کد مطلب: ۷۲۸۰۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نیم‌نگاه بورس به ماجرای استعفای عشقی

نیم‌نگاه بورس به ماجرای استعفای عشقی

بورس تهران در آخرین روز آبان ماه عملکردی متعادل ثبت کرد و با رشد 0.32 درصدی شاخص کل، 4 هزار و 428 واحد افزایش یافت به محدوده یک میلیون و 409 هزار و 55 واحدی رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در هفته پایانی آبان‌ماه 1401 در حالی معاملات خود را آغاز کرد که طی دو روز ابتدایی هفته عملکردی خلاف جهت یکدیگر و با شدت متفاوت ثبت شده بود. روز شنبه ریزش سنگین 20 هزار واحدی در حالی ثبت شد که رشد یکشنبه و امروز شاخص کل هنوز در رسیدن به سطحی که در آخرین روز هفته گذشته ثبت کرد، کافی نبوده است.

شاخص کل بورس امروز دوشنبه 30 آبان ماه ضمن رشد 0.32 درصدی 4 هزار و 55 واحد افزایش یافت و به ارتفاع یک میلیون و 409 هزار و 55 رسید. نماگر هم‌وزن بازار سرمایه نیز در دنباله عملکرد مشابه با شاخص کل 0.42 درصد رشد ثبت کرد و با گام هزار و 684 واحدی به محدوده 404 هزار و 540 واحد رسید.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش به 3 هزار و 372 میلیارد تومان رسید. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حاکی از خروج 146 میلیاردی سرمایه در جریان دادوستدهای روز جاری است. همچنین 8 نماد مثبت و 313 نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.

امروز نمادهای خودرو، ومعادن، شستا، وبانک، شپنا، شتران، شپدیس، خساپا و فارس بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای تنوین، حکشتی، کالا، شیراز، وپارس و نوری دربردارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند

در سوی دیگر بازار نمادهای آریا، غصینو، وهور، خدیزل، دماوند و حگهر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند اما مارون، فزر، فرابورس، شجم و ثغرب توانستند تاثیر منفی روی این شاخص بگذارند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای خساپا، خودرو، خگستر، شنفت، وساخت، غدشت و وساپا بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش، وسالت برای ششمین روز کاری متوالی در صدر بیشترین‌ ارزش صف فروش قرار گرفت؛ در ادامه لیست نمادهای تپسی، انرژی1، بتک و فنرژی قرار دارند. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای خودرو، خگستر، وسدید، حتوکا و خساپا بود.

دو اتفاق مهم بورس

روز جاری با اتفاقی تاریخی برای بورس تهران همراه بود و برای اولین بار یک خودرو پرتیراژ در بورس کالا عرضه شد. پژو 207 با 83 درصد رقابت در محدوده قیمتی 342 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و با احتساب هزینه‌های مالیات و عوارض قانونی، سود 50 میلیونی نسبت به قیمت بازار آزاد برای خریداران آن به همراه داشت.

اختلاف 83 درصدی با قیمت پایه به معنای افزایش سود تولیدکننده و طبعا منتفع شدن سهامداران از آن است. این اتفاق مثبت برای بازار سرمایه در حالی رخ داد که روز جاری با اخبار استعفای مجید عشقی رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار و سپس ابقای وی همراه شد. گفتنی است در نهایت این استعفا با مخالفت شورای عالی بورس مواجه شده است.

آنچه برای بازار مهم است چشم انداز رئیس سازمان و برنامه‌های او برای آینده بازار سرمایه است و باید دید عملکرد ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه چقدر در راستای افزایش استانداردها و خواست مخاطبان بازار خواهد بود.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام اولا خدا سلامت کنه آقای عشقی از این همه دغدغه راحت شد ثانیا چرا نماد استقلال بازگشایی نشد؟

    • ناشناس

      رضوانی فر یا عشقی /
      موافقت بعد مخالفت /
      اخر چه شد بما هم بگید