کد مطلب: ۴۰۲۶۴۸

طلا یا دلار؛ کدام سرمایه‌گذاری امن‌تر است؟

طلا یا دلار؛ کدام سرمایه‌گذاری امن‌تر است؟

در شرایطی که دولت ایالات متحده خود موجب افزایش عدم قطعیت در جهان شده، به‌نظر می‌رسد دلار آمریکا بیش از هر زمان دیگری به‌عنوان دارایی امن نقش ایفا می‌کند. چرا دلار تقویت شد و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

شاخص دلار که هفته گذشته رشدی 0.87 درصدی را تجربه کرده و به بالاترین سطح دو سال گذشته رسیده بود، در ساعات ابتدایی اولین روز از معاملات هفتگی در سطح 99.12 قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویدادهای متفاوتی از جمله برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، افزایش احتمال استیضاح دونالد ترامپ در آمریکا و اختلافات تجاری افزایش نااطمینانی‌ها را به‌دنبال داشته است. در حالی که در زمان عدم قطعیت و بی‌ثباتی بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌سوی دارایی‌های امن از جمله طلا و ین ژاپن روی می‌آورند، برخی از تحلیلگران بر این باورند که دلار همچنان جایگاه خود را به‌عنوان دارایی امن حفظ کرده است.

هفته گذشته بازار طلا سومین هفته کاهشی را طی یک ماه گذشته پشت سر گذاشت. تا جایی که قیمت فلز زرد در حال حاضر به کمتر از متوسط 50 روز گذشته رسیده است.

به گزارش مارکت‌واچ ، با صعود دلار در مقابل رقبای اصلی، آن هم در هفته‌ای که احتمال استیضاح دونالد ترامپ و سقوط بازارها بیشتر شد، به‌نظر می‌رسد نقش دلار به‌عنوان دارایی امن تقویت شده است.

در عین حال، رشد 17 درصدی طلا در سال جاری میلادی از نقش سنتی فلز زرد به‌عنوان پناهگاه امن حکایت دارد. بخش مهمی از این سودآوری هم به‌ تشدید تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان مربوط می‌شود.

جوزف لاولر، مدیر موسسه London Capital Group اما معتقد است، عقب‌نشینی هفته گذشته طلا نشان می‌دهد که سودآوری یک سال گذشته ارتباطی به امن بودن طلا برای سرمایه‌گذاری ندارد و بیشتر نشان‌دهنده این مساله است که معامله‌گران قصد داشته‌اند طی این دوره با خرید طلا از دارایی‌های خود در برابر سقوط ارزش پول ملی محافظت کنند.

به گفته جین فولی، استراتژیست در شرکت خدمات مالی هلندی رابوبَنک، اگرچه ایالات متحده با کسری بودجه و حساب جاری ضعیف مواجه است اما مشخص است که دست‌کم از اوایل سال 2018، دلار آمریکا‌ به‌عنوان پناهگاه امن برای اکثریت سرمایه‌گذاران نقش ایفا می‌کند. اما چه عواملی دلار را صعودی کرد؟

این تحلیلگر نفوذ دلار در سیستم‌های پرداخت جهانی، افزایش تقاضا برای دلار آمریکا پس از بحران مالی سال 2008 و مهم بودن آن برای اکثریت مردم را دلیل تغییر جایگاه آن می‌داند.

این مساله به‌خوبی توضیح می‌دهد که چرا حتی در شرایطی که آمریکا خود موجب افزایش عدم قطعیت در جهان شده، دلار این کشور به‌عنوان دارایی امن عمل می‌کند.

استیو بارو، استراتژیست در استاندارد بانک هم می‎گوید: اگر دولت آمریکا کمتر در مورد دلار اظهارنظر کند، احتمالا شاهد کاهش عدم قطعیت و کاهش تقاضا برای دلار خواهیم بود. در این شرایط از ارزش دلار کاسته می‌شود، نرخ بهره بالا می‌رود و وضعیت کسری حساب جاری هم بهبود می‌یابد. در عوض تیم ترامپ بر این باور است که از طریق وضع تعرفه‌ها تجارت را تقویت، با گلایه در مورد فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش و با متهم کردن دیگر دولت‌ها به دستکاریِ نرخ ارز، دلار را رقابتی‌تر کند. اما به نظر می‌رسد تنها یکی از این موارد می‌تواند درست باشد.

اقتصاددان دیگری از موسسه گلدمن‌سَکس پیش‌بینی کرده است که اگر رشد اقتصادی جهان تقویت و تمایل برای سرمایه‌گذاری‌های دلاری کمتر شود، در سال 2020 دلار ضعیف خواهد شد.

به گفته او، در صورت وقوع رکود اقتصادی اما علی‌رغم ادامه سیاست‌های انبساطی و کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، الگوی قدرت دلار حفظ خواهد شد.

برای آگاهی از قیمت این ارز در بازار داخلی بر روی قیمت دلار کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار
    همه جای دنیا دلار بهترین راه سرمایه گذاریه
    واحد پولی بزرگ ترین دموکراسی دنیا
    قدرتمند ترین کشور دنیا
    قدرتمند ترین اقتصاد با ثبات دنیا

    • ناشناس

      ? چیه دلار زیاد داری?

  • ناشناس

    طلا

  • ناشناس

    هیچ کدام تو ایران فقط خرید ملک

  • ناشناس

    دلار بشدت گران گران خواهد شد

  • ناشناس

    فقط مردیم از خوشی،

  • مهرنوش

    هم دلارخوبه هم طلا

  • ناشناس

    طلا همیشه طلا میمونه . دلار ریال دینار و….. عاقبت کاغذ باطله میشوند .

  • لیلا

    اووووف