کد مطلب: ۷۹۰۳۲۴

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود در گفتگو با تجارت‌نیوز:

توقف تخصیص ارز به سم و کود قیمت را بالا برد / دپو سم و کود در گمرکات کشور

توقف تخصیص ارز به سم و کود قیمت را بالا برد / دپو سم و کود در گمرکات کشور

بیش از دو ماه است ارزی برای واردات سم و کود تخصیص نیافته است؛ محسن احمدی مخبری، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود می‌گوید: عدم تخصیص ارز منجر به افزایش قیمت سم و کود، کمبود کالا و تقلب در بازار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند ماه است بسیاری از کالاهای اساسی به دلیل عدم تخصیص ارز در بندرها، انبار و گمرکات کشور دپو شده است. واردکنندگان سم و کود نیز عنوان می‌کنند بیش از دو ماه است که ارزی به واردات تخصیص نیافته است؛ تاثیر منفی این موضوع در افزایش قیمت، کمبود و تقلب در بازار سم و کود قابل مشاهده است.

در این باره روزنامه هم‌میهن نوشته است: نزدیک به سه ماه است که بانک مرکزی برای ترخیص مواد غذایی، کشاورزی و خوراک دام، ارز پرداخت نکرده و همین امر باعث شده کشتی‌های باری زیادی در خارج از بنادر جنوبی کشور معطل بمانند.

بانک مرکزی اعلام کرده که 5.6 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است؛ در این میان واردکنندگان نهاده‌های دامی این سوال را مطرح می‌کنند کدام کالاهای اساسی ارز دریافت‌ کرده‌اند که ارزش‌شان بیش از نهاده‌های دامی است؟

واردکنندگان سم و کود در بلاتکلیفی

محسن احمدی مخبری، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود، در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: بیش از دو ماه است ارزی برای واردات سم و کود پرداخت نشده و به آنهایی که ارز تخصیص پیدا کرده بود نیز ارزی پرداخت نشد. وی عنوان کرد: همین امر منجر به این شده است که حجم زیادی از کود و سم در گمرکات و جهاد کشاورزی معطل ترخیص بمانند.

احمدی مخبری در ادامه به بلاتکلیفی تجار اشاره کرد و افزود: انجمن واردکنندگان سم و کود هر روز پیگیر این موضوع بودند اما تاکنون این پیگیری‌ها منتج به نتیجه نشده است. عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود تاکید کرد: عدم تخصیص ارز منجر به افزایش قیمت کود و سم، کمبود کالا و تقلب در بازار شد.

مخبری از تغییر منشاء ارزی واردات کود و سم به سامانه تالار دوم خبر داد و خاطرنشان کرد: اینکه عنوان می‌کنند ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومان است، اما در صرافی‌ها بیش از 47 هزار تومان است که تفاوت زیادی با بازار آزاد ندارد.

در حالی بیش از دو ماه است که ارزی برای واردات سم و کود تخصیص نیافته که در نوزدهم بهمن‌ماه وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به بانک مرکزی نوشت: با توجه به حساسیت تامین نهاده‌های زراعی و باغی (سم، کود، بذر وبسترهای کشت) و با وجود دپو شدن کالاهای مذکور در گمرکات و انبارهای کشور متاسفانه تخصیص ارز کودهای کشاورزی در سامانه جامع تجارت بلاتکلیف است.

وزارت جهاد کشاورزی در این نامه درخواست کرده بود تا پایان سال جاری برای ثبت سفارش‌های متعلق به بخش خصوصی به میزان حداکثر 60 میلیون یورو با کارگزاری‌های کالاهای اساسی و یا نیمایی تامین ارز صورت بگیرد.

تخصیص 6.5 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

در حالی از دی‌ماه ارزی برای واردات سم و کود تخصیص داده نشده است که بانک مرکزی در نوزدهم دی‌ماه اعلام کرده بود با گشایش‌های ارزی انجام‌شده و پیرو هماهنگی‌های به عمل‌آمده بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات ریالی مربوط به تامین ارز کالاهای اساسی و با توجه به تضمین صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، امکان واردات کالاهای اساسی تا سقف 1.5 میلیارد دلار وفق ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهوری فراهم آمد و فرآیند تخصیص و پرداخت ارز برای محموله‌های موضوع ابلاغ یادشده از امروز به فوریت انجام می‌شود.

بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود: از تاریخ ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۶.۵ میلیارد دلار به منظور واردات کالاهای اساسی، دارو و اقلام بهداشتی و مواد اولیه کارخانجات در سامانه نیما عرضه شده و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

برای مطالعه بیشتر گزارش معطلی 2 ماهه 40 کشتی در بندر امام را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.