کد مطلب: ۳۴۷۶۴۶

پشت پرده گوشت گران

پشت پرده گوشت گران

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس خروج غیررسمی دام از كشور را یكی از دلایل گرانی گوشت عنوان كرد و افزود: دامدار قاچاقچی نیست، بلكه این دلال است كه دام را از دامدار خریده و به نحوی از كشور خارج می‌كند.

سال گذشته همین موقع كه قیمت گوشت گوساله 41 هزار تومان و گوشت گوسفندی 47 هزار تومان بود، كسی باور نمی‌كرد یک سال بعد مردم برای خرید گوشت قرمز تنظیم بازاری به قیمت 50 هزار تومان ساعت‌ها در صف بایستند و اكثرا هم نتوانند خریداری كنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها صف جدیدی در جامعه ایرانی شكل گرفته است، صف خرید گوشت قرمز. در روزهای اخیر شاهد آن هستیم كه صف‌های طولانی روبروی عاملیت‌های مجاز فروش گوشت دولتی شكل می‌گیرد تا هر فرد با كارت ملی یک بسته گوشت خریداری كند.

وضعیت فروش گوشت قرمز در صف، مطمئنا با شان مردم در تعارض است، اما قیمت این ماده پروتئینی آنچنان افزایش پیدا كرده كه مردم برای خرید گوشت 50 هزار تومانی هم صف می‌كشند، چرا كه در بازار قیمت گوشت قرمز به بالای 80 هزار تومان رسیده و این ماده غذایی به تدریج از سبد خرید اكثر مردم كه درآمد ثابتی دارند، حذف شده است. با این كه دولت اقدام به واردات گسترده گوشت با ارز 4200 تومانی و توزیع آن كرده، اما توزیع نامناسب موجب شده قیمت گوشت قرمز در بازار، بالاتر هم برود.

افزایش هزینه دامپروری، قاچاق دام به كشورهای همسایه و مشكل همیشگی توزیع، سه دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز عنوان می‌شود.

پس از افزایش چند برابری نرخ دلار در سال جاری، قاچاق دام به كشورهای اطراف از جمله عراق، تركیه، كویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافته است. از سوی دیگر بالا رفتن نرخ دلار باعث شد خوراک دام كه بخش زیادی از آن وارداتی است نیز گران‌تر شود؛ بنابراین قیمت تمام‌شده تولیدكنندگان داخل هم بالا رفت. اما مساله مشكوك نگران‌كننده‌ای طی ماه‌های اخیر در بازار گوسفند نمایان شده كه قاچاق دام مولد با قیمت‌هایی بالاتر از گوسفندهای نر است. برخلاف گوسفند نر كه پس از پروار به چرخه كشتارگاه و مصرف وارد می‌شود، گوسفند مولد (ماده) به‌دلیل كیفیت پایین‌تر گوشت، قیمت كمتری از گوسفند نر دارد، اما خبرهای دریافتی از سطح استان‌ها نشان می‌دهد، دلالان با قیمت‌های بعضا بالاتر از دام نر، دام مولد را خریداری می‌كنند و به خارج از كشور قاچاق می‌كنند. قطعا این اقدام موجب كاهش دام مولد در كشور شده و در ماه‌های آینده تولید دام را كاهش می‌دهد.

دست‌های پنهان پشت پرده در قاچاق دام زنده

سیدراضی نوری، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: قاچاق دام یک زنگ خطر برای كشور است. این عمل، هدف‌دار است و به جای این‌كه دام نر معامله شود دام ماده را معامله می‌كنند.

وی افزود: دست‌های پنهان پشت پرده در این موضوع آشكار است و متذكر می‌شوم كه این یك حیله و نیرنگ برای خرید و فروش دام و خروج دام ماده از كشور است و این امر سبب ضربه به دامداری در آینده‌ای نزدیك می‌شود.

وی ادامه داد: باید با وسواس خاصی این موضوع بررسی شود و دستگاه‌های نظارتی باید موضوع قاچاق را جدی گرفته و پیگیری كنند، زیرا در صورتی كه دام ماده از كشور خارج شود به این معناست كه در تولید دام به مشكل برخواهیم خورد و زاد و ولدی نخواهیم داشت. نوری با درخواست از وزارت جهاد كشاورزی، گمركات، ستاد مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی و تمام ارگان‌های مسئول برای ورود به این موضوع افزود: نهاده‌هایی كه برای دام استفاده می‌كنند با ارز 4200 تومانی تهیه شده، ولی قاچاقی كه توسط مافیا انجام می‌شود باعث گرانی در تغذیه دامی شده و تمام اینها برنامه‌ای برای انجام قاچاق است.

وی خروج غیررسمی دام از كشور را یكی از دلایل گرانی گوشت عنوان كرد و افزود: دامدار قاچاقچی نیست، بلكه این دلال است كه دام را از دامدار خریده و به نحوی از كشور خارج می‌كند.
نوری گفت: دولت بر اساس میزان عرضه و تقاضایی كه در كشور وجود دارد جلوی صادرات را گرفته و این تصمیم دولت نیز در قاچاق دام تاثیرگذار است، ولی با این حال باید مجاری خروجی را بررسی و اجازه خروج دام را به دیگر كشورها ندهیم.

موضوع قاچاق دام به قدری حاد شده كه روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت بازار گوشت كشور به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز بر جلوگیری از قاچاق دام تاكید شد. جهانگیری در این جلسه گفت: موضوع قاچاق دام و خروج آن از كشور باید به طور جدی در برنامه‌های وزارت كشور، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قرار بگیرد و اقدامات جدی در این باره انجام شود.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.