کد مطلب: ۳۴۱۵۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واگذاری‌های جنجالی و حاشیه‌های پرسروصدا

واگذاری‌های جنجالی و حاشیه‌های پرسروصدا

نیشکر هفت‌تپه در سال 1394 به دو جوان 28 و 31 ساله واگذار می‌شود که یکی از آنان هم اکنون در زندان و دیگری خارج از کشور متواری است. این شرکت که از سال ۱۳۳۸ آغاز به فعالیت کرده، حدود 24 هزار هکتار وسعت دارد.

«این سازمان در هر استان یک یادگاری بدی بر جای گذاشته و مسئولیت مستقیم آن متوجه پوری‌حسینی است، البته از وزیر درخواست شده که سریعا در ریاست سازمان خصوصی‌سازی جابه‌جایی‌های لازم را انجام دهند.» این سخنان، بخشی از اظهارات نماینده مردم بندرعباس در مورد سازمان خصوصی‌سازی است. سازمانی که رئیس آن این روزها در سیبل انتقادات قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری‌حسینی مدت‌ها است که در سیبل انتقادات قرار گرفته است. وی که اولین رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دهه 80 نیز بوده، بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در سال 92، یکبار دیگر مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفت. پوری‌حسینی، رئیس ستاد حسن روحانی در استان آذربایجان شرقی در سال 92 بود. از زمان روی کار آمدن وی انتقادات فراوانی پیرامون واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفته است. واگذاری بنگاه‌هایی مانند آلومینیوم المهدی هرمزگان، پالایشگاه کرمانشاه، شرکت کشت و‌ صنعت کارون خوزستان، شرکت کشت و‌ صنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه شوش و موارد دیگر از جمله اقدامات رئیس سازمان خصوصی‌سازی بوده که با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه بوده است.

5 واگذاری‌ پرابهام

هر کدام از این واگذاری‌ها بعضا تا مدت‌ها به تیتر یک فضای رسانه‌ای تبدیل شده‌اند که به‌مرور به آن می‌پردازیم. عمده واگذاری‌ها در سال 94 و 95 انجام شده است. پالایشگاه کرمانشاه یکی از این واگذاری‌ها بود که با اعتراض شدید نمایندگان این استان و برخی چهره‌های دیگر مواجه شد. این پالایشگاه بعد از پالایشگاه آبادان دومین پالایشگاه کشور بود که در سال 1347 احداث و در سال 95 به بخش خصوصی واگذار شد. نمایندگان استان کرمانشاه اعتقاد داشتند که ارزش واقعی پالایشگاه بیش از آن چیزی بوده که به فروش رفته است. یکی از نمایندگان کرمانشاه در این خصوص گفته بود: ارزش واقعی پالایشگاه بیش از هزار و 400 میلیارد تومان است، در حالی که این پالایشگاه 210 میلیارد تومان واگذار شده است.

بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان، اکنون بعد از چندین سال یکی از اعضای کمیسیون انرژی در این خصوص می‌گوید: مقرر شده به استناد ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با امضای نمایندگان کمیسیون انرژی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ارسال تا مجددا در قیمت‌گذاری پالایشگاه کرمانشاه بازنگری شود. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش‌تر در گزارشی نحوه قیمت‌گذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه را رد کرده بود.

اما یکی دیگر از واگذاری‌های پرابهام دوران ریاست پوری‌حسینی، خبر واگذاری شرکت کشت و‌ صنعت مغان بود. فعالیت این شرکت به قبل از انقلاب برمی‌گردد و هزاران نفر از مردم استان اردبیل را مشغول به کار کرده بود. عمده اعتراضات به این واگذاری به دو دلیل بود. آن‌گونه که یکی از نمایندگان استان اردبیل روایت کرده، یکی از دلایل اعتراضات به این واگذاری، اختلافات مردم و عشایر این منطقه بر سر اراضی کشاورزی بوده است. اما دلیل دوم به کم شدن ارزش این شرکت برای واگذاری بود. به‌طوری که یکی از نمایندگان استان اردبیل نقل می‌کند که سازمان خصوصی‌سازی در سال 95، نرخی معادل دو هزار و 700 میلیارد تومان برای کشت و‌ صنعت مغان تعیین کرده بود. اما اکنون پس از دو سال با وجود تورم و افزایش قیمت زمین، این مجتمع به نازل‌ترین قیمت (1761 میلیارد تومان) به مزایده گذاشته شده است.

داستان به اینجا ختم نشد و دومینوی واگذاری‌ها این بار به آلومینیوم المهدی و هرمزال در سال 93 رسید. واگذاری که به گفته نماینده مردم بندرعباس، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات پس از بررسی این پرونده رای دادند که در آن فساد و تخلفی رخ داده است. اعتراضات به این پرونده تا حدودی بالاتر بود و حتی در روزهای اخیر عده‌ای دانشجویان و کارگران در مخالفت با این واگذاری راهپیمایی کردند.

نماینده مردم بندرعباس اشاره می‌کند فردی که آلومینیوم المهدی به وی واگذار شده، مطالبات دولت را پرداخت نکرده و اکنون مشخص شده که نحوه واگذاری آلومینیوم صحیح نبوده و سازمان خصوصی‌سازی نیز از قانون تخطی کرده است. ملاحظات قانونی باید در واگذاری‌ها رعایت شود و به افرادی واگذار شود که از اهلیت برخوردار باشند، اما متاسفانه این مجتمع به فردی واگذار شده که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد.

در یکی از آخرین خبرها نماینده بندرعباس در این مورد می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی با فشار دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجبور شد بپذیرد که خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال تخلفاتی داشته و حق و حقوق دولت را پرداخت نکرده و قرارداد را فسخ کرد.

یکی دیگر از جنجالی‌ترین واگذاری‌ها در دوران پوری‌حسینی مربوط به واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه است. آن‌گونه که تابناک روایت کرده این شرکت در سال 1394 به دو جوان 28 و 31 ساله واگذار می‌شود که یکی از آنان هم‌اکنون در زندان و دیگری خارج از کشور متواری است. این شرکت که از سال ۱۳۳۸ آغاز به فعالیت کرده و حدود 24 هزار هکتار وسعت دارد. به هر حال با گذشت زمان این شرکت حتی از پرداخت حقوق کارگران خود نیز برنیامد و اعتراضات شدید کارگران را نیز برانگیخت.

اما علاوه بر اینها، یکی از عجیب‌ترین ماجراهای مربوط به رئیس سازمان خصوصی‌سازی، بحث واگذاری شرکت مجتمع گوشت اردبیل است. چرا که شرکت مذکور به خود رئیس فعلی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است. همان طور که گفته شد رئیس فعلی این سازمان پیش‌تر نیز در دهه 80، ریاست آن را بر عهده داشته است. آن‌گونه که خود پوری‌حسینی روایت کرده، وی بعد از اتمام مسئولیتش در سال 84، شرکت مذکور را خریداری کرده است. از طرفی این شرکت جزء واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی نبوده و او این شرکت را از بانک ملی خریده است. با این حال، به نظر می‌رسد این اظهارات هنوز فضای رسانه‌ای و مجازی را اقناع نکرده است.

هم‌زمان با این اتفاقا، طی روزهای اخیر برخی خبرها مبنی بر استعفای رئیس سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد که بلافاصله توسط این سازمان تکذیب شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه خصوصی سازی در ایران مترادف است با واگذاری به قیمت مفتواقعا این سازمان خصوصی‌سازی مصیبتی شده.

  • ناشناس

    خداناجی ملت را برساند این همه بی عدالتی تا کی چرا به این امور رسیدگی نمی شود