کد مطلب: ۵۷۸۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورود رقبای جدید به بازار / واردات خودروی دست دوم آزاد شد؟

ورود رقبای جدید به بازار / واردات خودروی دست دوم آزاد شد؟

کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن واردات خودرو به کشور آزاد می‌شود. اما بخش مهم این طرح این است که مجلس به واردات خودروی دست دوم خارجی هم چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند مشروط به اینکه هیچ ارزی صرف واردات خودرو نشود.

بر این اساس واردات خودرو باید در قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.

اما این همه مصوبه کمیسیون صنایع و معادن نیست. در بخش دیگری از این مصوبه به واردات خودروی دست دوم اشاره شده است. بر اساس این طرح واردات خودروهای کارکرده که سه سال کار کرده باشند مجاز است.

تاثیر واردات خودروی دست دوم بر بازار

واردات خودرو در ایران از سال ۹۷ ممنوع است. در غیاب رقبای خارجی و جهش قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار داخل ایران جهش قابل توجهی داشته است. حالا برخی معتقدند واردات خودروهای دست دوم می‌تواند قیمت و انحصار محصولات داخلی را بشکند.

چراکه در نبود خودروی با کیفیت داخلی، مشتریان خودروی خارجی کارکرده را به خودروی داخلی بی‌کیفیت ترجیح می‌دهند و این مساله می‌تواند قیمت برخی خودروهای داخلی را متعادل کند.

اما مساله این است که واردات خودروی دست دوم به ایران مساله جدیدی نیست و مدت‌هاست به ‌عنوان یک راهکار برای کاهش قیمت خودروهای داخلی عنوان می‌شود.

تلاش چندباره برای واردات خودروی کارکرده

سال ۹۷ محمدرضا شریعتمداری، وزیر وقت صمت واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. چون به گفته او منابع ارزی ایران محدود بود و نباید صرف واردات خودرو و دیگر کالاهای لوکس می‌شد.

سال ۹۹ زمانی که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت شد، از آن از اعضای کمیته خودرو خواست راهکارهایی برای ساماندهی بازار خودرو بدهند.

برخی معتقد بودند رزم‌حسینی موافق آزادسازی واردات خودرو به کشور است. اما برخی دیگر می‌گفتند موانع واردات خودرو به کشور زیاد است و احتمالا تلاش او صرف آزادسازی واردات خودروهای کارکرده می‌شود.

البته همان زمان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: واردات خودروهای دست دوم به کشور جدی نیست و این خبر یک مزاح است. چراکه باید برای واردات خودروهای دست دوم استانداردهایی رعایت شود اما خودروی دست دوم استاندارد وجود ندارد.

سال ۹۹ هم در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، مجوز واردات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد صادر شده بود. اما گویا هنگام بررسی لایحه بودجه، واردات خودروی کارکرده به مناطق آزاد با مخالفت مجلسی مواجه و از دستور کار خارج شد. به خصوص که برخی رسانه‌ها اعلام کردند بر اساس قوانین بالادستی واردات خودروی مستعمل به کشور ممنوع است.

اما اکنون کمیسیون صنایع مجلس مجوز واردات خودروهای دست دوم به بازار ایران را صادر کرده است. طرحی که اگر قانونی شود، احتمالا تاثیر زیادی بر قیمت برخی از خودروهای داخلی می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    حتی اگه با ارز آزاد هم وارد بشه باز هم در نهایت به نفع مردم تموم میشه هر چی عرضه بیشتر باشه برای ثبات بازار خودرو مفیده واگر استمرار داشته باشه باعث کاهش قیمت هم میشه فکره خوبی است واردات خودروی کار کرده …

  • حامد کولاچی

    البته لازم به ذکر است که باید واردات خودرو از جنس خودروهای لوکس و لاکچری نباشه خودروهای میانرده و معمولی برای اشخاص متوسط رو به بالا تا تاثیر گذار رو بازار خودرو باشد.

  • ناشناس

    سلام خیلی خوبه اگر این کارو انجام بدهند. خدایش یه مدل ماشین رفتم قیمت کردم برای شرکت فردا موتورز بود از 31.5.1400تا امروز تقریبا 609میلیون شده 749,میلیون بهش میگم چرا میگه دلار بالا رفته حالا که دلار اومده پایین میگم چرا پایین نمیاد میگه آخه این مملکت چیزیی پایین میاد.انشالاه واردات آزاد بشه پوزه همشون به خاک مالیده بشه .ممنونم

  • نادر

    مرسی آقای ریس جمهور ریسی ممنون اینو خواهشا جدی دنبال کنید شما مردم شمار و یه عمر دعا خواهند کرد با تشکر

  • مرادی

    سلام علیکم
    من فکر میکنم وقتی یک مقام مسئول برمیگرده میگه (که خودروهای که دست دوم غیره استاندارد هست)
    خدا وکیلی شما بگویید خودروهای تولید داخلی که افراد پایین جامعه میخرند مثل پراید پژو کدومشان وقتی از کارخانه در می آیند با آن قیمت کذایی استاندارد هست؟؟؟؟؟
    دوستان شما بگویید.ای کاش مردم دوباره جمع شوند و خودروی ایرانی نخرند.چی میشد در یک سطح هم خودرو ساز داخلی هم خارجی باهم رقابت داشته باشند .اطلا بیایند خودروهای میان ردهای را گمرکش را بردارند ببینیم کدوم خودرو ساز استاندارد هست.

  • مرادی

    آقای رئیسی تو رو خدا محبت کنید بعد از کرونا به داد صنعت بیمار و آلوده خودرو سازی برسید .تا کی این مردم خودروی بی کیفیت و بی استاندارد سوار شوند آنهم با این قیمت پراید ۱۸۰ میلیونی ؟؟؟؟

    • ت س

      خدا امواتت رو بیامرزه خودرو آشغالشون رو هم نمیفروشن احتکار کرده قرعه کشی میکنن به برنده فرو ش میکنن

  • ناشناس

    اولا تامادامی که دولت مردان ما دست از کاسبی ودکان داری برندارنددر هیچ موردی از صنعت واقتصاد تولیدات خودرو وغیره اتفاق خاصی در مملکت ماکه بنفع مردم وپیشرفت مملکت ایران باشد نخاهد افتاد ما تا صد سال دیگر شاهد تولید پراید خواهیم بود تارقابتی ایجاد نشود وانحصار باشد همین اش وکاسه خواهد بود مگر ژاپنی که با ان همه قدرت صنعتی جلوی واردات راگرفته است یا امریکا با داشتن بهترین تولیدات خودرو جلوی واردات را گرفته است وهمین است که امروز شاهد پیشرفت لحضه ای صنایع کسشورهایی مثل کره که تا چند سال اخیر خط تولید گاری هم نداشت هستیم

  • امیر

    با سلام. اینکه کیفیت خودرو داخلی پایین است یک حقیقت است و قطعا در یک برهه زمانی دو یا سه ساله ورود اتومبیل های کارکرده خارجی باعث افزایش کیفیت خودرو های داخلی خواهد شد. مضافا بر اینکه قیمت خودرو های داخلی تا حدی کنترل خواهد شد. ضمنا ورود خودروهای کارکرده باعث میشود که فروشندگان و تولید کنندگان خارجی نظیر چین نیز به فکر پایین آوردن قیمت فروش خودروهای خود شوند.به هر حال نتیجه این امر هم بر روی پایین آوردن قیمت خودروهای خارجی و داخلی بسیار قابل تامل خواهد بود و هم روی کیفیت تاثیر خواهد داشت. همچنین روی هوای شهری تاثیر زیادی خواهد داشت و چهره شهر را نیز دگر گون خواهد کرد.تاثیر مهم اینکه کارخانه های تولید خودرو داخل دیگر سعی میکنند حقوق نجومی به مدیران خود ندهند و مرتبا به تعداد مدیران به جای کارگران نیافزایند تا بیهوده سعی در اضافه کردن قیمت خودرو نداشته باشند. امروزه به جای سعی در کم کردن افراد بیهوده در کارخانه نورچشمی ها با حقوق های نجومی اضافه میشوند که سهم بزرگی در افزایش قیمت خودرو دارد!!!!؟؟؟؟

  • ناشناس

    بارها واردات خودرودستدوم مطرح میشوداما کسانی مخالفت میکنند یادم هست چند سال قبل رییس پلیس کشور گفت در شان ملت ایران نیست خودرو دست دوم سوارشوند پس ایا درشان ملت ایران هست که با خودروهای بی کیفیت داخلی من جمله پراید عزیز بمیرند الان بهترین خودروهای دست دوم کره ای واروپایی ازبندر چابهار وارد واز جلو چشم ما به افغانستان وتاجیکستان وارد میشوند ومافقط حسرت میخوریم

  • ناشناس

    واردات خودرو کارکرده خیلی بهتره البته اگر بکذارند کارکرده ارزان وارد بازار بشود ملت قدرت خرید قیمتهای بالا را ندارند ومیخواهند خودرو ایمنی سوارشوند قیمت خودروهای وارداتی نکاه می کنی ۷۰۰ملیون ۸۰۰ملیون خوب مشخص یکی دراین کار دخیله فقط قیمت بالاهارا نشانه رفته من که پراید دارم به اندازه پراید پول دارم قیمت خودرو می خوای بشکنی پس به اندازه جیب تمام ملت نکاه کن فقط اون بالایهارو نکاه نکن