کد مطلب: ۴۰۳۷۱۲

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی

پیش‌بینی‌ افزایش قیمت بیت‌کوین و طلا / کاهش قیمت دلار ادامه دارد

پیش‌بینی‌ افزایش قیمت بیت‌کوین و طلا / کاهش قیمت دلار ادامه دارد

در هفته اول اکتبر، بیت‌کوین 0.1 درصد کاهش یافت، طلا اما با رشد 0.5 درصدی مواجه شد و بازار نفت هم به روند نزولی خود ادامه داد. با انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف در آمریکا، شاخص دلار که در هفته پایانی سپتامبر به بالاترین سطح دو سال اخیر رسیده بود، افت 0.27 درصدی را تجربه کرد.

پس از دو هفته نزولی بازار طلا در هفته‌ای که گذشت بار دیگر به روند صعودی خود بازگشت و با رشد 0.5 درصدی مواجه شد. درحالی‌که در اولین روز از معاملات هفتگی بازار جهای هر اونس طلا با قیمت هزار و 473 دلار معامله شد، در اواسط هفته قیمت‌ها بار دیگر به بیش از هزار و 500 دلار صعود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحلیلگران دلیل افزایش قیمت طلا را انتشار داده‌های اقتصادی در آمریکا می‌دانند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی وزارت کار ایالات متحده آمریکا، در ماه سپتامبر 136 هزار شغل در این کشور ایجاد شده و نرخ بیکاری به 3.5 درصد، یعنی پایین‌ترین سطح 50 سال گذشته رسیده است. با این حال، بخش تولید و خدمات این کشور در ماه گذشته میلادی عملکرد ضعیفی داشته است.

به دنبال انتشار این آمار شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، هفته گذشته با کاهش 0.27 درصدی مواجه شد.

این در حالی است که در هفته پایانی سپتامبر، دلار موفق شده بود به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته برسد.

بازار نفت هم در هفته اول اکتبر 2019، دومین هفته نزولی خود را به ثبت رساند و با افت چهار درصدی مواجه شد.

کاهش قیمت نفت در حالی اتفاق افتاد که به گفته مقامات سعودی، تولید نفت این کشور به سطح عادی بازگشته و بار دیگر توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به جنگ تجاری و اثرات آن معطوف شده است.

بیت‎کوین، ارز محبوب دیجیتال هم که در ماه سپتامبر 14 درصد افت کرده بود، در هفته اول اکتبر هم به روند نزولی خود ادامه داد و با کاهش 0.1 درصدی مواجه شد.

بیت‌کوین که در روز 30 سپتامبر با قیمت هشت هزار و 246 دلار معامله می‌شد، امروز (در لحظه نوشتن گزارش) به هشت هزار و 77 دلار رسید.

به‌عقیده بسیاری از تحلیلگران عملکرد ضعیف پلتفرم معاملاتی بکت (Bakkt) و سختگیری‌های رگولاتوری علیه ارز دیجیتال فیس‌بوک از جمله دلایل افت قیمت این ارز رمزنگاری‌شده در هفته‌های اخیر بوده است.

بازارهای جهانی

دلار چه می‌شود؟

بر اساس پیش‌بینی‌های رابوبنک (Rabobank)، شرکت خدمات مالی هلندی، اگرچه فدرال‌رزرو ایالات متحده امسال نرخ بهره را کاهش داده، اما اختلاف نرخ بهره در این کشور با کشورهای گروه 10 (G10) همچنان رشد دلار را به همراه خواهد داشت.

به نوشته وب‌سایت dailyfx.com اما داده‌هایی که به تازگی منتشرشده عملکرد ضعیفی از اقتصاد ایالات متحده را نشان می‌دهد. اگرچه آمار مربوط به ایجاد شغل در این کشور مثبت بوده اما این گزارش نشان می‌دهد که فعالیت در بخش تولید ایالات متحده در ماه سپتامبر به کمترین سطح 10 سال گذشته و همچنین رشد بخش خدمات به کمترین سطح از سال 2016 تاکنون رسیده است.

بنابراین انتظار می‌رود، بانک مرکزی در ماه اکتبر بار دیگر نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش دهد.

چشم‌انداز نه‌چندان مثبت از اقتصاد آمریکا و ادامه عملکرد ضعیف آن ممکن است به کاهش ارزش دلار منجر شود.

آخرین نظرسنجی کیتکو از بازار طلا

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در چهارم اکتبر انجام شده، اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت به روند صعودی بازار طلا در هفته پیش رو خوش‌بین هستند.

نظرسنجی کیتکو

به گفته فواد رزاق‌زاده تحلیلگر در موسسه سیتی‌ایندکس، آمار مثبت مربوط به اشتغال در آمریکا نقش مهمی در بازار طلا بازی نمی‌کند و فدرال‌رزرو باز هم نرخ بهره را کاهش خواهد داد. این روند باعث تضعیف دلار و افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد.

آینده قیمت بیت‌کوین چه می‌شود؟

به نوشته کوین‌دسک ، حتی با وجود ریزش هفته‌های اخیر، بیت‌کوین بیشترین بازدهی را در سال جاری در مقایسه با سایر دارایی‌ها داشته است. با رشد حدود 114 درصدی در سال 2019، سرمایه افرادی که در آخرین روز از سال 2018 اقدام به خرید بیت‌کوین کرده‌اند، حالا دو برابر شده است.

با کند شدن رشد اقتصادی جهان و بازدهی منفی تریلیون‌ها دلار اوراق قرضه دولتی در اروپا و ژاپن، این میزان از رشد به‌طور قطع سرمایه‌گذاران بیشتری را به این بازار جذب خواهد کرد.

شرکت گلدمن سَکس در گزارشی که به تازگی منتشر شده، سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات را در آمریکا (با بازدهی 31 درصد) پربازده‌ترین بخش در مقایسه با سایر دارایی‌ها از جمله طلا، اوراق قرضه و غیره معرفی کرده است.

در این گزارش اما صحبتی از بیت‌کوین به میان نیامده است. شرکت‌های بزرگ وال‌استریت هنوز به معامله ارزهای دیجیتال روی نیاورده‌اند؛ این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بیت‌کوین تقریبا چهار برابر سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات بازدهی داشته است.

در عین حال، برخلاف اوراق قرضه و بازار سرمایه که قیمت‌ها اغلب تحت تاثیر تصمیمات بانک مرکزی و دولت‌ها قرار دارد، رمزارزها به‌شکلی مستقل عمل می‌کنند. با در نظر داشتن این نکته و همچنین افزایش تقاضا برای بیت‌کوین، به نظر می‌رسد این ارز دیجیتال به روند صعودی خود ادامه دهد.

بر اساس یک نظرسنجی صورت‌گرفته، متوسط قیمت بیت‌کوین تا پایان سال 2019 حدود 13 هزار و 252 دلار پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان سال

همایون فلکشاهی، تحلیلگر در موسسه کپلر در تحلیلی که در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده، عنوان کرده است: علی‌رغم تشدید تنش‌های منطقه‌ای، در حال حاضر بیش از هر عامل دیگری، جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بر روی بازار نفت سایه انداخته است. با در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، کاهش شدید صادرات هر دو کشور و تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس، به نظر من قیمت نفت در محدوده 60 تا 65 دلار باقی خواهد ماند و از آن فراتر نخواهد رفت. این در حالی است که در چنین شرایطی عمدتا انتظار می‌رود قیمت نفت حتی تا 100 دلار هم صعود کند.

به گفته او، توجه‌ها در بازار کنونی نفت بیش از عرضه به تقاضا برای نفت در اقتصادهای بزرگ دنیا معطوف شده که به شکل قابل توجهی تحت تاثیر جنگ تجاری کاهش یافته است.
متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کم شدن نسبت برابری دلار با سایر ارز ها چنان تاثیری رو قیمت دلار نداره
    اینم بگین نه اینکه جوسازی کنید
    در هر صورت نرخ برابری نسبت تورم امریکا به ایرانه که واضحه اقتصاد اونا رشد میکنه و واسه ما در بلند مدت سقوط

  • ناشناس

    الان طلت بخرم یا نه؟

  • ناشناس

    دلار دیگه فکر نکنم بالا بره تا ۲سال اینده ودولت وریس جمهور جدید اخه بازارایران کلا اینطوره هرچندسالی یبار یه جهش اساسی میخوره دربخش اقتصادوبرا۵سال اینده راکد میشه سرمردم این وسط کلاه رفت که بیچارها دلار توی گرونی۲۰تومان خریدن والان مونده رو دستشون