کد مطلب: ۳۶۸۴۳۹

اویل‌پرایس بررسی کرد:

نفت ۷۴ دلار شد / پیش‌بینی ادامه روند صعودی بازار نفت

نفت 74 دلار شد / پیش‌بینی ادامه روند صعودی بازار نفت

هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز به 74.08 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با قیمت 65.72 دلار معامله شد. در عین حال، بسیاری از تحلیلگران بازار نفت پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل تحولات ژئوپولتیک و کاهش چشمگیر اوپک، احتمالا قیمت نفت در هفته‌های آینده روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 44 درصد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حدود 30 درصد افزایش یافته است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده به دلیل کاهش عرضه، قیمت نفت باز هم روند صعودی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز به 74.02 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با قیمت 65.72 دلار معامله شد.
طی ماه‌های آینده، عوامل ژئوپولتیک نیز می‌تواند بر بازار نفت تاثیرگذار باشد. این عوامل به همراه قطع برق در ونزوئلا و کاهش تولید اوپک و متحدان غیراوپکی آنها ممکن است قیمت نفت را افزایش دهد.

برخی کارشناسان این حوزه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرده‌اند، از مهم‌ترین عواملی که منجر به ایجاد اختلال در عرضه و افزایش قیمت خواهد شد، عبارتند از: ایران، ونزوئلا و لیبی. هر سه کشور از اجرای توافق کاهش تولید که از ابتدای ژانویه آغاز شد، معاف بودند.

برخی بی‌ثباتی‌ها در لیبی و برخی دیگر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران را مهم‌ترین دلیل مختل شدن عرضه در بازارهای جهانی می‌دانند. این در حالی است که قطعی برق در ونزوئلا هم به میزان قابل توجهی تولید این کشور را کاهش داده است.

در عین حال، معافیت‌هایی که مقامات آمریکایی به هشت کشور خریدار نفت ایران اعطا کرده بودند در دوم ماه می (12 اردیبهشت ماه) منقضی می‌شود. به عقیده برخی، از آنجا که جلوگیری از افزایش قیمت نفت مهم‌ترین اولویت ترامپ محسوب می‌شود، احتمالا او این معافیت‌ها را بار دیگر تمدید خواهد کرد. همچنین از آنجا که دولت آمریکا فشارها بر ونزوئلا را افزایش داده، پیش‎بینی می‌شود، رئیس‌جمهور آمریکا مواضع نرم‌تری در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.

با این حال پیش‎‌بینی‌های متفاوتی در مورد بازار نفت وجود دارد. موسسه گلدمن‌سَکس پیش‌بینی کرده که قیمت نفت به 80 دلار نخواهد رسید. سیتی‌گروپ اما ادامه روند صعودی قیمت نفت را پیش‌بینی کرده است.

ساکسوبَنک هم با اشاره به کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، پیش‌بینی کرده که قیمت نفت افزایش می‎یابد.

برخی از کارشناسان معتقدند از آنجا که عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد، احتمالا اوپک توافق کاهش تولید را در ماه‌های آینده تمدید می‌کند. از این رو، پیش‌بینی می‌شود طی این ماه‌ها نفت به 75 دلار به ازای هر بشکه برسد؛ پیش‌ از آنکه نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی تاثیر منفی بر قیمت‌ها بگذارد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.