کد مطلب: ۴۷۴۱۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا درهم گران شد؟ / تحلیلی درباره منشا اصلی گرانی دلار

چرا درهم گران شد؟ / تحلیلی درباره منشا اصلی گرانی دلار

یکی از موضوعاتی که این روزها به عنوان علل گرانی دلار از آن یاد می‌شود، افزایش قیمت درهم در سامانه نیما است. البته در بازار آزاد نیز از روزهای پایانی هفته گذشته درهم امارات روند افزایشی را آغاز کرد. اما کدام عوامل موجب افزایش قیمت این ارز شده است؟ این عامل گرانی دلار چطور قرار است مهار شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز بار دیگر با نوسان همراه شده و دلار آزاد دو روز است که به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشته است. افزایش قیمت درهم در سامانه نیما یکی از موضوعات مهم و تاثیر گذاری است که این روزها به عنوان علل گرانی دلار از آن یاد می‌شود. نرخ درهم کفِ سامانه نیما از ماه‌های گذشته از چهار هزار و 800 تومان به بالای پنج هزار و 300 تومان رسیده است؛ ملاک نرخ دلار هم نرخ درهم و نوسانات قیمتی آن است.

پیش‌تر هم تعدادی از فعلان بازار ارز افزایش نرخ حواله درهم را عامل موثری خوانده بودند که به رشد قیمتی شاخص ارزی کمک می‌کند. نرخ حواله درهم از مهم‌ترین متغیرهایی است که توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و در صورتی که رشد آن ادامه پیدا کند، صعود دلار دور از ذهن نیست.

البته در بازار آزاد نیزاز روزهای پایانی هفته گذشته در هم امارات شروع به افزایش کرد. معاملات درهم امارات روز چهارشنبه هفته گذشته با قیمت شش هزار و 390 تومان بازگشایی شد و امروز این نرخ به به شش هزار و 730 تومان رسیده است.

علت افزایش قیمت این ارز و ادامه دار شدن روند صعودی آن چیست؟

عرفان شاکری نسب، نائب رئیس اتاق ایران و امارات، در پاسخ به این سوال می‌گوید: در حال حاضر تمام ارزها افزایش قیمت دارند و درباره درهم نمی‌شود تشخیص داد دقیقا کدام عامل موجب گرانی شده است. چند عامل وجود دارد که پیوسته به هم هستند.

او می‌افزاید: بانک مرکزی خودش هم از این دلایل یاد می‌کند، علاوه بر آن تحریم‌ها را هم داریم آن هم در کنار کرونا که در کل اقتصاد دنیا اثر گذاشته است و ایران هم از این موضوع مستنثنی نیست. همچنین در کشور ما مدیریت‌هایی که باید در زمان مناسب انجام شود، انجام نمی‌گیرد و به این شرایط دامن می‌زند.

به اعتقاد شاکری نسب، وضعیتی که درباره نحوه تخصیص ارز و مشکلات مربوط به آن وجود دارد بر گرانی ارزها از جمله درهم بسیار دامن زده است.

وی تصریح می‌کند: دو حالت دارد یا درهم موجود نیست یا در حال مدیریت تخصیص دهی آن هستند. پاسخ این را من نمی‌دانم و بانک مرکزی باید پاسخ دهد. باید دید دراین باره چه تصمیماتی خواهند گرفت فعلا که از بخش خصوصی مشورتی در این خصوص خواسته نشده است.

صلح امارات درهم را گران کرد؟

اواخر ماه گذشته اعلام شد که رژیم صهیونستی و امارات توافقی را برای عادی سازی روابط میان دو طرف امضا کردند. خبرگزاری رسمی امارات هم متن بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونستی و امارات درباره این موضوع را منتشر و از آن به دستاورد دیپلماتیک تاریخی تعبیر کرد. سازمان ملل متحد و برخی مقامات اروپایی نیز از این توافق استقبال کردند.

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز، این موضوع را عامل اصلی گرانی درهم اعلام می‌کند. به اعتقاد او، افزایش قیمت این ارز تحت تاثیر شیطنت‌های طرف تجاری اماراتی و صلح با رژیم صهیونستی است.

این فعال بازار ارز می‌گوید: اتفاقی که بین امارات و رژیم صهیونستی افتاده است موجب شده رابطه سیاسی و تجاری ما با امارات تیره‌تر شود. سیاستمداران کشور ما از این موضوع خوشنود نیستند و این موضوع در روابط تجاری اثرگذار است. تنشی که پیرو این موضوع بین ایران و امارات احتمالا در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد، طبیعتا قیمت درهم را هم بالا خواهد برد.

او تاکید می‌کند: طرف‌های تجاری اماراتی سعی بر کارشکنی دارند. تقاضا بالاست و وقتی عرضه درهم نیز کم شود قیمت بالا می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امارات هم روی اقتصاد ما تاثیر گذار است!!!!!!!

    • ناشناس

      فعلا زمیباوه هم روی اقتصاد ما تاثیر داره چه برسه امارات

  • فرامرز

    فکر کنم مثل اقتصاددانان کار کشته مقصر افزایش ارز بورس باشد.بورس مصیب همه گرانی هاست.هاهاها.چقدر خنده دار است.

  • امين اسکندری

    آقا کسی میدونه واحد پول مالدیو چیه ؟
    تا گرون نشده میخوام برم بگیرم

  • خگستر

    نمیدونم کشورهای غربی چه هیزم تری به ما فروختن، همه کشور های دنیا یک حداقل رابطه ای در حد سلام وعلیک باهم دارن الاما