کد مطلب: ۵۸۲۰۹۵

۱۵ میلیون دُز واکسن وارد می‌شود / واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی

۱۵ میلیون دُز واکسن وارد می‌شود / واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی

به گفته دستیار وزیر امور خارجه، ۱۵ میلیون دُز واکسن فردا و ۱۴ تا ۱۶ میلیون دُز هفته آینده وارد کشور می‌شود. رئیس جمعیت هلال احمر نیز از واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی کرونا خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه که پیش از این در توئیتی از تامین حدود ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تا هفته اول آبان خبر داده بود، امروز (چهارشنبه) در توئیتی درباره واردات واکسن نوشت: از ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تا فردا (پنجشنبه) ۱۵ میلیون دُز رسیده است.

وی افزود: هفته آینده هم حداقل ۱۴ تا ۱۶ میلیون دُز می‌رسد.

زبیب با بیان این‌که تنوع واکسن در دستور است، خاطرنشان کرد: تلاش برای واردات جهشی از هفته دوم مهر و دریافت هفتگی حدود ۱۵ میلیون دُز است. برای حفظ جان و قدردانی از مدافعان سلامت، واکسن بزنید.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چندی پیش در یک رشته توئیت نوشته بود: اظهارات مقامات وزارت بهداشت و افق واکسن نشان می‌دهد حدود ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تا هفته اول آبان باید تامین شود. کاری بزرگ و شدنی. جهش واکسیناسیون می‌تواند به ۲ و نیم میلیون دُز در روز برسد.

در این صورت پایان واکسیناسیون تا اوایل آذر شدنی است. واکسیناسیون دانش‌آموزان با دو واکسن بزودی و بانوان باردار در دستورکار است. تنوع واکسن با دو تا سه واکسن خارجی و پنج واکسن داخلی بزودی آغاز و تدریجا بسیار بهتر می‌شود.

بدون تردید مانع بزرگ در تامین واکسن جنایت تحریم بود. اگر بنا بر واردات از مسیر معافیت دروغین اوفک بود، واکسیناسیون دست کم شش ماه عقب می‌افتاد. بانک مرکزی و وزارت بهداشت نقش اساسی در کمک به وزارت امور خارجه برای واردات واکسن داشتند ( فارس ).

واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش‌آموزی کرونا

در همین رابطه کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز از واردات ۱۲ میلیون دُز واکسن دانش آموزی کرونا خبر داد.

وی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی این جمعیت ارائه کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند واردات واکسن و تزریق آن با شتاب و سرعت بالایی در حال انجام است و شرایط خوبی بر روند واکسیناسیون حاکم شده است به طوری که ما در همین هفته پنج میلیون دوز واکسن جدید کرونا و طی هفته آینده نیز دو محموله شش میلیون دوزی واکسن کرونا ویژه دانش آموزان یا به عبارتی افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله را وارد کشور خواهیم کرد.

همتی افزود: از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان یعنی معادل ماه اکتبر میلادی، ۶۰ میلیون دُز واکسن جدید کرونا وارد کشور می‌شود.

حدود نیمی از مردم در برابر کرونا واکسینه شده‌اند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت حدود نیمی از مردم در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، گفت: با توجه به تولید واکسن داخلی و همچنین واردات انجام شده از سوی هلال احمر امیدواریم با واردات محموله های اخیر واکسن از سوی جمعیت هلال احمر بیش از ۷۰ درصد هموطنان مان در برابر کرونا واکسینه شوند.

همتی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر مراکزی را نیز برای تزریق واکسن در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داده است، گفت: امیدواریم که با سرعت بیشتری شاهد تکمیل واردات و تزریق واکسن به تمام شهروندان باشیم.

واکسن‌های دانش‌آموزی مهر می‌رسد

وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: در این خصوص مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید تصمیم بگیرند اما همان طور که گفتم ما در فاز نخست ۱۲ میلیون واکسن را برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال طی دو محموله شش میلیون دُزی وارد کشور خواهیم کرد که انشاءالله به دانش آموزان تزریق می شود اما در مورد بازگشایی حضوری مدارس وزارت آموزش و پرورش باید تصمیم بگیرد.

همتی درباره زمان واردات واکسن ویژه دانش آموزان نیز گفت: این واکسن ها در دهه اول مهرماه وارد کشور خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه آیا هلال احمر رایزنی برای واردات دوز سوم واکسن کرونا انجام داده یا خیر، گفت: آنچه که در مجامع علمی و جهانی مطرح می شود این است که دوز سوم یا دُز یادآور در صورت لزوم با فاصله ۹ ماه باید تزریق شود. اما در حال حاضر این موضوع مطرح نیست و ما امیدواریم که بتوانیم روند مرحله اول و دوم واکسیناسیون را انجام دهیم.

همتی درباره اینکه آیا تاکنون عارضه ای از واکسن های وارداتی کرونا از سوی جمعیت هلال احمر گزارش شده یا خیر، گفت: نظارت بر سلامت و توزیع واکسن بر عهده وزارت بهداشت است اما تاکنون هیچ گونه موردی از عارضه چشمگیر از این واکسن ها گزارش نشده و همان عوارض طبیعی و عادی واکسن بوده است.

وی در خصوص تأمین مالی خرید واکسن نیز گفت: تأمین منابع ارزی و ریالی از سوی بانک مرکزی انجام شده و انصافا وزارت امور خارجه نیز در این زمینه سنگ تمام گذاشت. به طوری که ما در زمینه واردات واکسن مشکل خاصی نداریم ( ایسنا ).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.