کد مطلب: ۳۵۷۲۷۰

اویل‌پرایس بررسی کرد:

پیش‌بینی جدید بانک بارکلیز از قیمت نفت

پیش‌بینی جدید بانک بارکلیز از قیمت نفت

موسسه مالی بارکلیز، در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به سه دلیل مختلف نفت 70 دلاری را برای سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده و می‌نویسد: در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند که اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ به طور فزاینده‌ای عدم قطعیت در بازار را موجب شده، ما بر این باوریم که اوپک همچنان از وزن بیشتری برخوردار است.

معامله‌گران بازار نفت این روزها توجه زیادی به توئیت‌های ترامپ می‌کنند و به دنبال آمارهای منتشرشده که ضعف اقتصاد و رشد شیل آمریکا را نشان می‌دهد، نسبت به آینده قیمت نفت بدبین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، موسسه مالی بارکلیز (Barklays)، در تازه‌ترین گزارش خود که در سوم مارس منتشر شده، نوشته است: علی‌رغم عواملی که نوسانات قیمت نفت را موجب شده، انتظار می‌رود قیمت نفت در سال آینده روند افزایشی خود را ادامه دهند. اگرچه آمار نشان می‌دهد که فروش خودرو کاهش یافته، داده‌ها از بخش تولید چین ناامیدکننده است، روند رشد اقتصادی در اروپا متوقف شده و رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم در ایالات متحده آهسته شده، اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت همچنان ثابت بماند.

از نظر این بانک و موسسه مالی معتبر، مهم‌ترین دلیل عدم اطمینان و بی‌ثباتی در بازار نفت در سال 2018، واکنش‌های اوپک و متحدانش به سیاست‌های دولت ایالات متحده بوده است.

از آنجا که فرآیند تصمیم‌گیری دولت آمریکا خود روندی غیرقابل پیش‌بینی است، نتیجه‌گیری از این گزاره نیز پیچیده به نظر می‌رسد.

در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند که اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ به طور فزاینده‌ای عدم قطعیت در بازار را موجب شده، موسسه بارکلیز بر این باور است که اوپک همچنان از وزن بیشتری برخوردار است.

در این گزارش آمده است: از دیدگاه ما نفت خام برنت در سال جاری میلادی در محدوده 70 دلار باقی می‌ماند. اما نباید همچون دونالد ترامپ و اوپک تنها به این مساله اکتفا کرد و باید به ریسک‌هایی که ممکن است قیمت نفت را نزولی کند، توجه کرد. ما بر این باوریم که بزرگ‌ترین منبع عدم اطمینان برای بازار نفت در سال جاری ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های دولت نیست، بلکه واکنش‌های اوپک به تصمیم‌هایی است که در ایالات متحده گرفته می‌شود.

کسری بودجه در عربستان به این معناست که ریاض تقریبا هیچ انگیزه‌ای برای اجرای سناریوی ارزان کردن قیمت نفت ندارد.

تحریم‌های دولت آمریکا علیه دو کشور ونزوئلا و ایران موجب از دست رفتن روزانه دو میلیون بشکه نفت در روز در بازار جهانی شده است. این میزان می‌تواند به شکلی که دونالد ترامپ می‌خواهد به بازار عرضه شود.

به این ترتیب تجزیه و تحلیل این تغییرات سخت‌تر شده است؛ چرا که اوپک و متحدان آنها گزینه‌های متفاوتی را در مورد نحوه پاسخ‌دهی به سیاست‌های واشینگتن ارائه می‌‌دهند. واکنش‌های عربستان سعودی اما به مراتب تاثیر بیشتری بر بازار نفت دارد.

به نظر می‌رسد، عربستان سعودی کمتر از سال گذشته تمایل دارد که از ایالات متحده در برابر قیمت‌های بالاتر نفت محافظت کند. کسری بودجه در این کشور به این معناست که ریاض تقریبا هیچ انگیزه‌ای برای اجرای سناریوی ارزان کردن قیمت نفت ندارد.

سال گذشته اما، آمریکا خوستار افزایش تولید اوپک و کاهش قیمت‌ها شد؛ اقدامی که به دنبال آن بازار نفت با کاهش قیمت در سه ماهه چهارم سال مواجه شد.

اگرچه آمریکا با اقداماتی چون پی‌گیری برای تصویب لایحه نوپک به عربستان فشار می‌آورد، اما برای اهداف استراتژیک دیگری به سعودی‌ها متکی است. به این ترتیب، هر کجا که لازم باشد، حتی در مورد اهداف و سیاست‌های مربوط به بازار نفت، از عربستان حمایت می‌کند. این روند خود افزایش قیمت‌ نفت را به دنبال دارد.

دلیل دوم و مهم دیگری که موجب افزایش قیمت نفت می‌شود، این است که سیگنال‎‌های مربوط به تضعیف رشد اقتصادی در جهان به‌ویژه در چین و اروپا، آنطور که بیان شده، نگران‌کننده نیستند.
به گفته بارکلیز، تقاضا برای نفت همچنان ثابت است و به نظر می‌رسد، داده‌های منتشرشده تا حدودی اغرا‌ق‌آمیز است.

در نهایت موسسه بارکلیز معتقد است که تولید شیل آمریکا، علی‌رغم رشد بیش از حد انتظار، احتمالا کاهش می‌یابد. هزینه‌کرد صنعت شیل در سه‌ماهه چهارم سال 2018 بیش از حد بوده، در حالی که بودجه سال 2019 کمتر از میزان انتظار است. این روند نشان می‌دهد که تولید شیل روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

در گزارش این بانک سرمایه‌گذاری همچنین نوشته شده که از میان رفتن اثر مازاد عرضه در سه‌ ماهه چهارم سال در بازار ممکن است کمی طول بکشد. به همین دلیل در سه ماهه اول سال، سرمایه‌گذاران همچنان نگران افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها هستند که این مساله خود موجب شده بازار بیش از حد نزولی شود. اما با ادامه کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپکی، بازار بار دیگر به روند صعودی خود باز می‌گردد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.