کد مطلب: ۷۶۰۶۷۰

در پی افزایش ۲۰۰ میلیونی مبلغ وام:

چرا بانک‌ها نمی‌توانند وام ازدواج بدهند؟

چرا بانک‌ها نمی‌توانند وام ازدواج بدهند؟

بررسی آمار پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در سال 1401 حاکی از عملکرد ضعیف دولت در این زمینه است. اما علت ناتوانی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات چیست؟

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، در حالی امروز عضو کمیسیون اجتماعی مجلس طی سخنانی خبر داد که با مصوبه اعضا وام زوجه تا 23 سال و زوج تا 25 سال به مبلغ 200 میلیون تومان (در مجموع 400 میلیون تومان) و وام ازدواج سایر افراد نیز برای هر کدام از زوجین به مبلغ 150 میلیون تومان (در مجموع 300 میلیون تومان) به تصویب رسیده است که کماکان بانک‌ها در اعطای این وام ناتوان هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته با انتشار گزارشی، آمار پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری را در هشت ماهه سال 1401 منتشر کرد. آمار و ارقام ذکر شده در این گزارش به وضوح ادعاهای دولت سیزدهم مبنی بر موفقیت در پرداخت این وام‌ها را زیر سوال می‌برد؛ چراکه به استناد این گزارش، از میان یک میلیون و 155 هزار نفری که تا پایان آبان ماه 1401 متقاضی دریافت وام ازدواج بودند، تنها 46 درصد از این افراد موفق به دریافت آن شدند. همچنین یک میلیون 283 هزار نفر در هشت ماه نخست سال جاری برای دریافت تسهیلات فرزندآوری ثبت‌نام کردند که تنها 40 درصد از آنها این وام را دریافت کردند.

سوال مهمی که مطرح می‌شود آن است که علت ناتوانی بانک‌ها در پرداخت این وام‌های تکلیفی با وجود تاکیدها و تهدیدهای متوالی دولت و بانک مرکزی چه بوده و چه مواردی باعث تشکیل صف‌های طولانی دریافت وام شده است؟

بانک‌ها در منگنه سیاست‌های متناقض

یکی از مهم‌ترین عوامل ناتوانی بانک‌ها در پرداخت وام‌های تکلیفی، رشد شدید این وام‌ها در سال‌های اخیر بوده است. دولت و مجلس در این سال‌ها میزان تکالیف بانک‌ها برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و به‌ویژه وام ازدواج را افزایش داده‌اند و این موضوع سبب افزایش شدید ناترازی منابع بانک‌های عامل شده است.

تاکیدهای بسیار دولت برای پرداخت این وام‌ها در حالی است که بانک مرکزی از سوی دیگر سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها را در پیش گرفته و این موضوع سبب محدودیت‌های بیشتر بانک‌های عامل برای پرداخت وام شده است.

رفتار سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت وام

محدودیت منابع بانک‌ها باعث شده که بسیاری از آنها به بهانه‌گیری‌ها و بی‌قانونی‌های عجیب برای سرپیچی از پرداخت وام روی بیاورند.

برای مثال، در حالی که قانون بودجه تاکید می‌کند که ارائه یک سفته یا یک ضامن توسط متقاضی وام برای دریافت این وام کافی است، بسیاری از بانک‌ها به وضوح در برابر این قانون، رفتار سلیقه‌ای را در پیش می‌گیرند و تضامین بیشتری را از متقاضی وام طلب می‌کنند.

با این وجود موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. برخی بانک‌ها به سفته و ضامن‌های اضافی نیز اکتفا نمی‌کنند و از واجدان شرایط وام ازدواج و فرزندآوری، سند خانه، فیش برق و گاز و یا گواهی اشتغال می‌خواهند و این موضوع سد بزرگی در مسیر دریافت این وام‌ها ایجاد کرده است.

وام ازدواج با تاریخ انقضای پنج ساله!

یکی دیگر از مواردی که پرداخت وام ازدواج را با مشکل مواجه کرده؛ افزایش گستره اعطای این تسهیلات به ازدواج‌های پنج سال گذشته است. زیرا طبق قانون بودجه سال 1401 زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدای سال 1397 به این سو بوده، می‌توانند وام ازدواج 120 میلیون تومانی دریافت کنند.

این در حالی است که این دامنه در بودجه سال 99 معادل سه سال و در سال 98 به مدت دو سال بود.

از سوی دیگر افزایش سالانه مبلغ وام ازدواج باعث شده که بسیاری از زوج‌ها، دریافت وام خود را به عقب بیاندازند و یا آنهایی که قصد دریافت وام نداشتند، حالا با این افزایش به مبلغ، به فکر وام گرفتن بیفتند. به این ترتیب، تقاضای وام ازدواج در سال‌های گذشته نیز انباشته شده و بانک‌ها توان پاسخ به این نیاز را ندارند.

رزومه‌سازی دولت از یک شکست

اگرچه تورم شدید در اقتصاد ایران باعث شده که مبلغ کنونی وام ازدواج نتواند بخش قابل قبولی از نیازهای زوج‌های جوان برای آغاز یک زندگی جدید را فراهم کند اما همین مبلغ هم می‌تواند در زندگی بسیاری از زوج‌ها تاثیرگذار باشد.

با این حال، این روزها اقدام برای دریافت وام ازدواج مثل وارد شدن به هزارتویی پیچیده و ملال‌آور شده و همین موضوع، بسیاری از زوج‌ها را از دریافت این وام دلسرد کرده است.

با این حال دولت سیزدهم همچنان و حتی پس از اعلام این آمار ناامیدکننده از پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، عملکرد بانک‌ها در پرداخت این وام‌ها را دستاورد مهمی برای خود می‌داند و این موضوع را وارد رزومه خود می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باورش سخت که ایران ثروتمند به این درجه از بی ثباتی رسیده باشد

  • ناشناس

    آنقدر این بانک و اون بانک رفتیم خسته شدیم برای وام ازدواج میگن باید کارمند بیاری اونم معلم باشه از کجا بیاریم بانک‌ها هر کسی رو که آشنا باشد بهش بدونه کارمند وام میده وام ازدواج بشه اصلا نفری ۵۰۰ ملیونم به چه درد میخوره مگه هی غصه بخوریم 😔

  • ناشناس

    ‌یکسال هست که توی صف انتظاربانک بودم خبری نشدو انصراف دادم نکنین این کارهارو بامردم که خداروخوش نمیاددیگه نمیخواین وام ازدواج بدیندبگین مگه میشه یکسال منتظربود وخبری ازاوم ازدواج نباشه که انصراف دادم انشالا خداازتون مپرسه

  • نوریان

    واقعا جوانها را نابود میکنند ما الان یکسال هست که در نوبت گرفتن وام هستیم و بهمون نمیدن

    • ناشناس

      چرا وام ازداوج وفرزنداور نمتوان پرداخت کن جوان به ان امیدواران هست لان شیش ماه فامیل تو نبوبت وام ازداوج وفرزنداور همین جور ما ۸ماه وام فرزنداور ثبت نام کرد بچه ۹ماه به دنیا میای این یک سال نمتوانی وام پراخت کن

  • راض

    سلام.واقعا بانگها اذیت.میکنن برای وام ازدواج دوتاضامن رسمی یاچک خودبانک میخوان برای یه وام ۱۲۰میلیونی .چراکسی پیگیری نمیکنه خودتون اعلام کردیدیه ضامن بایه سفته بایدبدن ولی کسی جوابگونیست…

  • ناشناس

    بانکها به پرسنل خودشون به هیچ وجه تسهیلات قرض الحسنه نمیدن او دوستی که میگه بانکها به پرسنل خودشون تسهیلات زیاد میدن هر پرسنلی سقف تسهیلات داره که از طرف بانک مرکزی ابلاغ و رصد میشه از طرفی پرسنل خیلی از ادارات و شرکتهای دولتی ازپزسنل بانکها بیشتر تسهیلات می گیرند، هر بانکی می تونه حداکثر ۲ درصد از منابع قرض الحسنه خودش رو تسهیلات قرض االحسنه بده با توجه به اینکه بیشتر مردم پول های خودشان رو در حساب های سپرده بابت گرفتن سود میذارند عملا بانکها منابع قرض الحسنه زیادی ندارند.

  • ❤️فقط خدا❤️

    سلام یکسال و یک ماه روی نوبت وام ازدواجم ولی خبری ازش نیست فقط یک نفر جلومه ولی وام هارو بستن هنوز رد نمی کننالان دیگه داریم میریم داخل برج ۴ ولی کسی رو رد نمی کنه

  • مجتبی

    من یکسال هست ک برا وام ازدواج ثبت نام کردم الان که پیامک امده بانک تجارت زابل به بنده میگن که ما منابع نداریم اگه منابع ندارید چرا سایت رو باز میزارین بعد یکسال الاف بودن پیامک امده ک به بنده اینجوری بگین انشالله خدا ازتون بپرسه از بچتون از خانوادتون به سرتون بیاد انشالله روز خش نبینین یک جوان برا تشکیل زندگی ب این وام نیاز داره وگرن نمیومد ک گردن کج کنه پیش شما خاهن ها

  • 1 نفر بودم که حالا شدیم 2 نفر اما دیگه 3 نفر نمیشیم

    5 ماهه پیش ثبت نام کردم هنوز واریز نشده به حسابم.با آبرو و حیثیت آدم دارن بازی میکنن.توی چه مملکتی داریم زندگی میکنیم با این همه ثروت.گل و بلبل.البته از ماست که برماست.این همه تبلیغ و تشویق به ازدواج و فرزندآوری یه وام نمیتونن بدن…اینقدر که فساد و دزدی و … هست.اما اینجوری نمیمونه…

  • ناشناس

    سال ۱۴۰۰ عقد کردیم الان تیر ۱۴۰۲ هنوز هیچ وامی پرداخت نشده ۱۴۰۱ بانک مسکن تهران ثبت نام کردیم یک سال گذشت اسممون درنیومد بانک سینا شهرستان زدیم اسممون درومد گفت بودجه نداریم کاراتون نمیکنیم بعد بانک رفاه شهرستان زدیم اسممون درومد همه کارهامون کردیم ضامن بردیم ولی الان دوماه هیچ پولی نگرفتیم میگن بودجه نداریم میگیم پس چرا اسممون درومده واقعا ملت مسخره خودشون کردن