کد مطلب: ۳۷۷۴۵۲

وضعیت صادرات نفت ایران در ماه می / چرا ایران نفت خود را در خشکی و دریا دپو می‌کند؟

وضعیت صادرات نفت ایران در ماه می / چرا ایران نفت خود را در خشکی و دریا دپو می‌کند؟

در حالی که با پایان معافیت‌ها فشارها از سوی آمریکا بر ایران افزایش یافته، آمارها از ردیابی تانکرهای نفتی نشان می‌دهد ایران حدود 46٫1 میلیون بشکه از نفت خود را در خشکی دپو کرده که این بالاترین رقم از اواسط ماه ژانویه (دی-بهمن) محسوب می‌شود.

با تشدید فشارهای آمریکا بر ایران، میزان ذخایر نفت ایران بر دریا و خشکی افزایش یافته است. گزارش‌های رویترز نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر ایران در حالی که به تولید نفت خود ادامه می‌دهد اما به دلیل افزایش فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا پس از منقضی شدن معافیت‌‌های نفتی، میزان نفت ذخیره‌شده این کشور بر روی دریا و خشکی در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اویل‌پرایس، ماه گذشته ایالات متحده آمریکا معافیت از تحریم‌های نفتی شش مشتری اصلی نفت ایران را لغو کرد. به این ترتیب، واردکنندگان، پالایشگرها، بیمه‌گران نفتی و صاحبان کشتی‌ها ترجیح می‌هند، معامله با ایران را متوقف کنند تا دسترسی به سیستم بانکی و مالی ایالات متحده را از دست ندهند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم نوامبر 2018، ایران به‌طور متوسط روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها مقامات آمریکایی به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، تایوان و ایتالیا معافیت شش‌ماهه برای خرید میزان محدودی از نفت ایران اعطا کردند.

طی این مدت شش‌ماهه، میزان صادرات نفت ایران به روزانه 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. سه کشور تایوان، ایتالیا و یونان هم از معافیت‌های خود استفاده نکرده و هیچ نفتی از ایران خریداری نکردند.

داده‌های مربوط به ردیابی تانکرهای نفتی ایران نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران تا پایان ماه می (اردیبهشت-خرداد) احتمالا به طور متوسط 500 هزار بشکه در روز یا کمتر خواهد بود.

تازه‌ترین گزارش از شرکت رفینیتیو، که نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که در هفته منتهی به پنجم می، ایران روزانه کمی بیش از 400 هزار بشکه بارگیری نفت داشته است. به این ترتیب، این رقم در مقایسه با هفته‌های قبل از آن دو سوم کاهش یافته است.

در اوایل ماه می، هیچ نفتکش ایرانی مشاهده نشده که ایران را به مقصد یک بندر خارجی ترک کرده باشد. با این حال، بسیاری بر این باورند که ایران رادار نفتکش‌های خود را خاموش می‌کند و این مساله موجب می‌شود ارزیابی و محاسبه میزان صادرات نفت این کشور دشوار باشد.

با این حال، ایران نیاز دارد استخراج نفت از میدان‌های نفتی خود را ادامه دهد. چرا که به دنبال کهولت و پیری بسیاری از چاه‌های نفتی ایران، این کشور ناچار خواهد شد سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه استخراج و پمپاژ نفت انجام دهد. عمدتا، زمانی که چاه‌های نفتی پیر می‌شوند، هزینه استخراج افزایش می‌یابد و دیگر برداشت نفت از آن مقرون‌به‌صرفه نیست.

از این رو، ایران در حال ذخیره کرده حجم قابل توجهی از نفت خود بر روی دریا و زمین است.

بر اساس داده‌ها و آمارهای موسسه کایروس، ایران حدود 46.1 میلیون بشکه از مجموع ظرفیت 73 میلیون بشکه‌ای خود را در خشکی دپو کرده که این بالاترین رقم از اواسط ماه ژانویه (دی-بهمن) محسوب می‌شود.

همچنین، داده‌های موسسه مرین‌ترفیک نشان می‌دهد که 16 تانکر ایرانی نزدیک به 20 میلیون بشکه نفت این کشور را دپو کرده‌اند. 10 فروند از این تانکرها که حاوی حدود 11 میلیون بشکه نفت هستند، به مدت چهار هفته است که حرکتی نداشته‌اند.

رویترز همچنین در هفته‌های پیش مدعی شده بود که تهران بخشی از نفت بی‌مشتری خود را در دالیان چین انبار می‌کند و تا پایان ماه حدود 20 میلیون بشکه از نفت ایران در این انبار ذخیره شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.