کد مطلب: ۷۳۷۲۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقدینگی نجومی شد / موج جدید تورمی در راه است؟

نقدینگی نجومی شد / موج جدید تورمی در راه است؟

گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی از ادمه روند صعودی سرعت رشد پایه پولی حکایت دارد. نقدینگی نیز با افزایش 1.4 درصدی در مهر ماه به 5676 همت رسید.

شود؟به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی با انتشار گزارشی، آمار متغیرهای پولی و اعتباری در پایان مهر ماه 1401 را اعلام کرد.

گفتنی است که پیش از این، آمار نقدینگی و پایه پولی در مهر ماه توسط بانک مرکزی اعلام شده بود اما در این گزارش، ارقام اجزا تشکیل دهنده این متغیرهای پولی و همچنین ضریب فزاینده نیز تشریح شده‌اند.

پایه پولی همچنان می‌تازد

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، پایه پولی در مهر 1401 رشدی 3.2 درصدی را تجربه کرد و به 712 هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب رشد ماهانه این متغیر به خیز صعودی خود در سال 1401 ادامه داد.

این موضوع از آن جهت که رشد پایه پولی یکی از مهم‌ترین عوامل تورم در اقتصاد است، می‌تواند نگران‌کننده باشد و تورم‌های بیشتری را در آینده نه چندان دور به اقتصاد ایران تحمیل کند.

پایه پولی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، رشدی 18 درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که این رقم در دوره مشابه سال 1400 معادل 15.5 درصد بود.

با وجود افزایش سرعت رشد ماهانه و هفت ماهه پایه پولی در مهر ماه، سرعت رشد نقطه به نقطه این متغیر در مقایسه با سال گذشته افت کرده است. به طوری که این متغیر در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته 34.5 درصد رشد کرده اما رشد نقطه به نقطه آن در مهر ماه سال 1400 برابر با 36.4 درصد بوده است.

نقدینگی به 5676 همت رسید

با وجود افزایش سرعت رشد ماهانه پایه پولی، رشد نقدینگی در یک روند نزولی قرار گرفته است. به طوری که پس از افزایش 3.5 درصدی نقدینگی در شهریور ماه، رشد آن در مهر ماه به 1.4 درصد رسید. به این ترتیب نقدینگی در پایان مهر ماه به 5676 هزار میلیارد تومان رسید.

رشد نقدینگی از ابتدای سال 1401 تا پایان مهر ماه معادل 17.5 درصد رقم خورد. این در حالی است که نقدینگی در مدت مشابه سال 1400 حدود 21.6 درصد افزایش یافته بود.

به علاوه رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز از 42.8 درصد در مهر 1400 به 34.3 درصد در مهر ماه امسال کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تفکیک نقدینگی به عوامل تشکیل‌دهنده آن نشان می‌دهد که از مجموع این 5676 هزار میلیارد تومان، 1279 هزار میلیارد تومان مربوط به پول و 4397 هزار میلیارد تومان مربوط به شبه پول است.

به علاوه، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که با افزایش رشد پایه پولی و کاهش رشد نقدینگی، ضریب فزاینده نیز افت کرده است.

به طوری که این ضریب از 8.1 در شهریور به 7.9 رسیده است. ثبت این رقم به این معناست که هر واحد افزایش در پایه پولی، نقدینگی را به میزان 7.9 واحد بالا می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام اگه این همه نقدینگی وجود داره، پس چرا تورم وجود داره؟چرا نقدینگی به جریان نمی افته تا مشکلات اقتصادی و، ،،پیش نیاد؟؟؟؟،

  • ناشناس

    مرحبا

  • ناشناس

    مبارکه!!!!!

  • ناشناس

    بانک مرکزی چه کار می کنند تورم گرانی ناحق ارز سکه مسکن تمام بازارها رها شده پول ملی نابود شده تا که این وضع پیش می رود جلوی چاپ پول کرسی بودجه دولت را بگیرید

  • ناشناس

    چرا اینقدر دروغ می گوید آمار واقعی را بگویید تورم واقعی را بگویید

  • ناشناس

    تنها راه نجات کشور اینه که دلار را مستقیم وارد کشور نکنه و از بانک مرکزی تبدیل به ریال کنه این با چاپ پول بدون پشتوانه فرقی نداره . باید ارز حاصل از فروش نفت تبدیل به کالا و خدمات بشه بعد وارد کشور بشه