کد مطلب: ۷۲۶۱۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان هفته معاملاتی؛ بورس در نقطه آغاز

پایان هفته معاملاتی؛ بورس در نقطه آغاز

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز هفته پایانی متعادل داشت و با 0.22 درصد افزایش به کار خود در ارتفاع یک میلیون ۴13 هزار و 568 واحد پایان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمای پایانی شاخص کل بورس امروز چهارشنبه 25 آبان 1401 نشانگر خوبی از آنچه در طول هفته رخ داد است. بورس در هفته جاری در حالی شروع به کار کرد که در پایان هفته گذشته در محدوده یک میلیون 414 هزار ایستاده بود. پس از گذشت یک هفته و کش و قوس‌های بسیار میان خریداران و فروشندگان سهام زور هیچ‌ یک به دیگری نچربید تا شاخص در ارتفاع یک میلیون و 413 هزار و 537 واحد توقف کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد اما امروز تحت تاثیر معاملات خوب گروه‌های کوچک‌تر بازار مخصوصا گروه دارویی رشد نسبتا بزرگتری نسبت به نماگر اصلی تالار شیشه‌ای داشت. شاخص هم‌وزن با 0.43 درصد افزایش 1701 واحد به ارتفاع خود افزود. همچنین با رسیدن به محدوده 401 هزار و 470 در باز پس ‌گیری کانال 400 هزار واحدی خود موفق عمل کرد. کانالی که پیشتر آن را در افت‌های میانه هفته از دست داده بود.

ارزش معاملات اما در مقام مقایسه با هفته گذشته به نصف کاهش یافت و نکته منفی بازار امروز برای اهالی بازار سرمایه بود. در جریان دادوستدهای امروز بورس 2 هزار و 474 میلیارد تومان ارزش معاملات ثبت شد. این نکته در کنار خروج 201 میلیارد پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه، سیگنال مثبتی برای بازار در نظر گرفته نمی‌شود. چرا که افزایش ارزش معاملات همراه با مثبت شدن جریان ورود و خروج پول ‌حقیقی به بازار دو فاکتور مهم برای ارزیابی قدرت تغییر روند ارزیابی می‌شود.

نقشه بازار امروز از 364 نماد مثبت و 248 نماد با رنگ سرخ تشکیل شد. مجموع ارزش صف خریدهای بازار امروز رقم 234 میلیاردی را نشان می‌دهد و در مقابل، مجموع ارزش صفوف فروش در تالار شیشه‌ای 213 میلیارد بود. برترین صف‌های خرید نیز به ترتیب به نمادهای شپلی، وسدید، تفارس، حشکوه و حتوکا اختصاص یافت.

بیشترین ارزش معاملات امروز به نمادهای خگستر، شپنا، خودرو، شبندر، شتران، و وبملت اختصاص یافت. در سوی دیگر بازار نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و پارسان نیز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

بورس تهران در انتظار خروجی جلسه شورای حکام

در سالیان اخیر، ابهام در فضای سیاسی بین‌الملل اهالی بازار سهامداران بورس را در بلاتکلیفی نگاه داشته‌ است. امروز و در ساعاتی دیگر نشست فصلی شورای حکام آغاز می‌شود که از جمله حساس‌ترین موضوعات آن در مورد کشورمان است. از طرفی اظهارات امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه آخرین تبادل پیام با آمریکا در کمتر از 72 ساعت گذشته بوده است، سهامداران را در انتظارات وقوع برجام قرار داده است.

اختصاص سه ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بورس در سال آینده

خبر مثبت دیگری که تاثیر مثبتی بر فضای اطراف معاملات روز جاری گذاشت اختصاص سه ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بورس در سال 1402 بود.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه شب گذشته اعلام کرد: در سال 1401 ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بازار سهام با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت وجود داشت اما در سال ۱۴۰۲ به جز ردیف بودجه تعهد دولت برای حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت، دو ردیف بودجه دیگر نیز وجود دارد که مربوط به تعهد برای پوشش زیان احتمالی اشخاص حقیقی و صندوق‌های با درآمد ثابت است.

حال در وضعیت فعلی چشم امید سهامداران به عملی شدن وعده‌های اطراف بازار و همچنین بهبود روابط بین‌الملل در جهت جان گرفتن بازار سرمایه و افزایش تولید، فروش و سودآوری شرکت‌هاست.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس دستوری است، دولت بخواهد بالا میرود،اگر بخواهد پایین می‌آورد،همه این موضوع را فهمیدند،بورس در ایران ابزاری برای کنترل نقدینگی است و در این دولت فعلا نمیخواهند بالا برود،ولی به چه بهایی؟!؟!سقوط بورس عامل نارضایتی است و بازی با اعصاب مردم و زندگی مردم است.