فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۰۱۷۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران انرژی اروپا به ایران می‌رسد؟/ زمستان سخت در پیش است

بحران انرژی اروپا به ایران می‌رسد؟/ زمستان سخت در پیش است

بارها از بحران انرژی در اروپا و یاری ایران در صورت توافق برجام شنیده‌ایم. از توئیت‌ زمستان نزدیک است مرندی گرفته تا تحلیل‌‌های موافق با این دیدگاه. اما حقیقت این است که ایران در حال حاضر با حدود ۶۱ میلیارد متر مکعب کسری گاز در میدان پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند مواجه است. با این حساب زمستان امسال شاید برای اروپایی‌ها به تنهایی سخت نباشد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواسط شهریور ماه بود که حمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده در توئیتر نوشت: زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است. اما حالا باتوجه به کاهش تولید در میدان گازی پارس جنوبی بنظر می‌رسد توپ بحران انرژی در زمین ایران افتاده است!

ماجرای بحران انرژی در اروپا مدت‌ها تیتر اخبار داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است. برخی تحلیلگران بحران انرژی در اروپا را اهرم فشار ایران برای توافق در برجام می‌دانند. در حالیکه عده‌ای دیگر حضور ایران را صرفا تسهیل‌گر بازار انرژی اروپا تلقی می‌کنند.

مصداق این دیدگاه مصاحبه ماجدی ، اقتصاددان و معاون وزارت نفت در دولت یازدهم با تجارت‌نیوز است که اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود، ایران در شرایط فعلی امکان صادرات انرژی گاز را ندارد؛ مگر با سرمایه‌گذاری وسیع در زمینه بازسازی و افزایش ظرفیت‌های پارس جنوبی که البته آن هم در گرو لغو تحریم‌هاست. با این حساب به این سرعت نمی‌توان به تامین گاز اروپا از طرف ایران دل بست.

تهدید بیخ گوش ۲ میلیون ایرانی

بر اساس آمار ارائه شده از سوی عبدالله باباخانی، فعال اقتصادی در حوزه انرژی، سال گذشته ایران حدود ۶۷۵ میلیارد متر مکعب به صورت روزانه از میدان پارس جنوبی دریافتی داشته است. بر این اساس تا پارسال مشکلی در حوزه تامین گاز وجود نداشت، یا اندک و قابل حل بود.

او ادامه داد: اما امسال شرایط متفاوت است چرا که پارس جنوبی با افت برداشت روبرو شد. طبق اطلاعات موجود در پنج ماه اول امسال فقط ۶۱۴ میلیارد متر مکعب از این میدان گازی انرژی برداشت شده است. در مقایسه این رقم با سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب به صورت روزانه و ۶۱ میلیارد متر مکعب سالانه کسری مشاهده می‌شود.

باباخانی افزود: هر ۲۸ میلیون‌متر مکعب گاز نیاز یک میلیون خانوار را تامین می‌کند. بنابراین با کسری موجود امسال دو میلیون خانوار برای تامین گاز در زمستان با مشکل مواجه می‌شوند. مگر آنکه ایران گاز ترکیه و عراق را قطع و ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کند. با این فرایند تازه به رقم تولید گاز پارسال رسیده و امکان بروز بحران در زمینه گاز کاهش پیدا می‌کند.

ایران جایگاهی در بازار انرژی دنیا ندارد

این فعال اقتصادی در حوزه انرژی تنها راه حل موجود برای مشکل افت گاز پارس جنوبی را دریافت سرمایه و بازسازی سکوها دانست. همچنین نسبت به ایجاد مشکل در فاز ۱۲ میدان پارس جنوبی هشدار داد. فاز ۱۲ میدان پارس جنوبی دارای ۳ سکو ABC است.

این فاز به حدی کمبود گاز دارد که برای انتقال سکو c به فاز ۱۱ اقداماتی انجام گرفت. مشکل کمبود گاز نیز در حال سرایت به بقیه سکوها است. در صورت ادامه این روند نه تنها شرایط سختی در داخل رقم می‌خورد بلکه ایران تا پنج سال آینده نیز جایگاهی در بازار دنیا نخواهد داشت.

حل بحران در گرو توافق برجام

نرسی قربان کارشناسان ارشد حوزه انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کاهش تولید در منابع پارس جنوبی طبیعی است چراکه این منابع تجدیدناپذیرند و به مرور کم می‌شوند. همانطور که بارها شاهد کاهش تولید در چاه‌های بنامی مانند مسجد سلیمان بودیم.

او کسری موجود در میدان گازی پارس جنوبی را ناشی از عدم بکارگیری تکنولوژی‌های روز و سرمایه‌گذاری‌ ناکافی در حوزه‌های نفت و گاز دانست. با تامین خلاهای موجود تولید در مسیر ثبات قرار می‌گیرد. ناکفته نماند که اکثر این اقدامات در بند حصول توافق برجام است. چراکه شرکت‌های سرمایه‌گذار در این زمینه متعلق به کشورهایی است که ایران را تحریم کردند.

کاهش تولید گاز تهدید برای صنایع!

قربان به تاثیر کاهش تولید بر میزان صادرات پرداخت و گفت: کسری تولید در قدرت صادرات تاثیر دارد. با این شرایط ایران مجبور است اول به تامین نیاز خانوارها سپس صنایع و در نهایت صادرات بپردازد البته در صورتیکه گاز باقی بماند. کشورهای هدف برای صادرات انرژی ایران عراق و ترکیه هستند. اگر قرارداد بسته شده میان ایران با این کشورها پنالتی داشته باشد ایران نمی‌تواند از میزان صادرات انرژی خود بکاهد و ملزم به پرداخت جرائم است. به نظر می‌رسد در حال حاضر چنین قرارداد انرژی میان ایران و کشورهای مذکور منعقد نشده است.

او در پایان ضمن اشاره به اینکه کسری موجود چه تاثیری بر زندگی مردم دارد افزود: از آنجایی که اولویت تامین گاز خانوارها هستند، مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود. اما کارخانه‌ها و صنایع از این موضوع متضرر می‌شوند و به سمت مصرف سوخت مایع حرکت می‌کنند. به صورت کلی در حال حاضر انتظار نمی‌رود بحران در کمین ایران باشد مگر آنکه شرایط فعلی و عدم سرمایه‌گذاری و بازسازی‌ها انجام نشود.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر تغییر کاربری منطقه باستانی اشکانیان برای احداث کارخانه را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.