کد مطلب: ۸۰۴۹۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس سه شنبه/ آتش دلار تنور بازار سهام را داغ می‌کند؟

پیش بینی بورس سه شنبه/ آتش دلار تنور بازار سهام را داغ می‌کند؟

بازار سهام در حالی به معاملات روز دوشنبه پایان داد که از رشد هفته‌های اخیر شاخص‌سازها خبری نبود و این، نمادهای کوچک و متوسط بازار بودند که شاخص کل را از سقوط به پله‌های پایین‌تر نجات دادند. آیا این رفتار بورس به معنای پایان مسیر صعودی است یا آنکه رشد قیمت دلار بازار سهام را داغ خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دادوستدهای بازار سهام در روز دوشنبه با رویکرد متفاوتی از سوی معامله‌گران روبه‌رو شد. به نحوی که اغلب نمادهای شاخص‌ساز نتوانستند توجه خریداران را جلب کنند و قافیه را به نمادهای کوچک و متوسط باختند. به این ترتیب شاخص کل بورس به سختی توانست از ورطه سقوط به پله‌های پایین‌تر رهایی یابد.

نماگر بورس طی دو روز ابتدایی هفته حدود 100 هزار واحد رشد کرده بود و بر همین اساس ورود بازار به فاز استراحت قابل انتظار بود. به این ترتیب، شاخص کل تنها هزار و 229 واحد، رشد کرد و در پله دو میلیون و 480 هزار واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما روند مطلوب‌تری داشت که نشان می‌داد توجه معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک و متوسط جلب شده است. بر این اساس شاخص هم‌وزن با رشد هشت هزار و 435 واحدی، معادل 1.03 درصد بالا رفت و بر پله 824 هزار و 962 واحد ایستاد.

ارزش معاملات خرد چقدر شد؟

اگرچه در روز دوشنبه بازار از دست شاخص‌سازها خارج شد اما جذابیت بازار برای معامله‌گران حفظ شد؛ بر همین اساس در سومین روز معاملاتی هفته، ارزش معاملات خرد بازار در سطح 20 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. این رقم البته نسبت به روز یکشنبه اندکی کاهش داشت اما همچنان در سطح امیدوارکننده‌ای قرار دارد.

روز دوشنبه همچنین 670 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی رخ داد. این رقم نسبت به معاملات روز یکشنبه حدود 50 درصد کاهش داشته است اما نگاهی به روند ورود و خروج پول حقیقی در بازار نشان می‌دهد که تراز این شاخص از ابتدای سال مثبت بوده است.

خبرهای خوش برای بازار سهام

با وجود آنکه بازار سهام روز میانی هفته را با روندی نوسانی پشت سر گذاشت اما از کدال خبر می‌رسد که وضعیت اغلب شرکت‌ها نسبتا خوب است؛ نگاهی به نماد شرکت‌ها در بازار سهام هم نشان می‌دهد هنوز سهم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند هم سود خوبی را نصیب نوسان‌گیران کنند هم بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت داشته باشند.

در همین حال مجلس روز دوشنبه قانون مالیاتی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن تمامی بازارهای مالی و سرمایه‌ای اعم از طلا، ارز، مسکن، خودرو و حتی کریپتو مشمول مالیات دولت می‌شوند؛ این قانون در صورت اجرا، به نفع بازار سرمایه تمام می‌شود و می‌تواند پول تازه‌‌نفس را وارد بورس کند.

از سمت دیگر نیز این روزها دلار حرکت صعودی جدیدی را استارت زده است؛ اگرچه در معاملات روز دوشنبه، سهام دلاری از اقبال خوبی برخوردار نبودند اما برخی دیدگاه‌ها ناظر بر این است که دلار مجددا سوخت حرکت بورس خواهد شد و با شارژ چشم‌انداز تورمی می‌تواند علاوه بر سهام دلاری، سهام ریالی را هم در صدر توجه خریداران بنشاند.

پیش بینی بورس سه شنبه

بر اساس آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد بازار سهام در مسیر رشد خود طی روزهای جاری، با افت‌وخیزهایی همراه است که از آن به عنوان استراحت یاد می‌شود. به همین علت گفته می‌شود سرمایه‌گذاران نباید همزمان با کاهش سرعت رشد بورس یا حتی عقبگرد آن، نگران تکرار تجربه ریزش سال 99 باشند.

در همین حال دست به دست شدن سهام طی روزهای اخیر و حجم بالای معاملات نشان از آن دارد که بازار سهام خود را برای روزهای پررونق آماده می‌کند.

از سوی دیگر نیز افزایش توجه به نمادهای کوچک و متوسط در کنار نمادهای شاخص‌ساز حاکی از رشد منطق و تحلیل در بازار و دورشدن معامله‌گران از هیجانات است.

معامله‌گران برای خرید و فروش سهام در روزهای آتی، چشم به کدال و اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها دارند. به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر هم این گزینه بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.