کد مطلب: ۷۰۶۱۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال هرات به بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟

سیگنال هرات به بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟

اگرچه قیمت دلار در هفته جاری تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید اما در دو روز گذشته دلار عقب‌نشینی اندکی داشت و امروز به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. برخی معتقدند این کاهش به این معناست که دلار هنوز آماده ورود به کانال جدید نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز چهارم مهرماه به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت دلار هرات هم در بازار آزاد با ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

کاهش قیمت دلار هرات، این امیدواری را ایجاد کرده که قیمت دلار در بازار تهران کمی کاهش پیدا کند و روند نزولی داشته باشد. این روند در حالی است که دلار سلیمانیه امروز مرز ۳۲ هزار تومان را رد کرد. اما قیمت دلار از منظر دلار هرات، کاهشی است.

پیش از این دلار یکبار برای فتح کانال جدید خیز برداشت که ناموفق بود. معامله‌گران بازار معتقدند دلار برای ورود و ماندن در کانال ۳۲ هزار تومانی، باید سد قیمتی ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر بگذارد. در صورتی که قیمت دلار از این مرز عبور کند می‌توان گفت این ارز آماده ورود به کانال بالاتر است. جز این، باید منتظر بود که دلار در کانال ۳۱ هزار تومان باقی بماند.

چند گمانه درباره آینده قیمت دلار

عقب‌نشینی محدود دلار در حالی رخ داده که بسیاری منتظر رشد آن بودند. اما تعطیلی هفته جاری یکی از دلایل نوسان محدود دلار بود. نکته دوم اینکه اعتراضات اخیر برخی را متقاعد کرده بود که حجم خرید در بازار افزایش می‌یابد و این تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت دلار شود. اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد فعلا تقاضای جدیدی وارد بازار نشده و روند بازار مانند گذشته است. به خصوص که موج تقاضای خرید دلار مسافرتی و زیارتی هم فروکش کرده است.

اما دسته دوم تحلیل‌ها بیانگر این است که بازارساز مانع رشد مجدد قیمت دلار شده است. این عده معتقدند خیز دلار با واکنش سریع بازارساز همراه شده و اجازه رشد قیمت‌ها داده نشده است. البته کارشناسان معتقدند اگر بازار به شکل مصنوعی کنترل شود، باید انتظار افزایش قیمت دلار را داشت. چون فنر ارزی جمع می‌شود و با اولین واکنش، قیمت دلار بالا می‌رود.

اما هفته آینده قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟ فعلا نه اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود و نه اخبار منفی. ایران تمایل خود برای مذاکره مجدد با آمریکا را نشان داده و طرف آمریکایی هم پاسخ مساعدی به این پیشنهاد داده است. اما به روال همیشه دو طرف، همدیگر را به نداشتن حسن نیت محکوم می‌کنند و هر کدام منتظرند گام نهایی توسط طرف مقابل برداشته شود. در نتیجه اخباری که در هفته جاری از احتمال شروع مذاکرات منتشر شده نمی‌تواند تاثیری بر بازار ارز بگذارد.

اما پیش‌بینی‌های کارشناسان بیانگر این است که روند قیمت دلار در نیمه دوم سال صعودی است و تنها عاملی که می‌تواند قیمت را موقتا تعدیل کند و کاهش دهدف به سرانجام رسیدن مذاکرات است. مذاکراتی که به نظر می‌رسد حداقل تا آبان ماه سال جاری نمی‌توان امیدی به نتیجه آن داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.