کد مطلب: ۸۰۴۶۳۸

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

دریافت مالیات از سایر بازارها، نقدینگی را به بورس بر می‌گرداند؟

دریافت مالیات از سایر بازارها، نقدینگی را به بورس بر می‌گرداند؟

امروز نمایندگان مجلس در طرحی تمام بازارهای مالی و دارایی‌های سرمایه‌ای را مکلف به پرداخت مالیات کردند؛ بدین ترتیب حالا تنها بازار سهام مشمول مالیات نیست. اکنون این سوال مطرح است که با قانون جدید مالیاتی، پول به سمت بورس خواهد آمد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فرآیند انتقال دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کردند. بر همین اساس کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذار کننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های خود در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

طبق طرح جدید، املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودرو سواری دارایی پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات، انواع ارز و انواع رمز پول و رمز دارایی مشمول مالیات شدند. نکته قابل توجه اینجاست که تنها بازاری که مشمول مالیات نیست بورس است.

معاملات بورسی ملزم به پرداخت کارمزد هستند. شاید این کارمزد نقش مالیات را داشته باشد اما در مقایسه با سایر بازارها می‌توان گفت که بورس مالیات ندارد و در این شرایط اقتصادی بازاری مطلوب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

بورس رونق می‌گیرد؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص مالیات به تجارت‌‌نیوز گفت: «دولت بسیاری از بازارها را با مالیات کنترل می‌کند.»

وی درخصوص ورود مردم به بازارها اظهار کرد: «دلیل اینکه مردم در بازارهای مسکن، طلا و … سرمایه‌گذاری می‌کنند، صرفا کسب سود نیست بلکه می‌خواهند سرمایه خود را در برابر تورم محافظت کنند. با توجه به اینکه در کشور ما ارزش پول ملی حفظ نمی‌شود، هر فردی با هر درآمدی مجبور به سرمایه‌گذاری در برابر تورم است.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «اینکه بگوییم مردم دلال هستند و به خاطر سود وارد بازارها می‌شوند، اشتباه است. در اصل مردم می‌خواهند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند. اگر مردم حس کنند ثبات وجود دارد و دیگر ریال تکان نمی‌خورد، سراغ این بازارها نمی‌‎روند.»

الیاس‌کردی با اشاره به محدودیت معاملات در بازارهای سرمایه‌گذاری گفت: «همه بازارها محدویت سرمایه‌گذاری دارند؛ برای نمونه محدویت‌های خاصی روی خرید سکه و دلار وجود دارد. حتی مردم به راحتی نمی‌توانند بیش از 200 میلیون تومان پول انتقال دهند و نیاز به مدرک دارند.»

این کارشناس بازار سرمایه درباره مالیات مسکن نیز توضیح داد: «چندی پیش نیز روی مسکن مالیات قرار داده شد. آیا این مالیات در بلندمدت موجب افزایش قیمت مسکن نخواهد بود یا قیمت مسکن را کنترل می‌‎کند؟ این مالیات می‌تواند روی افزایش قیمت مسکن تاثیر بگذارد؟ این سوالی است که در بلندمدت باید به پاسخ آن رسید.»

وی تشریح کرد: «با توجه به سپر حفاظتی دلار و طلا ممکن است مردم با اخذ مالیات نیز به سوی این بازارها بروند و باید این ابزار جدید تست شود تا ببنیم عمل می‌کند یانه؟«

الیاس‌کردی در پاسخ به این سوال که آیا بورس نیز مشمول مالیات می‌شود گفت: «بازار سرمایه نیز مالیات‌های خاص خود را دارد؛ برای نمونه مالیات سود مجامع یا کارمزد هنگام معامله، مالیات‌های بازار سهام هستند.»

پول جدید وارد بورس می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود پول‌های جدید به بورس توضیح داد: «این ابزار جدید باعث می‌شود که نقدینگی جدید به بورس گسیل شود. اما این ورود پول مشروط به رفتار بازارساز و سازمان بورس است که آیا رفتاری همانند سال 99 خواهد داشت یا بستری فراهم می‌کند که یک سود پیوسته داشته باشیم.»

سودسازی تالار شیشه‌ای با تورم

الیاس‌کردی با اشاره به تورم اظهار کرد: «بازار سرمایه می‌تواند متناسب با تورم حرکت کند و اکنون تورم بالایی داریم. به همین واسطه برخی از سهام می‌توانند بیش از تورم یا کمتر از تورم بازدهی داشته باشند. در اصل باید حرکت پیوسته و آهسته‌ای نسبت به تورم داشته باشیم.»

این کارشناس بازار سرمایه افزود: «با ابزار جدید دولت، نقدینگی بیشتری به سمت بورس روانه می‌شود؛ چرا که این بازار تا حدود زیادی معاف از مالیات است.»

وی گفت: «در شرایط مذکور بالا و پایین رفتن بازار چندان اهمیت ندارد، بلکه رفتار بازارساز و سازمان بورس مهم است که چه نوع ابزارهایی برای معامله آسان‌تر معرفی می‌کند. با ابزارهایی همانند سبدگردان‌ها و صندوق‌ها می‌توان معاملات را سهل‌تر و جذب سرمایه‌ را بیش از گذشته کرد.»

با توجه به شرایط بورس و رشد آن به نظر می‌رسد در این شرایط سرمایه‌گذاری درست و اصولی در بازار سهام می‌تواند سودآور باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.