کد مطلب: ۳۴۶۶۱۶

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا طلا گران شد؟

چرا طلا گران شد؟

افزایش نوسان در نرخ ارز، بالا رفتن میزان تقاضا و تغییر نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، سه عاملی هستند که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید در افزایش نرخ طلا نقش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آن‌طور که در رسانه‌های مختلف گزارش شده پس از فرونشست التهابات ارزی و آرام گرفتن دلار در کانال 10 هزار تومان، سکه نیز که در روزهای اوج خود از نیمه کانال 5 میلیون تومان هم گذشته بود برای مدت بیش از سه ماه در کانال 3 میلیونی باقی ماند. اما ثبات نرخ سکه ادامه‌دار نبود و دوباره در ابتدای بهمن ماه قیمت این کالای سرمایه‌ای به بالای 4 میلیون تومان رسیده است. فعالان بازار طلا معتقدند که قیمت سکه حدود 450 هزار تومان حباب دارد.

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره گران شدن قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: مهم‌ترین عامل در گرانی قیمت طلا افزایش نوسان در قیمت دلار و بالا رفتن میزان تقاضاست. طی ماه‌های اخیر هم به مدیران بانک مرکزی هشدار داده بودیم که چنانچه بازار ارز مدیریت نشود، قیمت طلا گران خواهد شد. به هر حال هر گونه سیاست‌گذاری بانک مرکزی در حوزه بازار ارز بر قیمت طلا اثرگذار است.

چرا قیمت طلا گران شد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: چنانچه بازار ارز مدیریت نشود، قیمت طلا گران خواهد شد.

آیت محمدولی تصریح کرد: با توجه به ماه‌های پایانی سال تقاضا برای خرید طلای خام افزایش یافته است. ازاین‌رو همه این عوامل دست به دست داده تا قیمت طلا روند صعودی داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است تغییر محاسبه نرخ‌های سود بانکی عاملی برای گران شدن قیمت طلا باشد؛ چرا که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرد و این موضوع باعث شد تا بخشی از نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه هدایت شود.

او درباره این پرسش که چه زمانی فرصت مناسبی برای خرید طلاست؟ گفت: در این شرایط نمی‌توان توصیه قابل توجهی داشت؛ چرا که قیمت هر روز به عوامل و سیاست‌‎گذاری مختلف ارتباط دارد. قاعدتا زمانی که عرضه در بازار کاهش می‌یابد بازار طلا روند آرامی را به خود می‌گیرد. بالعکس آن هم وجود دارد زمانی که عرضه زیاد و نوسان در بازار ارز ایجاد می‌شود، قیمت طلا هم گران می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.