کد مطلب: ۸۷۶۴۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / نوسانات شارپی بازار طلا طبیعی است؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه 17 مهر 1402 / نوسانات شارپی بازار طلا طبیعی است؟

قیمت طلا و سکه امروز متعاقب رشد بیش از هزار تومانی قیمت دلار طی کمتر از دو ساعت تغییرات میلیونی داشت. این موضوع برخی شایعات در خصوص جو امنیتی بازار طلا در پایتخت را تقویت کرد. اما فعالان بازار طلا در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز این شایعه را تکذیب کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا و سکه از پنجشنبه هفته گذشته ۱۳ مهر در روند افزایشی قرار گرفت. اما رشد شارپی قیمت‌ها در بازار طلا طی روز جاری متعاقب اوج گرفتن قیمت دلار و در حالی که بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته قرار داشتند رخ داد.

رخدادهای نامساعد سیاسی در منطقه و بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و فلسطین آتش بازارهای مالی در ایران را تند کرد. گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایانی هفته قرار دارد و هنوز واکنشی به رویدادهای منطقه نشان نداده است. از همین رو معامله‌گران شروع به کار بازارهای جهانی را مسائله‌ای مهم برای رونددهی به قیمت‌ها در بازار داخلی می‌دانند.

در روز جاری شایعاتی مبنی بر جو امنیتی بازار طلا در پایتخت و تعطیلی زود‌هنگام طلافروشی‌ها دارد. بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از این است که فعلا جو بازار آرام است اما به دلیل نوسانات بالای قیمتی معامله‌گران بازار فلز زرد تسویه‌ حساب‌های روز جاری را زود‌تر انجام داده‌اند و بسیاری نیز تمایلی به دادوستد در بازار پرتلاطم فعلی ندارند.

قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه 16 مهر 1402

بازار طلا آرام است

در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و جواهر و فعال اقتصادی نوسانات قیمت در روز جاری را بررسی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل رخدادهای منطقه از صبح دیروز قیمت دلار در بازار تهران افزایش داشت و بالا رفتن این اسکناس باعث شده که قیمت طلا و سکه نیز افزایشی شود.
آیا جو بازار طلا امروز امنیتی است و تعطیل شده، وی در پاسخ گفت: «همیشه و در زمان‌های نوسان شدید قیمت، معامله‌گران این بازار سعی می‌کنند زودتر تسویه‌های روزانه را انجام دهند یا کمتر معامله کنند. که البته این موضوع منطقی است. باید توجه داشت نوسان روز جاری نیز به قدری شدید نبوده که بازار طلا بخواهد چنین واکنشی نشان دهد.»

وی افزود: «طی سال‌های گذشته بازارهای مالی کشور نوسانات خیلی شدیدتر و بالاتری را تجربه کرده است و هیچ وقت اتفاق خاصی هم نیافتاده و بازار راه خود را ادامه می‌دهد. این نوسان نیز قابل توجه نبود.»

آیا با فروکش کردن رخدادهای منطقه قیمت‌ها در بازار طلا نزولی می‌شود، اشرفی در پاسخ به این سوا‌ل توضیح داد: «قیمت دلار و قیمت انس جهانی طلا فاکتورهای تعیین قیمت در بازار داخلی طلا است. با توجه به اینکه شنبه و یکشنبه بازارهای جهانی تعطیل است فعلا انس با رقم ثابت ۱۸۳۴ دلاری در حال معامله است.»

واکنش انس جهانی به اخبار خاورمیانه چیست؟

وی افزود:«بازار جهانی طلا نقش خیلی مهمی در روند قیمت‌ در بازار داخلی طلا طی روزهای آتی دارد. دو و نیم صبح به وقت تهران، بازارشرق آسیا و اقیانوسیه شروع به کار می‌کنند. معامله‌گران همه منتظرند که فردا و با بازگشایی بازار جهانی طلا چه اتفاقی برای قیمت انس می‌افتد و این موضوع مهمی است.»
این فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به افت شارپی انس جهانی طلا در روزهای اخیر یادآور شد: «سیاست‌های فدرال رزرو در نرخ بهره باعث شد قیمت طلای جهانی با فشار به منطقه ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شود؛ اما اینکه فردا بازار جهانی طلا بعد از بازگشایی به رویدادهای خاورمیانه چه واکنشی نشان می‌دهد، معامله‌گران را نسبت به مبادله مردد کرده است.»

نوسانات بازار طلا چندان قابل توجه نیست!

وی با تاکید بر اینکه معامله‌گران منتظرند ببینند فردا در بازارهای جهانی چه اتفاقی می‌افتد، خاطرنشان کرد: «اگر فردا قیمت انس افزایش قابل توجهی داشته باشد، مشخصا در بازار داخلی اگر قیمت دلار ثابت هم مانده باشد، مجددا ممکن است ما با افزایش قیمت دیگری مواجه شویم. در صورتی که بازار جهانی طلا، واکنشی به این موضوع نشان ندهد احتمال تعدیل قیمت‌ها وجود دارد.»

اشرفی گفت: «از ابتدای سال تا الان قیمت‌ طلا و سکه روند نزولی داشته است و بازار خیلی آرام پایین آمده و افزایش یا کاهش شارپی نداشتیم . اما وقتی رشد قیمت روزهای اخیر و حتی امروز را با سال‌های قبل مقایسه می‌کنم نوسانات روزهای اخیر چندان قابل توجه نبوده که بازار طلا واکنش خاصی (مانند تعطیل شدن یا جو امنیتی) از خود نشان دهد.

سکه امامی همچنان پرچمدار رشد قیمت

امروز یکشنبه ۱۶ مهر قیمت سکه امامی با رشد دو میلیون و ۱۰ هزار تومانی پرچمدار بیشترین افزایش قیمت در خانواده سکه‌ها بود. متعاقب این رشد، سکه امامی دو کانال صعود کرد و به کانال ۳۰ میلیونی راه یافت و با قیمت ۳۰ میلیون و ۸۳ هزار تومانی معامله شد. این در حالی بود که همزمان با بازگشایی بازار طلا روند شارپی قیمت به گونه‌ای بود که سکه امامی پله‌های دوم و سوم کانال ۳۰ میلیونی را نیز فتح کرد. اما در لحظه نگارش این گزارش روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کمی تعدیل شده است.

در لحظه نگارش این گزارش سکه‌ بهار در با افزایش یک میلیون و ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۲۵ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان رسید. این قطعه در روز جاری یک کانال صعود کرد.

امروز نیم سکه ۶۵۰ هزار تومان گران شد و با قیمت ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه نیز رشد ۷۰۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان معامله شد.

در روز جاری سکه گرمی با رشد ۳۰۰ هزار تومانی به کانال بالاتر راه یافت و با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه امامی ۷ میلیونی شد

امروز قیمت طلا نیز همانند روز گذشته افزایش قابل توجهی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۴۶۳ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش ۱۰۷ هزار تومانی داشت و به رقم دو میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی رسید. هر گرم طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون و ۳۸۱ هزار تومان معامله شد.

در شانزدهمین روز مهر حباب سکه در تمام قطعات افزایش داشت و سکه امامی با رشد یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومانی پرچمدار بیشترین رشد حباب بود. مقدار افزایش حباب باعث شد حباب این قطعه به نیمه کانال هفت میلیونی برسد. امروز حباب سکه بهار ۲۷۳ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۸۶ هزار تومان، ‌ربع‌ سکه ۵۱۸ هزار تومان و سکه گرمی ۲۱۰ هزار تومان افزایش داشتند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.