کد مطلب: ۵۰۴۰۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت‌پرده کند شدن سرعت اینترنت

پشت‌پرده کند شدن سرعت اینترنت

«اینترنت کند شده است» این خلاصه پیامی است که کاربران ایرانی روزهاست گزارش می‌دهند و البته کسی نیست که پاسخ متقاعدکننده به آن بدهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت ارتباطات توپ را به شرکت ارتباطات زیرساخت پاس می‌دهد و ارتباطات زیرساخت که متولی واردات پهنای باند است، ماجرا به سازمان تنظیم مقررات ارتباطت رادیویی حواله می‌دهد. تنظیم مقررات پاسخگو نیست و اپراتورها و شرکت مخابرات هم از اساس منکر کند شدن اینترنت هستند.

در این میان سامانه تلفنی ۱۹۵ وزارت ارتباطات هم در پاسخ خود را مرجع ثبت شکایات می‌داند و پاسخی برای این پرسش ندارد اما ماجرایی که این وسط تغییر نکرده، سرعت کند اینترنت است که کارمندان دورکار و دانش‌آموزان و دانشجویان را دچار مشکل کرده است.

کاربران ایرانی اما پاسخ‌های متفاوتی برای این پرسش دارند. از کلاهبرداری و فروختن پهنای باند غیراستاندارد به تعداد زیادی از کاربران گرفته تا گارد دفاعی برای حملات اینترنتی به سازمان‌های ایران که این روزها خبری می‌شود.

برخی دیگر هم ماجرا را به مانورهای آزمایشی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و داخلی سازی شبکه اینترنت ربط می‌دهند و عده‌ای از ایجاد لایه‌های جدید فیلتر اینترنت کاربران ایرانی و از دست رفتن استانداردهای سرعت دانلود و آپلود می‌گویند.

جالب است که کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات هیچ کدام از پاسخ‌های کاربران را رد نمی‌کنند و این دلایل را متحمل می‌دانند. یکی از مدیران سابق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که مایل به درج نامش نیست، به تجارت‌نیوز می‌گوید که شرکت ارتباطات زیرساخت بی‌کیفیت‌ترین پهنای باند اینترنت را برای کاربران ایرانی می‌خرد و با کوچکترین افزایش تقاضا سرعت به شدت کند می‌شود.

او احتمال اعمال لایه‌های جدید فیلتر را هم دور از ذهن نمی‌داند و می‌گوید که شبکه اینترنت هوشمند است و پس از مدتی لایه‌های فیلتر را شناسایی می‌کند و متولیان ناچارند که لایه‌های جدید اعمال کنند و همین مساله منجر به افت کیفیت اینترنت می‌شود.

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات هم به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که بسیاری از تجهیزات اپراتورها و مخابرات فرسوده است و جوابگوی فناوری‌های جدید نیست و این موضوع به محض افزایش تقاضای اینترنت به ویژه در زمان شیوع کرونا محسوس‌تر می‌شود. از طرف دیگر به دلیل تحریم تامین تجهیزات برای خدمات‌دهنده‌های اینترنت دشوار است.

اودرباره تاثیر مانورهای اینترنتی بر کندی سرعت هم توضیح می‌دهد که این مساله ممکن است اما با ایجاد شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت کاربران افزایش خواهد داشت و کندی اینترنت ممکن است مقطعی و برای مانورهای آزمایشی باشد.

با این حال اما متولیان درباره علت کندی اینترنت سکوت کرده‌اند و معلوم نیست دقیقا کدام دلیل عامل کندی سرعت اینترنت کاربران ایرانی در روزهای اخیر بوده است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی هیچ سازمانی مسئولیت پذیر نیست و تقصیرو پاس میدن به اون یکی وضعیت نبایدم بهتر از این باشه

  • ناشناس

    دزدی کنید….بالاخره خدایی هست..روزگار که هی میره بدبختا روز شما هم سر میرسه …راحت باشین دزدی کنید

  • هالو

    به نظر من شرکت مخابرات و زیرساخت هر چقدر دوست دارن تو مدت شلینگ تخته بندازن وقتی اینترنت شرکت تسلا راه افتاد وهمه گیر شد به راحتی مردم ازش استفاده می‌کنند اون وقت شرکت‌های ایرانی اینترنت شون ببرن باهاش ترشی درست کنن. شرکت زیر ساخت و مخابرات امروز جیک جیک مستون هست فکر زمستان بکنید. که همان طور که جلوی موسیقی ویدئو و ماهواره رو نتونستید بگیرید نوبت بعدی اینترنت تسلا است لطفا خودتان به خواب نزنید. من الله توفیق.

    • ناشناس

      حرف حق

    • ناشناس

      حرفت درسته

    • صهیب

      داداش اینترنت تسلا بدست ماها نمیرسه. برا گرفتنش باید ماهواره و تجهیزات خود تسلا رو بخری و خود تسلا هم گفته از قوانین کشورها پیروی میکنیم و در همه جا راه اندازی نمیشه ولی به جاش میتونیم پهنای باند با کم ترین قیمت بدیم که اونم از جمهوری اسلامی بعیده

  • ناشناس

    متاسفم

  • شایان

    نت خیلی ضعیفه لطفا بررسی کنید بعد نت زود تموم میشه?? یعنی چی

  • ناشناس

    به نظر من ایران بهترین و ارزون ترین اینترنت رو تو دنیا داره من چون جاهای دیگه رو دیدم میدونم

    • ناشناس

      برادر ندیدی. والا ندیدی

    • ناشناس

      خارج اگه گرون تر باشه حداقل سرعتش بهتره

    • ناشناس

      کجا دیدی تو حتما ساندیس خوری میگی طبق اعلام سایت تلکام
      ایران گرون ترین و بی ارزش ترین نت جهان شد حتی بالاتر از چین و کره شمالی کره شمالی سرعت نت اشو بالاتر کرده بخاطر همون ما از اش پیشی گرفتیم

    • ناشناس

      شما ا.لین نفری هستی که اتفاق بجز تا سر کوچه خودتان بیشتر نرفتید چون واقعا خیلی شبیه یه لطیفه بود

    • صهیب

      خود نماینده مجلس گفته نسبت به در ادمد ایرانی ها بدترین اینترنت از نظر کیفیت و با بدترین قیمت به مردم ارائه میشه??

  • ناشناس

    سلام چرا اخه اینترنت باید اینقدر ضعیف باشه من به عنوان یه دانش اموز چطور درست خونم بعد هم میگویید شاد رایگان استکی گفته شاد رایگان است ! چرا اخه این طوری یکم از کشور های دیگه یاد بگیرید

  • imIRANl

    آخه کلاس ها که حضوری برگزار نمیشن
    امتحان ها هم به خاطرکرونا غیرحضوریه
    همین اینترنت ضعیف کشور مون باعث شد
    من این ترم نمره درس فیزیک رو نتونم بگیرم.
    بعدش شما میاید به دبیر من بگید اینترنت ضعیف بود؟؟

  • ناشناس

    اخه چرا انقد نت ضعیفه بخاطر یک پیام باید ده دقیقه صبر کرد این برای من دانش اموز اصلا قابل قبول نیس خاهش میکنم رسیدگی کنین

  • نریمان

    آقا من کارم کلا با نت هست .. کل ساعات روز همینه .. خسته شدیم به مولا قسم خسته شدیمم .. به مولا پس اینهمه پول برای نت میگیرین برای چیه ؟؟؟/ بخدا تمام کارو زندگی ما بهم ریخته … خدایا ماچیکار کردیم مگه ؟؟؟ .. داغانیم آقا داغان .. یه فایل کم حجم دوساعت طول میکشه باز بشه …. مانور چیه ؟؟ دانش آموز داریم دانشجو داریم کارهایی داریم کلا بانته .. مگه میشه اینجوری کار انجام داد ، درس خوند ؟؟؟؟؟ مسخره هست خدایی .. بخدا در کل کشورها این خیلی پیش پا افتادس .. اینترنت…