کد مطلب: ۶۸۰۰۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات ماشین‌آلات معدنی قانونی اما غیرممکن است

واردات ماشین‌آلات معدنی قانونی اما غیرممکن است

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت امروز اعلام کرد که واردات ماشین‌آلات معدنی آزاد شده است. اما برخی از معدن‌کاران معتقدند که محدودیت‌ها ادامه دارد. در همین زمینه بهرام شکوری، عضو انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن به تجارت‌نیوز گفت: آزاد شدن واردات از نگاه مسئولان وزارت صمت برای ما معنایی ندارد. یعنی مشکل معدن‌کاران را حل نمی‌کند.

علی رحیمی‌راد - به گزارش تجارت‌نیوز ، فرسودگی ماشین‌آلات معدنی ازجمله عوامل افزایش هزینه معدن‌کاران شناخته می‌شود. به‌ویژه آنکه قوانین مربوط به واردات ماشین‌آلات معدنی در چند سال اخیر به شکلی تصویب شد که تأمین ماشین‌های مورد نیاز معدن‌‌های متوسط و کوچک را غیرممکن یا سخت می‌کرد.

در قانون بودجه سال جاری مجلس واردات ماشین‌آلات معدنی را تا ۵۰۰۰ دستگاه آزاد اعلام کرد. با این حال با گذشت حدود چهار ماه از سال، هنوز خبری از این واردات نیست. صبح امروز نیز رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، اعلام کرد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و واردات آزاد است.

او اعلام کرد: واردات ماشین‌آلات معدنی بدون محدودیت آزاد است؛ تنها به شرط اینکه در داخل کشور سابقه ساخت نداشته باشد. اما آیا این خبر برای معدن‌کاران هم خوشایند است؟

واردات ماشین‌آلات معدنی آزاد نیست

بهرام شکوری، عضو انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن، در گفتگو با تجارت‌نیوز، ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم از واژه آزاد برای قوانین جدید واردات ماشین‌آلات معدنی استفاده کنیم، گفت: وزارت صمت اجازه واردات ماشین‌آلاتی که در داخل تولید نمی‌شود را داده‌اند. بنابراین محدودیت تعداد برای واردات ماشین‌آلات همچنان باقی است. با وجود همین محدودیت یک معدن که چهار دستگاه ماشین نیاز دارد، تنها می‌تواند یک دستگاه وارد کند.

او ادامه داد: دولت باید اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی را به صورت انبوه به تریدرها یا شرکت‌های تجاری بدهد. برای خرید دستگاه‌هایی که مشابه داخلی دارند باید یک دستگاه بخریم تا اجازه پیدا کنیم که دستگاه دوم را وارد کنیم. دستگاه‌های داخل هم به نوعی وارداتی است و به‌رغم تبلیغات انجام‌شده این دستگاه‌ها در داخل تولید نمی‌شود.

وی بیان کرد: یکی از نگرانی‌های فعالان صنایع معدنی خرید ماشین‌آلات داخلی است. زیرا کیفیت، قیمت و زمان تحویل آن معلوم نیست. ما هنوز نمی‌توانیم به ماشین‌آلاتی که نیاز داریم دسترسی پیدا کنیم. بنابراین آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی از نگاه مسئولان وزارت صمت برای ما معنایی ندارد. یعنی مشکل معدن‌کاران را حل نمی‌کند.

معدن‌کاران واردکننده نیستند

شکوری ضمن تأکید بر این نکته که معدن‌کار باید کار خودش را انجام دهد نه اینکه به دنبال واردات ماشین‌آلات باشد، تشریح کرد: این یک معضلی است که وزارتخانه‌ها ایجاد کرده‌اند. معدن‌دار واردکننده ماشین نیست. این مشکل وقتی حل می‌شود که تریدرها ماشین‌آلات را وارد کنند و ما از آن‌ها خرید کنیم. ممنوعیتی که آن‌ها برای واردات ماشین‌آلات ایجاد کرده‌اند، قیمت آن‌ها را چند برابر کرد. در واقع همان بلایی که سر بازار خودرو آورده‌اند را سر ماشین‌آلات معدنی هم می‌آورند.

این فعال بخش خصوصی در پایان این پرسش را مطرح کرد: چرا وقتی دستگاهی در داخل تولید نمی‌شود محدودیت ایجاد می‌کنند؟ چنانچه ماشین‌آلات داخلی باکیفیت باشد و با قیمت و زمان تحویل مناسب عرضه شود، دیگر کسی دنبال ماشین‌آلات وارداتی نمی‌رود. کسانی که اتاق فکر تشکیل می‌دهند یا کارشناس نیستند و یا به دنبال حل مشکل نمی‌گردند. بنابراین فعالان صنایع معدنی را دچار مشکل می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر فرصت‌سوزی در بهره‌برداری از معادن را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.