خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۰۰۵۹

مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸

ورود رسمی دولت به بازار مسکن و ادعای ذخیره سازی بی‌سابقه

ورود رسمی دولت به بازار مسکن و ادعای ذخیره سازی بی‌سابقه

امروز (‌یکشنبه 30 تیرماه 1398) روزنامه ایران نوشته است که کوپن کاغذی یا الکترونیکی برمی‌گردد؟ همچنین روزنامه هفت صبح نوشته است که تحلیل رئیس جمهور از شرایط مسکن نشان‌ می‌دهد این حوزه همچنان پاشنه آشیل دولت است و روزنامه اطلاعات هم به نقل از رئیس جمهور نوشته است که 3.1 میلیون مسکن روستایی و شهری تا سال آینده ساخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌یکشنبه 30 تیرماه 1398) روزنامه ایران نوشته است که کوپن کاغذی یا الکترونیکی برمی‌گردد؟ همچنین روزنامه هفت صبح نوشته است که تحلیل رئیس جمهور از شرایط مسکن نشان‌ می‌دهد این حوزه همچنان پاشنه آشیل دولت است و روزنامه اطلاعات هم به نقل از رئیس جمهور نوشته است که 3.1 میلیون مسکن روستایی و شهری تا سال آینده ساخته می‌شود.

ذخیره‌سازی بی‌سابقه کالاهای اساسی

روزنامه ایران با تیتر «ذخیره‌سازی بی‌سابقه کالاهای اساسی» نوشته است که کوپن کاغذی یا الکترونیکی برمی‌گردد؟ سؤالی که دغدغه این روزهای مردم شده است. با آنکه اقتصاد کشور شرایط با ثباتی را سپری می‌کند، مردم نگران این هستند که مسئولان برای حفظ ذخایر استراتژیک به سمت کوپن بروند.

این روزنامه نوشته است: اکثر کارشناسان حرکت به‌سمت کوپن را منطقی می‌دانند و می‌گویند با نظام توزیع هدفمند می‌توان تأمین کالا را بموقع و به اندازه نیاز انجام داد و دیگر شاهد رشد قیمت‌ها نخواهیم بود. ولی مسئولان شکل‌گیری کوپن را بی‌دلیل می‌دانند، چرا که معتقدند بازار آرامش لازم را دارد و در هیچ کالایی کمبود نیست.

گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند وقتی بازار شرایط آرامی دارد و قیمت‌ها ثبات پیدا کرده است چرا باید به‌سمت کوپن کاغذی یا الکترونیکی رفت. زمانی سهمیه‌بندی کالاها باید در دستور کار قرار گیرد که ذخایر کالاهای استراتژیک مناسب نباشد.

مسئولان در پاسخ به این گفته‌ها اظهارداشتند: ذخایر استراتژیک کشور مناسب است و به همین دلیل لزومی برای رفتن به سمت کالابرگ نیست.

محمد رضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه وضعیت ذخایر استراتژیک کشور چگونه است و آیا کمبودی در تأمین کالا وجود دارد می‌گوید: کشور به هیچ عنوان با کمبود کالا مواجه نیست و ذخایر کالاهای اساسی 30 درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی اذعان داشت: برای آنکه بازار با هیچ تنشی روبه‌رو نشود، واردات کالاهای اساسی با بهترین شکل دنبال شد و خوشبختانه تا پایان سال‌جاری وضعیت بسیار خوبی در تأمین کالاها داریم و همچنان این روند ادامه دارد.

کلامی خاطرنشان کرد: وقتی تأمین کالا بخوبی اتفاق بیفتد، شبکه توزیع هم می‌تواند با شرایط بهتری فعالیت کند. طی چند وقت اخیر دیدید که بازار با هیچ آشفتگی مواجه نیست و تمام کالاها با قیمت‌های مصوب به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه عرضه مناسب کالا سبب شده دلالان و واسطه‌ها نتوانند سوء‌استفاده‌ای از بازار داشته باشند، اذعان داشت: واردات کالاهای اساسی طبق برنامه در حال انجام است و مردم نباید نگرانی از گرانی و کمبود کالا داشته باشند.

اما خبر راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی برای اعضای تعاونی‌های کارگران، کارمندان و فرهنگیان این موضوع را در ذهن‌ها یادآوری کرد که قرار است برای بخش‌های مختلف توزیع به‌صورت هماهنگ صورت گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت درباره این سامانه می‌گوید: هدف از ایجاد سامانه مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی شفافیت در عرضه است، این سامانه قرار نیست موضوع سهمیه‌بندی را دنبال کند. شفافیت عرضه کالا اتفاقی است که از سالیان گذشته دنبال شده و اکنون به مرحله اجرا نزدیک شده است.

قیمت مسکن 20 درصد کاهش می‌یابد

روزنامه کیهان با تیتر «قیمت مسکن 20 درصد کاهش می‌یابد» نوشته است که محمدرضا رضایی، رئیس‌کمیسیون عمران مجلس در گفت‌گو با فارس اعلام کرد مردم مطمئن باشند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

این روزنامه نوشته است: اظهار داشت: مردم مطمئن باشند قیمت مسکن به زودی کاهش پیدا خواهد کرد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

گفتنی است، این وعده که 20 درصد از قیمت مسکن به زودی از بین می‌رود در شرایطی ایراد شده که معلوم نیست این کاهش با چه سازوکاری انجام خواهد شد، چراکه سیاست‌های وزارت راه در این زمینه بگونه‌ای نیست که چنین پیش‌بینی حداقل در کوتاه مدت بتواند اجرایی شود.

جالب اینجاست که اخیرا وزیر راه و شهرسازی به مردم توصیه کرده خانه نخرند تا قیمت‌ها افت کند. اسلامی در این باره گفته است: «در شرایط حباب بزرگی که در مسکن ایجاد شده مردم اقدام به خرید خانه نکنند و اجازه دهند شرایط آرام شده و این حباب به اصطلاح بترکد.»

در همین زمینه، افشین پروین پور، کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به این مسئله که وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفته مردم مسکن نخرند تا ارزان شود، اظهار کرد: اساسا در هیچ کجای دنیا چنین چیزی را نمی‌بینیم که به جای انجام برنامه‌ها، مسئولان به مردم توصیه کنند.

وی افزود: مشکل اصلی بخش مسکن کشور سوداگری است که خانه‌های خالی بخشی از آن است. راهکار کاهش قیمت مسکن نه توصیه بلکه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات معاملات مکرر، اخذ مالیات از خانه‌های خالی و… است.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: با اخذ این مالیات‌ها، تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن بیرون رفته و در این صورت شاهد افت قیمت‌ها در این بخش خواهیم بود. باید دولت هر چه سریع‌تر به بحث مالیات بر عایدی سرمایه به خصوص در بخش مسکن ورود کند، راهکار مشخص است و فقط باید همت اجرای آن وجود داشته باشد.

میزان افزایش اجاره‌بها امیدوار کننده است!

همچنین روزنامه هفت صبح با تیتر «میزان افزایش اجاره‌بها امیدوار کننده است!» نوشته است که تحلیل رئیس جمهور از شرایط مسکن نشان‌ می‌دهد این حوزه همچنان پاشنه آشیل دولت است.

3.1 میلیون مسکن روستایی و شهری تا سال آینده ساخته می‌شود

روزنامه اطلاعات با تیتر «3.1 میلیون مسکن روستایی و شهری تا سال آینده ساخته می‌شود» نوشته است که ‌رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت افزایش هماهنگی و تمرکز میان دستگاه‌های مسئول در بخش مسکن، گفت: کمک به مردم در بخش مسکن موجب افزایش رفاه، آسایش و امنیت آنان می‌شود و ضمن ایجاد سرمایه برای مردم، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به آنها را تسهیل خواهد کرد.

این روزنامه نوشته است: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیروز در نشستی با مدیران ارشد بخش مسکن به منظور پیگیری اجرای طرح‌های دولت در این بخش، گفت: موضوع مسکن از مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و رفاهی مردم بوده که کاهش دغدغه آنان در این بخش در توسعه اشتغال و رشد اجتماعی کشور هم تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش مسکن از جمله مسکن شهری و روستایی، تکمیل پروژه‌های مربوط به طرح مسکن مهر و احیای بافت فرسوده، اظهار داشت: باید تلاش کنیم در دو سال باقیمانده از دولت، گامی ‌مهم در بخش مسکن برداریم و در این زمینه دولت باید از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد مانند ارائه خدمات ارزان قیمت، تسهیل در ارائه جواز، اعطای زمین و کمک بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن استفاده کند.

روحانی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این جلسه از سوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط در بخش مسکن، اظهار داشت: در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌در بخش مسکن روستایی 200 هزار مسکن در سال جاری و 200 هزار مسکن درسال آینده ایجاد می‌كند و وزارت راه و شهرسازی هم امسال و سال آینده در مجموع 400 هزار مسکن را ایجاد و 500 هزار مسکن هم تکمیل خواهد کرد. ایجاد این تعداد مسکن رقم قابل توجهی است که باید بر مبنای قولی که دستگاه‌ها داده‌اند، تا پایان سال 98 و 99 تکمیل شود.

وی با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی‌که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها 30 درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است؛ البته مطلوب نبوده است، اما در عین حال با آمار و ارقامی‌که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این زمینه باید برنامه‌ریزی کنند.

روحانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح احیای بافت فرسوده در نقاط مختلف کشور، گفت: هر کجا زمین دولتی مناسب برای ساخت و ساز وجود دارد، ضروری است که برای ساخت مسکن در اختیار دستگاه مربوطه قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.