کد مطلب: ۴۹۴۶۴۰

وضعیت بورس در آینده چه خواهد شد؟

وضعیت بورس در آینده چه خواهد شد؟

برخی كارشناسان بازار سرمايه نويد گزارش‌هاي مثبت آبان ماه شركت‌ها و رشد مجدد بورس را مي‌دهند اما در عين حال برخي ديگر معتقدند، باتوجه به متغيرهاي كلان و بنيادي، بعيد است كه بازار سرمايه تا پايان سال جاري مجددا به كانال ۲ ميليون واحدي صعود كند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از ريزش‌هاي ۳ ماه گذشته، رشد شاخص‌هاي بورس مجدد از اول آذر آغاز شده و روزنه اميدي در دل سهامداران ايجاد كرده است. كارشناسان بازار سرمايه هم معتقدند، سهامداران نگران نباشند و نويد گزارش‌هاي مثبت آبان ماه شركت‌ها و رشد مجدد بورس را مي‌دهند اما در عين حال برخي ديگر معتقدند، باتوجه به متغيرهاي كلان و بنيادي، بعيد است كه بازار سرمايه تا پايان سال جاري مجددا به كانال ۲ ميليون واحدي صعود كند ضمن آنكه بازارهاي خودرو، مسكن و طلا نزولي هستند.

وضعيت بورس چه خواهد شد؟

شهرام درودي‌زاده، كارشناس بازار سرمايه در اين رابطه معتقد است: براي تحليل اين روزهاي بازار سرمايه بايد به چند سال قبل برگرديم تا شناخت دقيق‌تري نسبت به اين روزهاي بورس پيدا كنيم. او در اين مورد گفت: بازار بورس نيز مانند ساير دارايي‌ها تحت تاثير عوامل بيروني و متغيرهاي كلان اقتصادي قرار دارد، از نقدينگي، سياست خارجي، بودجه دولت و سياست‌هاي مالي و پولي گرفته تا قيمت ارز و… بر اين بازار تاثير مستقيم دارند.

اين كارشناس بازار سرمايه افزود: براي اينكه ببينيم امروز وضعيت بازار چگونه است به نوسانات ارزي و نوسانات در بازارهاي دارايي در حوزه مسكن، طلا و ارز و ساير بازارهاي دارايي در شهريور 1396 برمي‌گرديم. در آن زمان شاهد پس‌لرزه‌هايي در قيمت دلار بوديم به گونه‌اي كه اولين پس‌لرزه‌ها با شدت كم از آذر، دي و بهمن 1396 آغاز شد و قيمت ارز از 4200 فراتر رفت و قيمت مسكن نيز پس از سه سال ركود تكان‌هايي خورد و قيمت شاخص مسكن هم رشد پيدا كرد و تا بهمن ماه اين عوامل و نوسانات ادامه داشت.

او تصريح كرد: در اين زمان با تهديدات ترامپ براي خروج از برجام مواجه بوديم كه نوسانات قيمتي در بازارها را تشديد كرد و نهايتا ترامپ در بهمن ماه اعلام كرد اين آخرين باري است كه من برجام را امضا مي‌كنم، پس از اين اتفاق از بهمن ماه تا ارديبهشت ماه شاهد نوسانات بسيار زيادي در حوزه بازارها بوديم و ارز 5 هزار تومان را هم رد كرد و پس از آن خروج ترامپ از برجام اعلام رسمي شد.

درودي‌زاده گفت: اين نكات براي اين حائز اهميت است كه زماني كه تغييراتي در بازارهاي اقتصادي رخ مي‌دهد علاوه بر متغيرهاي مهم اقتصادي كه در كشور وجود دارد تحت تاثير عوامل و پيش‌بيني‌هاي سياسي هم قرار مي‌گيرد.

او ادامه داد: زماني كه چشم‌انداز منفي مي‌شود روي كالاهاي مختلف نيز تاثير مي‌گذارد و اين پيش‌بيني‌ها در بازار بورس و قيمت سهام شركت‌ها بسيار مهم است.

اين كارشناس بورس افزود: تا ارديبهشت ماه سال 1397 تقريبا همه عوامل اقتصادي در شركت‌هاي بورسي وجود داشت و بر پيش‌بيني فروش و سود تاثير داشت اما از ابتداي خرداد ماه شاهد حركاتي از افزايش قيمت‌ها، شاخص و ورود نقدينگي‌هاي جديد در بورس بوديم زيرا بازارهاي موازي همراستاي هم حركت مي‌كردند و بازارهاي مسكن، طلا و قيمت ارز از آبان و آذر ماه 1397 رو به بالا حركت كردند و دلار به بيش از 6 هزار تومان رسيد و بازار سرمايه هم به نسبت ساير بازارها جهش پيدا كرد.

درودي‌زاده در ادامه به روند شاخص‌ها اشاره كرد و افزود: در اين زمان (آذر 1397) شاخص بورس از 87 هزار واحد شروع به حركت كرد و در يك فرآيند سه ماهه شاهد جهش 30 تا 40درصدي آن بوديم و پس از آن بورس مجدد وارد ركود شد اما از زمستان 1397 شاهد جهش‌هايي در قيمت ارز بوديم و در مهر ماه 1397 با بالا رفتن قيمت ارز بازار سرمايه هم خود را به قيمت دلار نزديك كرد.

رشد امسال بورس به دو سال قبل برمي‌گردد

او افزود: از سال 1398 شاهد اتفاق جديدي در بازار سرمايه بوديم كه ريشه‌هاي آن در سال 1397 بود. در اين سال شاهد ورود نقدينگي و استقبال از بازار سرمايه هستيم و حركت صعودي بازار سرمايه در سال 1398 به وضعيت بازار در سال‌هاي 1396 و 1397 برمي‌گردد، چشم‌اندازها در اين دو سال تاثيرگذار بود و اين موضوع بر قيمت سهام شركت‌ها و دارايي‌شان به دليل افزايش قيمت ارز برمي‌گردد.

او ادامه داد: موضوع بعدي فروش شركت‌ها بود زيرا به دليل تورم در كالاها فروش شركت‌ها هم افزايش پيدا كرد و قيمت مس 30 تا 40 هزار توماني به 120 هزار تومان رسيد و فروش شركت‌ها حتي در حوزه داخلي نيز به دليل تورم افزايش پيدا كردند.

اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: ارزش جايگزيني شركت‌ها، رشد فروش به‌ خصوص شركت‌هاي صادرات‌محور در بخش پتروشيمي‌ها و مواد معدني به دليل افزايش نرخ ارز در اين مدت بسيار چشمگير بود. همچنين استقبالي كه از بازار سرمايه صورت گرفت به خصوص در بخش پول‌هاي خرد بي‌نظير بود زيرا تنها بازاري كه مردم بتوانند حتي با 500 هزار تومان و يك ميليون تومان هم سرمايه‌گذاري كنند بازار سرمايه است و تبليغاتي كه از سوي دولت در اين مدت از اين بازار انجام گرفت نيز بي‌تاثير نبود.

او ادامه داد: در حال حاضر نمي‌توان اميدوار بود كه شاهد افزايش‌هاي عجيب و غريب مانند نيمه دوم 1398 و سه ماهه 1399 باشيم. بازار سرمايه در حال حاضر به قيمت‌هاي تعادلي خود نزديك شده اما اين قيمت‌هاي تعادلي امروز تحت تاثير چند عامل ديگر نيز هست كه اولين مورد آن نرخ بهره است، دومين مورد چشم‌انداز قيمت ارز و سومين مورد نيز ميزان استقبال از اين بازار و مورد ديگر تورم در كشور است و اينكه آيا تورم در حد و اندازه‌اي هست كه رشد‌هاي 200 تا 300درصدي سهام برخي شركت‌ها را توجيه كند يا خير؟

اتفاقات سال 1392 تكرار شد

او افزود: مجموع اين عوامل باعث شده تا حدودي شاهد تخليه حباب شركت‌ها و تعادل در اين بازار باشيم البته پيش از اين نيز شاهد اين اتفاق بوديم و در سال 1391 و 1392 همين اتفاق افتاد و شاخص بورس از 20 هزار واحد به 89 هزار واحد رسيد و در همان زمان نيز شاهد افزايش قيمت ارز بوديم و همين وضعيت رخ داد.

اين كارشناس بازار سرمايه افزود: در حال حاضر بازار سرمايه و قيمت‌گذاري شركت‌ها به چند عامل ديگر نيز وابسته است. اولين مورد بودجه 1400 و سياست‌هاي دولت در اين خصوص است. موضوع بعدي نرخ بهره و موضوع مهم‌تر انتخابات رياست‌جمهوري كشور در سال 1400 است كه بسيار مهم خواهد بود زيرا تغيير دولت نگاه سرمايه‌گذاران را نيز عوض خواهد كرد و مجموع اين عوامل ريسك سرمايه‌گذاري در اين بازار را افزايش داده است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ali

    به نظر بهترین زمان برای ورود به بورس? الان هست بازار به آرامش رسید و قیمت مناسب و بقیه بازار ها در حال منفی شدن هستن خودرو مسکن طلا ارز و سکه ?

  • ناشناس

    هیچی معلوم نیس یکم نامعلوم بورس من خودم زیاد ضرر کردمبزار ببینیم اون ترامپ چه تصمیمی میگیره

    • ناشناس

      برس ایران بزودی پایین خواهد آمد خیلی پایین از اینی که هست این ارض دیچی تالی هست که واقعاا سود میده و با پول مردم بازی نمیکنه

  • حمزه غفاری

    سلام . اگر کسی بنیادی فکر کند و سواد مالی داشته باشد بخوبی متوجه می شود که هنوز قیمتها حبابی است .به عنوان نمونه شپنا با سود هر سهم ۴۳ تومان و نسبت قیمت به درآمد ۴۰ برابر چه تحلیلی و توجیهی برای خرید دارد.مگر اینکه حباب خرید وفروش کننن!

  • RZA2LUX

    اگر بدونید دلالان و فروشندگان دلار و سکه و طلا چجور با ترس و وحشت دنبال مشتری میگردن برای فروش ک نگو.
    واقعآ استرس و ترس و وحشت رو امروز صبح توی وجود یکی ازین آدما حس کردم.بنده خدا داشت سکته میکرد.

  • RZA2LUX

    دولت توی بورس خودشو بدهکار به مردم میدونه و میخاد چندماهی ضررهای مردم رو تا حدودی جبران کنه.
    سعی کنید ازین فرصت استفاده ببرید تا ضررهاتون کمی سبک بشه.

  • ناشناس

    در روستا جهت چوپانی تعدادی از کارشناسان بورس جهت همکاری دعوت میشود فقط برای هدایت از گوسفندان ابرو هر چ کارشناس را بردید با این تحلیل هایتان

    • ناشناس

      آخه اینجا ایرانه با این ریس جمهور ی که دارییم آینده بدتری هم خواهیم داشت اینجا هست که عدل و عدالت ندارییم

  • قدیمی

    اول صبح دعا کنیم اول واکسن کرونا برای همه مردم دنیا مفید باشه تا همه ملتها دوباره مزه شیرینی زندگی راحس کننددوم دولت ایران و دولت اینده امریکا دست از لجاجت برارندسرمیزمذاکره ب توافق برسند تا مردم هم امید وارامش در زندگی را احساس کنند همه دعا کنید خدا کمک کند

  • ناشناس

    خیلی ضرر کردم امسال

  • ناشناس

    با خواندن این مقاله و سایر مقاله های مشابه در مورد پیش بینی آینده وضعیت بورس , نشان میدهد کارشناسان نیز سر در گم و بلاتکلیف هستند و ایشان نیز دقیقا نمیدانند چه بر سر بورس خواهد آمد!
    یه روز خوش بین میشن از روند بازار و بلافاصله روز بعد کاملا ناامید و دلسرد و مایوس از این بازار آشفته. البته تعجبی هم نداره چون این وضعیت نابسامان در همه جای مملکت وجود داره و بورس نیز از این قائده مستثنی نیست!

  • ناشناس

    سلام از من به شما نصیحت تا میتونید سهم بخرید ولی… قیمت چیزی ۵ تومن باشه شما ۴.۹ فروش بزارید فرصت طلبا قیمترو پایین میارن ولی وقتی اونی که دستتونه ۵.۱ بفروش بزارید ناگزیره بالا بخره این از قدیم رسمه پس مالتونو به حراج نزارید شما اومدید سود کنید نه زررررررررزرضررر ظررر تا منفی میشه همه تو ص ف تا میشه مثبت همه صف خریدن خوب بازار منفی میشه دیگه