کد مطلب: ۳۹۵۲۵۴

وضعیت بازارهای جهانی در ۶ نمودار / چرا بازارها نگرانند؟

وضعیت بازارهای جهانی در 6 نمودار / چرا بازارها نگرانند؟

طی یک دهه گذشته جو حاکم بر بازارها خوش‌بینی بوده، امروز اما سرمایه‌گذاران نگرانند و این نگرانی هر روز عمیق‌تر می‌شود. اکونومیست در گزارشی در 6 نمودار وضعیت بازارها را ترسیم کرده است.

در آگوست 2008، اتفاقات جدید و در عین حال عجیبی در بازارهای مالی اتفاق افتاد. منفی شدن نرخ بهره اوراق قرضه خزانه‌داری یکی از این اتفاقات بود. عمدتا در زمان افزایش نگرانی‌ها از وقوع بحران، تقاضا برای امن‌ترین دارایی‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اکونومیست، بازدهی منفی حالا یک ویژگی آشنا در بازارهای اوراق قرضه اروپا است. به عبارت دیگر، اتفاقی که زمانی عجیب بود، حالا کاملا عادی شده است. گسترش این ویژگی اما نگرانی‌ها در مورد وضعیت اقتصادی جهان را افزایش داده است.

در آلمان، نرخ‌های بهره از حساب‌های سپرده یک‌شبه تا اوراق قرضه 30 ساله منفی هستند.

اوراق قرضه

در آمریکا بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری همچنان مثبت است اما منحنی بازدهی برای اولین بار در بیش از یک دهه، معکوس شده است. معکوس شدن این منحنی زمانی رخ می‌دهد که نرخ بازدهی اوراق دو ساله از 10 ساله سبقت می‌گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هفت رکود اقتصادی اخیر در آمریکا هم‌زمان با معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه رخ داده است.

1 19

سرمایه‎گذارانِ نگران به دلار که یک دارایی امن محسوب می‌شود، روی آورده‌اند. از ابتدای سال جاری میلادی، پس از طلا، تنها ین ژاپن و فرانک سوئیس که از دیگر پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاران هستند، در مقابل دلار رشد کرده‌اند.

سایر ارزها در برابر دلار

با افزایش نااطمینانی‌ها، قیمت طلا به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده؛ در عین حال، بهای مس، فلزی که نشان‌دهنده وضعیت سلامت صنعت است، به شدت افت کرده است.

قیمت کامودیتی‌ها

از سوی دیگر، در مواجهه با عدم قطعیت، سرمایه‌گذاران بازار سهام آمریکا را به سایر بازارها ترجیح می‌دهند. از آغاز سال 2013 تاکنون، شاخص S&P 500 که فهرستی از سهام 500 شرکت پیشرو در آمریکاست، رشدی بیش از دو برابر را تجربه کرده است. این در حالی است که شاخص ام‌اس‌سی‌آی در اقتصادهای نوظهور بازار سهام حدود دو درصد کاهش یافته است.

تشدید تنش‌های تجاری به بازارهای اصلی آسیا (چین، کره جنوبی و تایوان) فشار وارد کرده است. در عین حال در اروپا بانک‌ها و صنعت خودرو در اثر رکود بیشترین فشار را متحمل شده‌‌اند.

بازار سهام

سرمایه‌گذارانِ نگران حالا جهان را به ژاپن تشبیه می‌کنند؛ کشوری با رشد اقتصادی آهسته که برای رسیدن به نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده در تلاش اما ناموفق است.

چشم‌اندازها از نرخ تورم در بازارهای مبادلات (Swaps markets) به شدت کاهش یافته است. یکی از نگرانی‌ها در سال 2008 این بود که رکود حاکم در آن زمان ادامه‌دار شود. این نگرانی هم چنان به قوت خود باقی است.

نرخ بهره

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.