کد مطلب: ۷۰۵۷۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قرارداد ۱٫۵ میلیارد دلاری قطر با توتال/ پیشروی در میادین گازی مشترک با ایران

قرارداد ۱٫۵ میلیارد دلاری قطر با توتال/ پیشروی در میادین گازی مشترک با ایران

در ادامه توسعه میدان‌های گازی قطر، این کشور اخیراً قرارداد ۱٫۵ میلیارد دلاری با توتال امضا کرد. اکنون در حالی شاهد پیشروی قطر در میادین مشترک با ایران هستیم که صنایع ایران همچنان در تنگنای تحریم گیر افتاده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرعامل توتال از سرمایه‌گذاری جدید این شرکت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در میدان‌ گازی قطر خبر داد. این سرمایه‌گذاری در تکمیل پروژه «نورت فیلد ساوت» انجام می‌شود. در حالی قطر طی ماه‌های اخیر در حال توسعه فعالیت‌های خود در میادین مشترک با ایران است که مسئولان دولت ایران علاقه‌ای نسبت به رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی نشان نمی‌دهند. حتی اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا بر سر رفع تحریم‌های ارتباطاتی ایران را مداخله این کشور در سیاست‌های داخلی ایران خواند.

این اظهارات نشان داد که حداقل در شرایط کنونی دولتمردان انگیزه‌ای برای باز کردن مرزهای کشور ندارند. در این شرایط منفعلانه این قطری‌ها هستند که بر سر میادین مشترک با ایران خیمه زده‌اند.

حال طبق اعلام سعدالکعبی، وزیر انرژی قطر، توتال و سایر شرکت‌های نفتی بین‌المللی، در این پروژه مجموعا ۲۵ درصد سهم دارند و باقی آن در اختیار قطر خواهد بود. به گفته او سرمایه‌گذاری‌های دیگری هم ممکن است طی هفته‌های آینده اعلام شود. بر این اساس غول فرانسوی در حوزه انرژی صاحب سهم ۹.۳۷۵ درصدی در «نورت فیلد ساوت» می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق برنامه‌هایی که پیش از این اعلام شده، نخستین محموله پروژه نورت فیلد ساوت در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ از قطر ارسال خواهد شد. این پروژه از سال ۲۰۲۷ ارسال محموله ال‌ان‌جی را آغاز می‌کند.

پروژه گسترش میدان گازی نورت فیلد شامل شش واحد صادراتی گاز مایع طبیعی است که ظرفیت مایع‌سازی قطر را تا سال ۲۰۲۷ از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون در سال افزایش می‌دهد.

قطر جایگرین تامین انرژی روسیه می‌شود

قرارداد فعلی قطر با توتال انرژیز اولین اقدام این کشور برای همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیست. این کشور در گذشته نیز اقدام به امضای چندین قرارداد گازی با بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه میدان گازی کرده‌ است. این کشور عربی با مجموعه اقدامات ذکر شده از فرصت جنگ ببن روسیه و اوکراین بهره می‌برد و انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور یکی از قطب‌های تامین انرژی در اروپا شود.

وزیر انرژی قطر در این زمینه گفت: تصور می‌کنم روسیه ۳۰ تا ۴۰ درصد از بازار انرژی اروپا را تامین می‌کند. هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این حجم گاز را عرضه کند و ظرفیت انجام این کار از طریق صادرات LNG وجود ندارد.

همچنین چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گاز مایع طبیعی در سال گذشته، در حال انجام مذاکراتی برای مشارکت در پروژه توسعه میدان گازی نورت فیلد است. این مشارکت به چین کمک می‌کند تا قطر را به عنوان تامین‌کننده اصلی خود حفظ کند. در صورت توافق میان چین و قطر دو کمپانی دولتی سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک ۳۰ میلیارد دلار، به میزان ۵ درصد در این میدان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ایران کجای داستان است؟

ایران با تأکید مداوم بر سر توافق برجام صرفا مدعی تامین گاز اروپاست. این در حالی است که کشور با مشکل جدی تامین گاز در داخل دست و پنجه نرم می‌کند. حتی ممکن است در زمستان با بحران گاز مواجه شود. بر اساس اطلاعات موجود در پنج ماه اول امسال فقط ۶۱۴ میلیارد مترمکعب از این میدان گازی انرژی برداشت شده است.

در مقایسه این رقم با سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب به صورت روزانه و ۶۱ میلیارد مترمکعب سالانه کسری مشاهده می‌شود. هر ۲۸ میلیون‌متر مکعب گاز نیاز یک میلیون خانوار را تامین می‌کند. بنابراین با کسری موجود امسال دو میلیون خانوار برای تامین گاز در زمستان با مشکل مواجه می‌شوند.

پنج سال پیش که برجام در حال اجرا بود، قراردادی میان ایران با توتال منعقد شد. قراردادی که به هدف توسعه فاز ۱۱، به عنوان مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی شناخته می‌شد، اما پس از خروج آمریکا از برجام، به بن بست‌خورد. تحریم، مانع از جذب سرمایه‌گذاری کافی و همچنین جذب فناوری شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه فازهای پارس جنوبی شد.

در همین راستا کشورهای همسایه با بهره‌گیری از این فرصت نهایت استفاده را از ظرفیت‌هایی که ایران از آن محروم بود بردند. مصداق بارز آن اقدامات ذکر شده قطر برای تصرف بازار اروپا با تکیه بر بهره‌برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی است.

حتی کویت و عربستان بدون حضور ایران در میدان‌های مشترک گازی به توافقاتی رسیدند. اما ایران با بازی در زمین روسیه نه تنها خود را به انزوا فرو برد بلکه از تمام فرصت‌های تعامل با دنیا بیش از پیش محروم شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • الی

    افسوس که بزرگ ترین درس تاریخ این است که از آن درسی نمیگیریم