کد مطلب: ۴۱۵۴۱۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چشم‌انداز بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۰ / آینده دلار چه می‌شود؟

چشم‌انداز بازارهای جهانی در سال 2020 / آینده دلار چه می‌شود؟

تعرفه‌های جدید از سوی دونالد ترامپ، عدم قطعیت در مورد پایان جنگ تجاری و دیدار سران اوپک از جمله عواملی بود که بازارهای جهانی را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد. در هفته اول ماه پایانی سال، شاخص دلار و طلا به‌ترتیب 0.61 درصد و 0.1 درصد افت کردند. قیمت نفت پنج درصد افزایش یافت کرد و بیت‌کوین هم با رشد 04 درصدی مواجه شد.

به تعویق افتادن توافق تجاری تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، تهدید ترامپ برای وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم برزیل و آرژانتین، داده‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا و دیدار و تصمیم‌گیری سران اوپک برای عمیق‌تر کردن توافق کاهش تولید، از جمله عواملی بود که در هفته گذشته بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته اول ماه دسامبر با افت 0.61 درصدی مواجه شد.

دلار در اولین روز از معاملات هفتگی (دوشنبه 2 دسامبر) در سطح 97.91 واحد قرار داشت، اما روز پنج‌شنبه (5 دسامبر) به کمرین سطح یک ماه گذشته رسید.

درحالی‌‌که جنگ 16 ماهه تجاری بر بازارهای جهانی سایه انداخته و بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار پایان تعرفه‌های مقابله‌جویانه هستند، اما رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و احتمالا تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 صبر خواهد کرد.

افزایش عدم قطعیت در مورد پایان جنگ تجاری موجب شد، اواسط هفته تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا افزایش یابد.

با این حال، داده‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا به کاهش قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه منجر شد.

در هفته‌ای که گذشت فلز زرد با افت 0.1 درصدی مواجه شد.

قیمت جهانی نفت اما تحت تاثیر دو عامل مهم در هفته‌ اول دسامبر، پنج درصد رشد کرد.

گزارش‌های موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد در هفته منتهی به 29 نوامبر، ذخایر نفت ایالات متحده 3.7 میلیون بشکه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، نشست سران اوپک روز پنج‌شنبه در وین برگزار شد. نمایندگان این کشورها اعلام کرده‌اند که احتمالا تولید خود را روزانه 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این در حالی است که تا پیش از این، میزان کاهش تولید، روزانه 1.2 میلیون بشکه بوده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت که اوایل هفته در محدوده 61 دلار معامله می‌شد، در آخرین روز از معاملات هفتگی به 64.39 دلار به‌ازای هر بشکه رسید.

بیت‌کوین هم در هفته‌ ابتدایی دسامبر با رشد 0.4 درصدی مواجه شد. طی این مدت بیت‌کوین نوسانات چندانی تجربه نکرد و در محدوده هفت هزار و 300 تا هفت هزار و 500 دلار معامله شد.

بازارهای جهانی

پیش‌بینی بیت‌کوین 250 هزار دلاری

بیت‌کوین با 17.3 درصد کاهش در نوامبر 2019 (آبان-آذر) بدترین عملکرد ماهانه خود را در سال جاری میلادی به ثبت رساند.

در اواخر ماه گذشته میلادی، پس از آنکه قیمت بیت‌کوین به شش هزار و 500 دلار کاهش یافت، پیش‌بینی روند نزولی یا صعودی این ارز دیجیتال برای تحلیلگران دشوار بود.

یک هفته بعد اما قیمت بیت‌کوین با رشد 20 درصدی به هفت هزار و 850 دلار رسید.

درحالی‌که برخی از تحلیلگران با استناد به اینکه بیت‌کوین موفق نشده از سطح مقاومتی هشت هزار دلار عبور کند، نسبت به آینده آن خوشبین نیستند، برخی دیگر معتقدند، این رمزارز بار دیگر به روند صعودی بازخواهد گشت.

به نوشته وب‌سایت criptomonedaseico ، تیم دراپر، از تحلیلگران و خوش‌بین‌های بازار بیت‌کوین، پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت‌کوین تا سال 2023 به 250 هزار دلار خواهد رسید.

او همچنین معتقد است که در سال‌های آینده سایر ارزهای رمزنگاری‌شده به حاشیه رانده خواهند شد. این مساله از یک‌سو و حمایت کارآفرینان بیشتر از بیت‌کوین از سوی دیگر به تثبیت آن کمک فزاینده‌ای خواهد کرد.

دراپر و برخی تحلیلگران دیگر بر این باورند که هلوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین که در ماه می 2019 رخ می‌دهد، از دیگر عواملی است که موجب افزایش قیمت این ارز دیجیتال خواهد شد. پس از این تاریخ، تعداد بیت‌کوین‌هایی که در هر بلاک عرضه می‌شوند، به نصف خواهد رسید.

آینده دلار از نگاه بانک‌های گلدمن سَکس و اچ‌اس‌بی‌سی

شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن سَکس دلار نسبتا ضعیف‌تر در مقایسه با سال جاری را برای سال 2020 پیش‌بینی کرده است.

تحلیلگران در بانک بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) اما بر این باورند که روند تقویت دلار در سال آینده ادامه خواهد یافت.

کارشناسان در هر دو بانک می‌گویند، نظرات آنها درباره دلار به توافق تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین که ممکن است در ماه‌های آینده محقق شود، وابسته است.

به‌گفته زک پندل، استراتژیست در موسسه گلدمن سَکس، علی‌رغم بهبود اشتهای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک، ما تضعیف اندک دلار را برای سال 2020 پیش‌بینی می‌کنیم؛ چرا که هنوز اقتصاد آمریکا در مقایسه با چین یا اروپا مستحکم‌تر به‌نظر می‌رسد.

انتظارات فزاینده از حل‌وفصل اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان در هفته‌های اخیر موجب رشد بازارهای سهام و برعکس افت اندک دلار شده است. دلیل این امر هم خوش‌بینی بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به خاتمه جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان است.

تحلیلگران در بانک اچ‌اس‌بی‌سی اما می‌گویند، روند صعودی دلار در سال آینده هم ادامه خواهد یافت؛ مگر آنکه پکن و واشینگتن به توافقی دست یابند.

دیوید بلوم، استراتژیست در این بانک انگلیسی گفته است: اگر روند فاز اول توافق تجاری به‌خوبی ادامه یابد و در نهایت توافقی میان دو کشور امضا شود، یوان چین تقویت می‌شود، تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش می‌یابد و در نتیجه دلار کاهش خواهد یافت.

به‌گفته بلوم اما کسانی که در بازار ارز معامله می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند به‌زودی توافقی رخ بدهد. بنابراین در حال حاضر، دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

پیام‌های متفاوت در بازار طلا

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو، درحالی‌که خوش‌بینی قابل توجهی در میان سرمایه‌گذاران مین‌استریت به بازار طلا دیده می‌شود، اکثریت تحلیلگران وال‌استریت معتقدند، آمار مثبت اشتغال در آمریکا موجب ادامه روند نزولی بازار طلا در کوتاه‌مدت خواهد شد.

نظرسنجی کیتکو

علی‌رغم افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت، فواد رزاق‎‌زاده، تحلیلگر تکنیکال موسسه سیتی‌ ایندکس گفته است، قیمت فلز زرد در بلندمدت افزایش خواهد یافت.

افشین نبوی، تحلیلگر ارشد موسسه ام‌کی‌اس هم معتقد است، قیمت طلا از سطح کنونی پایین‌تر نخواهد رفت. علی‌رغم عامل مهم نرخ اشتغال در آمریکا که در کوتاه‌مدت بر بازار طلا فشار وارد می‌کند، عدم قطعیتِ موجود برای حمایت از فلز گرانبها کافی است.

آینده قیمت نفت پس از تصمیم اوپک

بازار نفت در هفته ابتدایی دسامبر بالاترین بازدهی هفتگی خود را از ماه ژوئن تاکنون (طی پنج ماه گذشته) به ثبت رساند.

اگرچه هنوز بیانیه‌ای رسمی منتشر نشده، اما اوپک اعلام کرده است که کشورهای امضاکننده توافق کاهش تولید آمادگی خود برای کاهش روزانه 1.7 میلیون بشکه در روز را اعلام‌ کرده‌اند.

این در حالی‌ است که پیش‌تر این رقم روزانه 1.2 میلیون بشکه در روز بوده است. سوال اما این است که آیا با اتخاذ این سیاست، روند صعودی بازار نفت در سال آینده ادامه خواهد یافت؟

آمار و ارقام نشان می‌دهد، عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپکی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و تحلیلگران پیش‌بینی کرد‌ه‌اند که رشد تقاضای روزانه نفت در سال آینده میلادی 800 هزار تا یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز که هفته گذشته 29 نوامبر انجام شد، میانگین شاخص قیمت نفت خام برنت در سال 2020 به 62 دلار و 50 سنت خواهد رسید.

متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری 64 دلار به‌ازای هر بشکه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.