کد مطلب: ۲۳۲۲۶۹

چطور کتاب را وارد زندگی خود کنیم؟

چطور کتاب را وارد زندگی خود کنیم؟

رئیس انتشارات بوک‌چویس انگلستان اعتقاد دارد با وجود کاهش سرانه مطالعه کشورها، راه‌هایی وجود دارد که می‌توان مطالعه را در زندگی روزمره افزایش داد.

آمارهای رسمی در بسیاری از کشورها حاکی از کاهش سرانه مطالعه در بین اقشار مختلف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در فرهنگ‌های مختلف کاهش مطالعه دلایل گوناگونی دارد که بحث درباره آن در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. بسیاری از کارشناسان راه‌حل‌های زیادی برای بیشتر کردن سرانه مطالعه پیشنهاد می‌کنند که اگر تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی مردم کشورهای مختلف را نادیده بگیریم، نکات پیشنهادی اینجا ممکن است برای همه مفید باشد.

لیجا کروسواتی، رئیس انتشارات «بوک‌چویس» انگلستان نکاتی را مطرح کرده که ممکن است برای وارد کردن بیشتر مطالعه در فعالیت‌های روزمره مفید باشد:

- زمان مناسب خودتان را پیدا کنید

هر فرد در زندگی خود دارای زمان‌های مشخصی برای استراحت و مطالعه است که ممکن است برای دیگران مناسب نباشد. پس بهتر است این زمان‌ها را برای خود پیدا کنید و سعی کنید در آن زمان‌ها مطالعه کنید.

البته این قضیه آنقدرها هم ساده به نظر نمی‌رسد. این زمان شاید برای کسی اول صبح باشد و برای شخص دیگری موقع خواب مناسب است.

- در مصرف تکنولوژی منطق و تعادل داشته باشید

استفاده از یک دستگاه کتابخوان الکترونیک یا تلفن همراه با صفحه مناسب، تا حدودی مشکلات مربوط به دسترسی کتاب را رفع می‌کند ولی باید حواستان باشد که این وسایل الکترونیکی به ابزارهای دیگری نیز مجهز هستند و ممکن است اعتیاد به این ابزارها شما را از خواندن کتاب غافل کند.

از همین رو در استفاده از این ابزار تعادل را رعایت کنید و وقتی از چند وسیله الکترونیکی استفاده می‌کنید، بهتر است فضای ذخیره شما به صورت آنلاین باشد تا کتاب‌های ذخیره شده سریع‌تر در دسترس قرار بگیرند.

- کتاب صوتی گوش کنید

تحقیقات میدانی انجام گرفته در سال‌های اخیر ثابت کرده که کتاب‌های صوتی در کشورهای مختلف سرانه مطالعه را بهبود بخشیده است. گوش کردن به کتاب صوتی در مواقعی مثل سفر یا کارهای روزمره می‌توان جایگزین مناسبی برای انواع چاپی و الکترونیک کتاب باشد.

- در یک باشگاه یا محفل کتاب‌خوانی ثبت‌نام کنید

بسیاری اوقات تنها کتاب‌خواندن باعث کسل شدن یا افسردگی می‌شود پس در صورت ایجاد چنین شرایطی بهتر است به طور دسته‌جمعی به مطالعه کتاب بپردازید.

بهتر است از باشگاه‌های فرهنگی یا محافل کتاب‌خوانی شروع کنید. یا اینکه همراه خانواده یا دوستانتان کتاب بخوانید. هر ماه یک کتاب انتخاب کنید و برای یکدیگر بخوانید تا در کنار مسئله تنوع همه اعضای خانواده هم در آن مشارکت داشته باشند.

- موضوعات چالشی انتخاب کنید

در دوران معاصر تعداد نویسندگتن و کتاب‌ها دارای تنوع قابل توجهی هستند. اگر به یک موضوع یا ژانر خاصی علاقه دارید سعی کنید موضوعات دیگر را نیز فراموش نکنید.

با انتخاب موضوعات و کتاب‌های سخت خودتان را به چالش بکشید و از راحت‌طلبی فاصله بگیرید. این تنوع باعث انگیزه بیشتر برای مطالعه کتاب‌های بیشتر خواهد شد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.