کد مطلب: ۳۳۳۹۷۷

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته سوم آذر ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/اقبال سهام‌داران در امواج اصلاحی به کدام نمادها بود؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/اقبال سهام‌داران در امواج اصلاحی به کدام نمادها بود؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و نوسانگیری سهام‌داران در بازار و عدم اقبال نسبت به سهم‌های دلاری باعث شد که شاخص از قله 167 هزار واحدی به 165 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (17 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3381 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 223 واحدی در رقم 167083 واحد جای گرفت.

روز یکشنبه ( 18 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5394 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 191 واحدی در رقم 166891 واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (19 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3971 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 24 واحدی در رقم 166915 واحد جای گرفت.

روز سه‌شنبه ( 20 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3395 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 680 واحدی در رقم 166235 واحد جای گرفت.

روز چهارشنبه (21 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3239 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 882 واحدی در رقم 165352 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، سه عاملی که شاخص را مثبت کرد : توافق بر سر کاهش تولید نفت اوپک، جدی شدن زمزمه‌ها مبنی بر ارتباط مالی با اروپا و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بود که این سه عامل باعث رشد 223 واحدی امروز شاخص کل شد، اما برخلاف انتظار آن طور که باید و شاید شاخص کل بورس نسبت به این اخبار واکنش مثبت نشان نداد، به‌گفته فعالان بازار سرمایه، با وجود انتشار اخبار مثبت حجم معاملات در بازار بسیار کم شده و این کاهش حجم و ارزش معاملات نیز بیانگر این موضوع است که نقدینگی موجود در بازار سرمایه تنها در حال گردش در گروه‌ها و صنایع کوچک است.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، بازی نوسان‌گیرها در بورس به این صورت بود که بازار خبرمحور شده بود و در حال جابه‌جا شدن نقدینگی در گروه‌های مختلف است، به عبارتی ابتدا فولادی‌ها مثبت شدند، سپس پالایشگاهی‌ها و بانکی‌ها و خودرویی‌ها و حالا هم سهام‌داران به سراغ دارویی‌ها رفتند.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه، حرکت شاخص بورس پشت یک لیدر بود. در جریان معاملات این روز تنها یک سری تک‌سهم‌ها خوب معامله شدند و صف خرید بودند. به‌ گفته فعالان بازار سرمایه، بازار منتظر حرکت صعودی یک گروه است و زمانی که هیچ گروهی حرکت صعودی نمی‌کند بازار بدبین شده و ترجیح می‌دهد که نقد بماند.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، شاخص بورس در انتظار یک محرک قوی بود. به‌ گفته تحلیلگران بازار سرمایه، خبرهایی که این روزها اعلام می‌شود، تنها باعث شده تا کمی فروشنده‌ها عقب‌نشینی کنند. بازار برای برگشت نیاز به یک شوک اساسی دارد. این شوک می‌تواند در حوزه قیمت دلار رخ دهد یا در حوزه سیاسی اخبار محکم و تاثیر‌گذاری بیان شود. در هر صورت به نظر می‌رسد بازار نیاز به محرک قوی برای برگشت به روند صعودی خود دارد.

در جریان معاملات روز چهار‌شنبه بازار سرمایه، دو اتفاق بورسی در روز ریزش شاخص بورس عرضه اولیه نماد زکشت و نبود خریدار قوی در بسیاری از نمادها بود که نبود خریداری قوی در بازار سهام باعث شد تا برخی سهامداران ناامید شده و اقدام به فروش سهام خود کنند.

پس از گذشت سه ماه هنوز شاخص کل بورس نتوانسته بالاترین قله خود یعنی 195 هزار واحد شهریور ماه را فتح کند و این روزها هم شاخص کل بورس در محدوده 165 تا 167 هزار واحد نوسان دارد، به عبارتی بازار پس از اصلاح قیمتی سهام در فاز اصلاح زمانی قرار گرفته و سوالی که مطرح می‌شود این است که سهامداران در این شرایط یعنی در امواج اصلاحی چگونه باید رفتار کنند؟

اولین رفتار این است که سهامداران باید تا پایان زمان اصلاح بازار منتظر بمانند و اقدام به خرید و فروش سهام نکنند، دومین رفتار این است که اقدام به خرید سهام آینده‌‎دار با دید میان‌مدت در سطوح حمایتی به‌صورت پله‌ای کنند و سومین رفتار این است که در بازار اقدام به نوسانگیری سهام کنند.

حجم و ارزش پایین معاملات بازار در هفته جاری بیانگر این موضوع بود که در روزهای ابتدایی هفته جاری ترس سهامداران از میزان تاثیرپذیری صنایع بورسی از تحریم‌ها، ابهامات نرخ تسعیر ارز و تجدید ارزیابی بانک‌ها و افزایش نرخ خودرو باعث شد که سهامداران به نوسان‌گیری در صنایع کوچک‌تر و با ارزش بازار پایین‌تر مانند صنایع سیمان، ساختمان، دارو، کانی‌های غیرفلزی و رایانه اقدام کنند، به همین جهت نقدینگی تنها در هر یکی دو روز در یک گروه می‌چرخید و نوسان می‌گرفت و شاخص کل بورس هم در محدوده 167 هزار واحد نوسان داشت.

اما از اواسط هفته جاری بازار منتظر حرکت صعودی یک گروه بود و زمانی که هیچ گروهی حرکت صعودی نکرد و نرخ دلار هم در بازار آزاد روند کاهشی قابل توجهی به خود گرفت بازار نسبت به آینده و میزان اثرپذیری صنایع بورسی از تحریم‌ها بدبین شد و ترجیح داد که نقد بماند، به همین جهت در دو روز پایانی هفته جاری شاهد ریزش شاخص کل بورس و نزولی شدن روند بازار سرمایه شدیم، البته حجم و ارزش پایین معاملات بیانگر این نکته است که بیشتر سهامداران به دنبال اهداف بزرگ در بازار با امواج اصلاحی به سهامداری کردن در نمادهای بنیادی اقدام کردند، اما برخی سهامداران اقدام به فروش سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز از جمله نمادهای فلزی و پالایشی در بازار کردند.

اقبال بازار به سه گروه شوینده، غذایی و قندی

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به اینکه در هفته جاری روند قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد و نرخ دلار در بازار آزاد به کمتر از 10 هزار تومان رسید، به همین جهت بازار در هفته جاری آنچنان بر روی کامودیتی‌ها و شرکت‌های دلاری توجه نداشت. به عبارتی بازار از ابتدای هفته جاری بر روی صنایع دلاری در ثبات بود و تغییر با اهمیتی در این گروه‌ها نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گزارش تعدیل‌های مثبت برخی شرکت‌های شوینده و انتشار آمارهای مثبت درخصوص برخی شرکت‌های غذایی باعث شد که عمدتا این گروه‌ها در بازار مورد توجه و اقبال سهامداران قرار گیرند.

هلالات افزود: در هفته جاری بیشتر صف‌های خرید مربوط به سه گروه شوینده، غذایی و قندی بود، به عبارتی بازار بیشتر به سمت شرکت‌هایی که تاحدودی تورم محور با هزینه‌های ریالی هستند، کشش داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنان کلیت بازار در ثبات بوده و باید روی تک نمادها باشد، به عبارتی ممکن است تنها یک سهم از یک گروه مناسب باشد و کلیت گروه چندان جذاب نباشد، بنابراین نمی‌توان گفت که یک گروه قطعا موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما شرایط سه گروه شوینده، غذایی و قندی تاحدودی مناسب است.

کاهش 6 درصدی قیمت برخی نمادهای شاخص‌ساز

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شاخص کل بورس در هفته جاری دو هزار واحد افت کرد و بازار سهام در حالت تعادل نسبی بود. در هفته جاری فشار فروش سنگین دو هفته گذشته نیز پایان پیدا کرد و بسیاری از سهم‌ها در بازار فروشندگان جدی نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره قیمت سهام در هفته گذشته تصریح کرد: در این مدت شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل 300 واحد رشد کرد که نشان می‌دهد بازار توجه نسبی به سهام کوچک و متوسط دارد، هر چند رشد سهام دنباله رو بازار هم منوط به چرخش و تغییر روند سهام بزرگ بازار است.

میرزایی افزود: اگر به نمودارهای نمادهای لیدر و شاخص‌ساز مانند فولاد، پارسان، غدیر، کنور توجه شود، مشاهده ‌می‌کنیم که این نمادها یک میکرو موج نزولی دیگر تا حوالی کف قبلی که نقطه وحشت فروش بود فاصله دارند و به نظر می‌رسد که این نمادها پایین‌تر خواهند رفت که می‌تواند در بازه بین چهار تا شش درصد از قیمت‌های فعلی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در تئوری الیوت زمانی که میکرو موج کاهشی 3 بلند می‌شود، غالبا میکرو موج 5 از کف قبلی گذر نمی‌کند و به نوعی یک موج 5 ناقص ایجاد می‌شود. امیدوارم این اتفاق در بازار رخ دهد و انتظار دارم بازار تا محدوده 161 هزار واحد افت کرده و سپس مجدد به سمت بالا حرکت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.