کد مطلب: ۵۲۱۶۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۵ وعده ارزی همتی در سال ۹۹ / رویاهایی که مشکل مردم را حل نکرد

۲۵ وعده ارزی همتی در سال ۹۹ / رویاهایی که مشکل مردم را حل نکرد

نه نشست خبری برگزار می‌کند و نه جز صفحه اینستاگرامش راهی برای ارتباط با نهاد متبوعش باقی گذاشته؛ با این حال نزدیک سه سال است که ماهی چند بار، هر بار وعده جدیدی درباره ثبات و کاهش نرخ ارز می‌دهد؛ بی آن که پاسخ دهد چرا وعده‌های قبلی‌اش محقق نشده است؟

۲۵ وعده ارزی طی یکسال! به عبارت بهتر ۲۵ بار امیدآفرینی در دل مردمی که کاهش ارزش پول ملی روز به روز سفره‌شان را کوچک‌تر می‌کرد. وعده‌ و وعیدهای بی حاصلی که انقدر تکرار شدند که ظاهرا دیگر گوشی به آن‌ها بدهکار نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این وعده‌ها را مدت‌هاست از همان کسی می‌شنویم که روز انتصابش قیمت دلار ۹ هزار تومان بوده و با گذشت ۳۱ ماه از نشستن او بر مسند مدیریت بانک مرکزی کشور، نرخ این ارز به ۲۵ هزار تومان رسیده است. این یعنی ۱۷۸ درصد افزایش قیمت دلار یا به بیانی دیگر ۱۷۸ درصد کاهش ارزش پول ملی! با این حال او همچنان در صفحه اینستاگرامش قاطعانه از بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز می‌نویسد.

حالا دیگر به نظر می‌رسد حتی اگر طبق گفته خودش مردم و بازار را بهترین قاضیان شرایط اقتصادی فرض کنیم هم در نهایت به ارزیابی مطلوبی از عملکرد او در ارسال سیگنال‌های درست ارزی به بازار نمی‌رسیم.

آنطور که از واکنش نرخ‌ها در بازار به دنبال هر وعده همتی و البته اظهارات فعالان طی سال جاری برمی‌آید: معامله‌گران بازار دیگر نه تنها سیگنال‌های مثبت همتی را جدی نمی‌گیرد بلکه کاهش سرمایه اجتماعی او در پی وعده‌های بی‌نتیجه‌اش کاری کرده که گاه خریداران و فروشندان دلار واکنشی معکوس به حرف‌هایش نشان ‌دهند.

در ادامه تمام وعده‌های همتی درباره مدیریت بازار ارز و بازگشت آرامش به بازار در سال ۹۹ با تاریخ دقیق آن آورده شده:

۲۹ اردیبهشت ۹۹: ثبات به بازارها بازخواهد گشت.

۱۰ خرداد۹۹: روند تامین ارز به حالت عادی برمی گردد.

۲ تیر۹۹: نوسانات اخیر نرخ ارز موقتی و کوتاه مدت است، اگر ماندگار باشد در بازار دخالت می کنیم.

۷ تیر۹۹: ارزپاشی با مقابله با جریانات سفته بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی و در حال گذار است. بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز را رصد می کند.

۲۹تیر۹۹: با اقدامات در دست اجرا، به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.

۱۷ مرداد۹۹: اگر بتوانیم همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است.

۲۴ مرداد۹۹: با سیاست های اتخاذ شده، قیمت ارز متعادل می شود.

۱۹ شهریور۹۹: بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار به کار خواهد بست.

۲۶ شهریور ۹۹: نرخ‌های ارز در بازار، نرخ‌های اقتصادی نیستند و دوام نخواهند داشت. امیدوارم مردم عزیز دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.

۳۰ شهریور۹۹: گشایش‌های ارزی در راه است.

۱۱مهر ۹۹: دلایل افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر را به موقع خود توضیح می دهم. مردم عزیز مطمئن باشند این بانک به تلاش خود برای ثبات‌ سازی بیشتر در بازار‌ها ادامه خواهد داد.

۲۸ مهر ۹۹: انشاء‌الله نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است

۱۱آبان ۹۹: طی روز‌های آینده روند کاهشی ادامه خواهد یافت و بازار ارز به سمت ثبات خواهد رفت.

۱۹ آبان ۹۹: ریسک بازار ارز بسیار بالاست. با چشم‌انداز رفع موانع، اثر متغیرهای غیراقتصادی بر قیمت ارز، تقلیل یافته و نرخ مبتنی بر عوامل پایه‌ای اقتصاد خواهد شد.

۲۱ آبان ۹۹: با افزایش همکاری شبکه بانکی و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی، تراکنش‌های غیرمجاز بانکی شناسایی و از آن‌ها جلوگیری شود که با این اقدام بخش زیادی التهابات بازار ارز نیز کنترل می‌شود.

۲۶ آبان ۹۹: خوشبختانه نرخ ارز در روزهای گذشته کاهنده بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی، این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.

۹ آذر ۹۹: بانک مرکزی ضمن انجام اقدامات جدی برای ایجاد تعادل در بازار ارز از کلیه ابزارهای پولی در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد.

۱۸ آذر ۹۹: شرایط بازار ارز خوب و در مسیر بهتر شدن هم قرار دارد و انتظارات تورمی کاهنده و گویای بازار با آرامش بیشتر است.

۲۸ آذر ۹۹: نرخ ارز بایستی باتوجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، ازجمله روند ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی، تراز خارجی و جلوگیری ازهدررفت منابع ارزی کشور سامان گیرد.

۲۶ دی ۹۹: انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند. با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت مؤثرتر در بازار ارز فراهم می‌شود.

۱ بهمن ( در حاشیه جلسه هیئت دولت)۹۹: بازار ارز روند خوبی دارد و بهتر هم می‌شود. عوامل بنیادی نرخ ارز را تعیین می‌کنند. روند مثبت است و به نفع مردم.

۱ بهمن( شبکه افق) ۹۹: اکنون مسیری را طی می‌کنیم که درآمدهای ارزی بیشتر شده است و من مطمئن هستم که فشار بر مردم کمتر می‌شود.

۱۲ بهمن ۹۹: رئیس کل بانک مرکزی گفت: به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

۸اسفند ۹۹: در مرحله اول یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران به صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز می‌شود. وضعیت ارز هم خوب خواهد شد.

۱۹ اسفند ۹۹: نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند. در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    یعنی واقعاً الان تمام مشکلات اقتصادی کشور باعث و بانیش آقای همتی بوده
    من نمیخواهم از عملکرد اقتصادی مجموعه حاکمیت دفاع کنم
    ولی می‌دونم اگه وعده ها و مدیریت توییتی همین آقا نبود الان انتظار تورمی که مردم از دلار داشتن باید دلار ۵۰ تومنی رو می‌دیدیم
    ضمن اینکه بهترین وضعیت برای اقتصاد کشور ثبات نرخ ارز و آقای همتی تو صحبت هاش رو همین موضوع تاکید داشته
    التماس تفکر

  • ناشناس

    میشه تو یکی اصلا حرف نزنی تو که نه می‌دونی نه میتونی

  • ناشناس

    اقای همتی من یکی اوایل به صحبت هات دل بسته بوذم ولی الان میبینم شما هم فقط حرف میزنید…دلار پایین که نیومد هیچی هر موقع هم که داشت پایین میامد و شما صحبت کردید یا همون جا ایستاد یا دوباره رفت بالا

  • سرمایه سرگردان

    سلام با ضرب سکه و فروش ان قیمت دلار نیز کنترل میشود . نقدینگی جوع اوری شده و کنترل بازار در دست بانک مرکزی قرا رمیگیرد . انبار کنندگان سکه و کارگزاران بورسی اجازه بدهند درست میشود

  • ناشناس

    خوب اگه عرضه مدیریت نداری استفا بده

  • ناشناس

    از دین و باور مردم به نفع خودشون سوء استفاده کردند و بدترین دولت رو تشکیل دادند

  • ناشناس

    هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد

  • ناشناس

    ۲۵دروغ شاخ دار

  • ناشناس

    ۲۵اسفند ۹۹هنوز بیمه بیکار ی کرونا جاماندگان فروردین اردیبهشت را واریز نکردن بیکار هستم با ستا بچه لطفا پیگیری کنید الان لازم دارم لطفا پیگیری کنید

  • فرهاد

    لطفا دلار را با واحد پول کشورمان که ریال است مقایسه کنید. چرا هیچوقت خبرگزاری ها وروزنامه ها واحد اصلی پول کشور را نمی‌نویسند.. ریال… تورو وخدا ریال ما را با رئال عربستان مقایسه کن آقای همتی. تورو خدا چاپ کن