کد مطلب: ۵۸۰۰۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا ایران به جای استخراج هلیوم آن را وارد می‌کند؟

چرا ایران به جای استخراج هلیوم آن را وارد می‌کند؟

با این که ایران منبع ۲۸ درصد از هلیوم دنیاست اما به جای تولید و صادر کردن هلیوم آن را از کشورهای خارجی می‌خرد. مرتضی بهروزی فرد در همین باره می‌گوید: ما تکنولوژِی استخراج هلیوم نداریم و به همین دلیل هم نمی‌توانیم تولیدکننده آن باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش یکی از اعضای اتاق بازرگانی از سوخته شدن فرصت استخراج هلیوم در ایران صحبت کرده بود اما چرا ایران از منابع عظیم هلیوم در ایران استفاده نمی‌کند؟ مرتضی بهروزی فرد،کارشناس اقتصاد انرژی به تجارت‌نیوز می‌گوید: تنها دلیل ایران برای بی‌توجهی به به منابع عطیم هلیوم این است که ما توان استخراج این گاز را نداریم.

هلیوم گازی است که همراه گاز طبیعی در پارس جنوبی و گنبد شمالی قطر استخراج می‌شود و از آن جایی که پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان استخراج گاز جهان است، منبع ۲۸ درصد از هلیوم دنیا هم هست.

مهرداد عباد، عضو اتاق بازرگانی تهران قبلا به ایسنا گفته بود: با توجه به این‌که ذخایر هلیوم ایران و قطر در میدان پارس جنوبی مشترک است، نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده که طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند و همین صحبت باعث شده بود عده‌ای گمان کنند که قطر با استخراج غیرقانونی هلیوم ایارن، تبدیل به یکی از صادرکنندگان بزرگ هلیوم شده است.

با این وجود بهروزی فرد، توضیح می‌دهد: قطری‌ها تکنولوژی جداسازی هلیوم در اختیار دارند و می‌توانند هلیوم استخراج کنند اما ما این تکنولوژی را نداریم.

این کارشناس اقتصاد انرژی می‌افزاید: مساله این نیست که قطر مخزنی جدا دارد. هلیوم مخلوط است و همراه با گاز استخراج شده، استخراج می‌شود.

او روشن‌سازی می‌کند: قطری‌ها امکانات جداسازی این گاز را دارند و آن را می‌فروشند اما ما این فرصت را از دست می‌دهیم.

این در حالی است که غلظت هلیوم پارس جنوبی، بالا نیست با این حال، حجم بالای آن می‌توانست ایران را تبدیل به قطب تولید و صادرات هلیوم کند اما نبود تکنولوژی باعث شده ایران به جای تولیدکنننده و صادرکننده هلیوم، یکی از واردکنندگان آن باشد.

مرتضی بهروزی فرد در آخر خاطرنشان می‌کند: دلیل چنین ضرر بزرگی این است که ما در شرایط تحریمی سخت هستیم و به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی نداریم. استخراج این گاز نیاز به دستگاه‌های سرمایشی پیشرفته دارد تا بتوانیم هلیوم را استخراج کنیم.

به زبان ساده‌تر یعنی نامعلوم بودن شرایط برجام و تشدید تحریم‌ها باعث شده ایران که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان را دارد، مجبور به واردات هلیوم شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    امیدوارم آیندگان یک کتاب راجع به این موضوع بنویسند
    چرا تحریم شدیم ؟
    در برابر تحریم ها و قطع ارتباط واقعی با دنیا چه به دست آوردیم ؟

  • ناشناس

    حیف که مسئولین ما به فکر موقعیت خودشان هستن اصلا به فکر ایران و ایرانی نیستن ما باید سیاست داشته باشیم وار علم جوانان وعلم کل دنیا به نفع خودمون استفاده کنیم همانطور که کشورهای پیشرفته از علم توانایی دیگر ملتها استفاده می کنند و اونها رو به سمت خودشان می کشند

  • ناشناس

    نتیجه دشمنی با دنیا همینه. بزرگترین منابع رو در دسترس داشته باشی و مردمت به نون شب محتاج باشن.

  • ناشناس

    در مورد واکسن هم بهانه تحریم رو می اوردند

  • ساعدی

    پس این برجام چی شد ، مگه قرار نبود با دنیا رفاقت کنید