کد مطلب: ۳۴۳۷۸۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس :

ورود مجلس به ماجرای پولی شدن تونل‌های تهران / دعوت مجلس از مدیران شهرداری تهران

ورود مجلس به ماجرای پولی شدن تونل‌های تهران / دعوت مجلس از مدیران شهرداری تهران

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اخذ عوارض تردد از تونل‌های شهری قانونی نیست، عنوان کرد: به‌طور حتم نمایندگان کمیسیون عمران قبل از اجرای این طرح با دعوت از شهردار و رئیس شورای شهر تهران در کمیسیون خواهان عدم انجام این لایحه خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر هفته گذشته بود که دوباره موضوع پولی شدن عبور و مرور از تونل‌های شهری در فضای رسانه‌ای کشور حاشیه‌ساز شد و بر اساس آنچه در خبرگزاری‌ها رسمی منتشر شد، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود.

پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌‎شود. بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

ماده 158 برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران

ماجرا از این قرار است که اعضای شورای چهارم شهر تهران در ماده 158 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری (1393 تا 1397) مصوب کردند که شهرداری تهران موظف است لایحه‌ای برای اخذ هزینه‌های استفاده از زیرساخت‌های شهری همچون پل‌ها و تونل‌ها به شورای چهارم شهر تهران ارائه کند.

در تاریخ (24 دی ماه 93) محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران لایحه‌ای تحت عنوان «مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری» به شورای چهارم شهر تهران ارائه کرد که در این لایحه برای تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر پیشنهاد اخذ عوارض مطرح شده بود. لایحه اصلاحی نیز در تاریخ (16 دی ماه 94) تقدیم شورای چهارم شهر تهران شد، اما در نهایت این لایحه در صحن شورای چهارم شهر تهران مورد بررسی قرار نگرفت.

هنوز مصوبه دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران تغییر نکرده و برای اجرا پابرجاست. اما روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است که مدیریت شهری در حال حاضر برنامه‌ای برای اخذ پول برای تردد خودروها از تونل‌های شهری ندارد، هر چند که شهرداری براساس ماده ۱۵۸ قانون برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران موظف به اخذ عوارض تردد خودروها در تونل‌های شهری است.

براساس ماده 158 برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری موظف است به‌ منظور کاهش ازدحام ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی در بزرگراه‌ها، کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بی‌مورد خودروهای شخصی و افزایش اقبال به وسایل حمل‌ونقل عمومی همچنین دریافت هزینه ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری از قبیل پل‌ها و تونل‌ها از استفاده‌کنندگان شخصی آنها، ضمن فراهم کردن زیرساخت‌ها و پیش‌بینی سازوکار اجرایی، لایحه اخذ هزینه‌های استفاده از این زیرساخت‌ها را، در سال اول برنامه به شورا و پس از تصویب به ایجاد سامانه قیمت‌گذاری بزرگراه‌ها، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و محدوده طرح ترافیک تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند و درآمد حاصل از این موضوع را به‌منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی پاک استفاده کند.

هر چند به گفته برخی از اعضای شورای شهر پنجم تهران هنوز لایحه‌ای برای اخذ عوارض عبور از تونل‌های شهر تهران از سوی شهرداری برای تصویب به شورای شهر نیامده است، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه شرايط اقتصادی و معيشتی شهروندان سخت‌تر از چند سال گذشته شده و بارها دولت به منشور حقوق شهروندی تاکید کرده است، آیا مجلس این اجازه را به ارگان‌های عمومی غیردولتی می‌دهد که با گرفتن پول از مردم کمبود منابع مالی خود را جبران کنند؟

همچنین شهرداری به دنبال گرفتن پول از شهروندان برای گذر از معابری شده كه از نگاه کارشناسان، این معابر در گذشته با پول و عوارض خود شهروندان ساخته شده است، آیا مجلس به این موضوع ورود می‌کند؟

قول مجلس به شهروندان

سیدهادی بهادری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: معتقدم اخذ عوارض عبور از تونل‌های شهر تهران مشکل قانونی دارد، زیرا این پنج تونل و اتوبان صدر با بودجه دولتی و شهرداری و با پول خود شهروندان ساخته شده است، مگر اینکه تونل جدیدی به روش مشارکت با بخش خصوصی ساخته شود و بخش خصوصی سرمایه و سود خود را با گرفتن عوارض از مردم کسب کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: اخذ عوارض تردد از این تونل‌های شهری که در گذشته با بودجه دولت و شهرداری ساخته شده‌اند، به هیچ عنوان قانونی نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که اگر شهرداری بخواهد این لایحه را اجرایی کند، آیا کمیسیون عمران مجلس وارد این موضوع می‌شود؟ افزود: اگر اخذ عوارض عبور از تونل‌های شهر تهران ماده واحده قانونی داشته باشد، مجلس نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند، اما به‌طور حتم نمایندگان کمیسیون عمران قبل از اجرای این طرح با دعوت از شهردار و رئیس شورای شهر تهران در کمیسیون خواهان عدم انجام این لایحه خواهند شد و از ارگان‌های عمومی غیر دولتی می‌خواهند که بر اساس مصلحت جامعه عمل کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: اخذ عوارض تردد از تونل‌های شهری به هیچ عنوان قانونی نیست، منتها اگر ماده واحده قانونی داشته باشد کمیسیون عمران مجلس به شهروندان این قول را می‌دهد که قبل از اجرایی شدن این طرح، نمایندگان مجلس وارد عمل شود و با تشکیل جلساتی در کمیسیون عمران از شهردار و رئیس شورای شهر بخواهند که از راه‌های دیگری کسب درآمد کنند.

بهادری خاطرنشان کرد: بدون شک شهرداری می‌تواند از راه‌های بهتر دیگری درآمدزایی داشته باشد و نباید امروز استفاده از معابری که حق قانونی مردم است، استفاده مالی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.