کد مطلب: ۳۵۳۸۹۹

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

نوسان قیمت دلار چه ارتباطی با تعویق پالرمو دارد؟

نوسان قیمت دلار چه ارتباطی با تعویق پالرمو دارد؟

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با توجه به نوسانات اخیر در بازار ارز و به تعویق افتادن تصویب پالرمو گفت: انطباق یا عدم انطباق با مقررات بین‌المللی در بازار داخلی کشور تاثیر دارد اما در نظر داشته باشیم تصویب آن هم نرخ ارز را خیلی کاهش نمی‌دهد.

تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در جلسه‌ای که ابتدای هفته (شنبه، 27 بهمن ماه سال 1397) درمجمع تشخیص مصلحت به نظام به تعویق افتاد.

پس از این جلسه کارشناسان در تحلیل‌های خود از وضعیت نوسانی و افت بازارها به تاثیر به تعویق افتادن لایحه پالرمو بر بازار اشاره کردند. کارشناسان بورسی علت ریزش بورس طی روزهای ابتدایی هفته جاری را به ابهامات درباره عدم تصویب لایحه پالرمو ربط دادند.

اما از ابتدای هفته بازار ارز نیز دچار نوسان شده، قیمت دلار در پایان روز پنجشنبه هفته گذشته (25 بهمن ماه سال 1397) روی نرخ 11 هزار و 800 تومان بسته شد اما در بازار روز گذشته (30 بهمن ماه سال 1397) وارد کانال 13 هزار تومان شد. برخی از کارشناسان حوزه ارز نیز نوسان قیمتی این بازار را بی‌تاثیر از به تعویق افتادن لایحه پالرمو نمی‌دانند.

سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی پیشین بانک مرکزی در واکنش به هم‌زمانی به تعویق افتادن تصمیم‌گیری درباره لایحه پالرمو و نوسانات چند روز اخیر نرخ ارز گفت: انطباق یا عدم انطباق با مقررات بین‌المللی در بازار داخلی کشور تاثیر دارد. FATF و مباحت دیگر وقتی در جلسات مختلف اعم از جلسات شورای نگهبان و مجمع دولت مطرح می‌شود، اظهارنظرهای مخالفان و موافقان طرح، روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: اگر تصمیم‌گری در این جلسات انجام هم نشود تاثیر خود را می‌گذارد. اما اگر تصمیم‌گیری انجام شود به این معنی نیست که قیمت دلار کاهش زیادی داشته باشد. در شرایط فعلی، فضای موجود درباره قراردادهای بین‌المللی ملتهب است. باید فضای ملتهب از جامعه و سیستم برداشته شود.

شائبه حذف صفر از پول ملی با ورود طرح جدید ایران‌چک

از سوی دیگر در طرح جدید ایران‌چک‌های 50 هزار تومانی، چهار صفر آن کم‌رنگ‌تر از عدد 50 شده، اما آیا این احتمال وجود دارد که این اقدام بانک مرکزی به عنوان نشانه‌ای برای حذف صفر از پول ملی باشد؟ سیدعلی معتقد است کم‌رنگ بودن صفرهای ایران‌چک 50 هزار تومانی به معنی حذف صفر از پول ملی در آینده نیست و نمی‌توان این پیام را دریافت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی اقتصاد، زمان مناسبی برای حذف صفر از پول ملی است؟ گفت: فاکتورهای متفاوتی درباره حذف صفر مطرح شده، اما تاثیر زیادی ندارد. فقط جنبه محاسباتی آن بهتر می‌شود. در این موقعیت نباید چنین تصمیماتی گرفته شود، بلکه این تصمیمات باید در شرایط عادی گرفته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.