کد مطلب: ۳۲۲۳۴۶

هوشمندسازی ماموریت جدید حوزه بنادر و دریانوردی

هوشمندسازی ماموریت جدید حوزه بنادر و دریانوردی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان هوشمندسازی را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود مدنظر قرار داده است، از راه اندازی ‘مرکز هوشمندسازی’ سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال خبر داد.

محمد تاجگردون روز دوشنبه با بیان اینکه بحث هوشمندسازی، موضوعی چند بعدی است که باید به همه ابعاد آن توجه کرد، بررسی تجربه‌های موفق سایر کشورها در این زمینه را ضروری دانست و تاکید کرد: تجارت فرامرزی کشور به عنوان حمل‌ونقل کالا از خشکی به دریا و از دریا به خشکی نیازمند تعامل تمام ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط در این بخش و انعقاد تفاهم نامه‌های تعامل و تبادل اطلاعات و اسناد با یکدیگر است.

به گزارش تجارت‌نیوز،تاجگردون گفت: به طور حتم هر قدر تعامل بین ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط با سازمان بنادر و دریانوردی بهتر و موثرتر باشد در تسهیل تجارت فرامرزی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

گام‎های نخست هوشمندسازی بنادر برداشته شده است

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهار داشت: سازمان بنادر به عنوان یک سازمان بین‌المللی 'هوشمندسازی بنادر' را در تمام مرزهای تحت پوشش ماموریتی خود، مدنظر قرار داده و در همین رابطه چشم انداز، اهداف، ماموریت ها و نقشه راهی تعریف شده که گام‌های نخست تحقق آن از سال گذشته برداشته شده است.

تاجگردون با تاکید بر این که تحقق هوشمندسازی بنادر کشور گامی موثر در بهبود و تسهیل زنجیره تجارت فرامرزی ایران است، یادآور شد: هوشمندسازی بنادر تسهیل‌کننده تجارت فرامرزی است و ارتباط با دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان عامل افزایش اندوخته دانش سازمان‎ها در انجام ماموریت‎ها است.

وی در ادامه با اشاره به این که هوشمندسازی بنادر یک فرآیند دائمی است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه تکنولوژی، هوشمندسازی بنادر پروژه‌ای است که سطح انتظارات در آن به طور مداوم ارتقا می یابد اما انتظار ما این است که تا پایان سال آینده نتایج اولیه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته، محقق شود.

تاجگردون در ادامه افق و چشم‌انداز آتی این سازمان را در پروژه هوشمندسازی رسیدن به سطح بنادر تراز اول دنیا و نیل به استانداردهای جهانی دانست.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: هوشمندسازی در بنادر داخلی باید مطابق با معیارهای بین‌المللی صورت پذیرد.

وی همچنین اظهارکرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال 1400، زمان تحقق اهداف اولیه این پروژه تعیین شده است که امیدواریم تا آن زمان شاهد نتایج مثبتی در این زمینه باشیم.

**بهره گیری از توان علمی دانشگاهیان راهبرد اصلی سازمان بنادر در طرح هوشمندسازی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: نباید فراموش کنیم که ماهیت ساختار و ماموریت های سازمان بنادر و دریانوردی با مدل‌های خارجی متفاوت است چرا که بنادر در ایران تحت حاکمیت یا مالکیت سازمان هستند و به همین دلیل نیاز است تا مدل بومی خود را در هوشمندسازی طراحی و اجرا کنیم.

تاجگردون با تاکید بر اینکه بالغ بر 80 درصد تجارت در سطح جهانی از مسیر دریا انجام می‌شود و باید در عرصه جهانی رقابت‌پذیر باشیم، گفت: لجستیک و حمل و نقل چندوجهی یکی از گلوگاه‌ها برای رونق تجارت دریایی است، این موضوع نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف از جمله گمرک، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن دارد.

وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر تفاهم‌نامه‌هایی که پیش از این هم وجود داشته، بازبینی می‌شوند و سعی خواهد شد در جهت تسهیل زنجیره تجارت گام برداریم، اظهارکرد: در نهایت ما باید ابتدا در سطح خاورمیانه و پس از آن در عرصه جهانی رقابت‌پذیر باشیم.

تاجگردون همچنین در خصوص تاثیر هوشمندسازی بنادر بر زندگی مردم این مناطق اظهار کرد: بنادر در گام اول هوشمندسازی قرار دارند، اما در مرحله بعد هوشمندسازی فراتر از بنادر و در جهت ایجاد شهرهای لجستیک بندری ایران نیز مانند سایر شهرهای بندری دنیا سوق پیدا خواهد کرد و این رویکرد قطعا بر معاش و اشتغال زایی بندرنشینان تاثیرات مثبت و ماندگاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: این تحول در گرو آن است که هوشمندسازی در بنادر به طور کامل محقق شود و بی تردید برقراری ارتباط با متخصصان، دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها به ما کمک خواهد کرد تا اندوخته دانشی ما بیشتر شود و این موضوع یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در طرح هوشمندسازی است.

تاجگردون در ادامه ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال جاری مرکز 'هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی' با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کند و در همین راستا ماموریت‌هایی برای این مرکز تعریف می‌شود تا بتواند به عنوان بازوی سازمان عامل ارتباط دانشگاه و صنعت عمل کند

منبع:ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.