوده ولی اجباری نمی‌باشد.

پس این اقدامات به دودسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌گردد.

yujghn

اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت شامل :

اخذ کد اقتصادی

که اولین قدم ضروری پس از ثبت شرکت تشکیل پرونده دارایی می‌باشد.

مطابق قانون مالیات‌های مستقیم هر شرکت پس از تأسیس ، ۲ ماه فرصت دارد تا در دارایی منطقه خود تشکیل پرونده دارایی داده و مدارک خود را تسلیم دارایی نماید، در غیر این صورت مشمول جریمه دو برابر حق‌التمبر عادی می‌گردد.

برای تشکیل پرونده دارایی ابتدا تعیین حوزه شده و حوزه مالیاتی شما مشخص می‌گردد و سپس با مدارک لازم ، به حوزه مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده دارایی می‌نمایید.

پلمپ دفاتر تجاری

که این دفاتر مخصوص درج حساب‌های مالی شرکت از بعد از تأسیس تا پایان سال مالی شرکت می‌باشد.

درواقع هر شرکت برای هرسال مالی خود که معمولاً از فروردین تا پایان اسفند ماه می‌باشد، (البته در اساسنامه شرکت سال مالی آن قیدشده است) یک سری دفتر مالی که شامل یک جلد دفتر روزنامه و یک جلد دفتر کل می‌باشد را تهیه نماید.

زمان تهیه این دفاتر پس از تأسیس شرکت یک هفته می‌باشد و بعد از تأسیس نیز قبل از شروع سال مالی باید این دفاتر اخذ گردد.

پس اولین اقدام بعد از ثبت اخذ پلمپ دفاتر مالی شرکت می‌باشد، که در صورت عدم تهیه آن جریمه مالیاتی خواهید شد.

اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور

رتبه‌بندی شرکت‌ها یک نوع معیار صلاحیت‌گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است.

به عبارتی دیگر، رتبه‌بندی شرکت‌ها، بررسی میزان توانایی شرکت (بر اساس نفرات و سوابق آنها، تجربه‌ی کاری و توان مالی) است که طبق ضوابط و آیین‌نامه‌هایی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب می‌شود انجام می‌گیرد.

اشخاص حقوقی برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی موظف به داشتن رتبه در زمینه فعالیت شرکت از سازمان مدیریت استانی که دفتر مرکزی شرکت در همان استان ثبت شده است، می‌باشند.

ثبت برند یا علامت تجاری

که هر شرکت یا شخصی می‌تواند علاوه بر به ثبت رساندن نام تجاری خود جهت شناساندن بهتر خدمات و محصولاتش به ثبت برند خود بپردازد تا با حک شدن آن، بر روی محصولات و هر مکان دیگری خود را بیشتر در ذهن مخاطبان و مشتریان جای دهند.

به منظور تعیین نام تجاری باید توجه داشت نام انتخاب شده توسط صاحب برند، می‌تواند تمام و یا چند حرف از آن برگرفته از نام خاص محلی باشد و در نهایت زمانی که نام تجاری مورد نظر خود را انتخاب کرد می‌تواند آن را از طریق کارشناسان ثبت نارین به ثبت برساند و از طریق آن در بازار کسب‌وکار شناسایی شود.

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می‌شود و دارنده‌ی آن می‌تواند به تجارت در عرصه‌ی واردات و صادرات کالا بپردازد.

ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری گمرک و صادرات کالاهای مجاز شامل این نوع تجارت می‌شوند.

کارت بازرگانی به دو نوع حقیقی (شخصی) و حقوقی (شرکتی) دسته‌بندی می‌شود.

ثبت نارین با سابقه بالای 16 سال و با داشتن کارشناسان با تجربه مشاور شما در زمینه امور ثبتی و رتبه‌بندی شرکت‌هاست، برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید .

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.