کد مطلب: ۳۵۹۶۳۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

نگرانی نسبت به تامین کالاهای اساسی در اردیبهشت ۹۸

نگرانی نسبت به تامین کالاهای اساسی در اردیبهشت 98

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: معتقدم در اردیبهشت ماه با مشکل تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت، برنج، شکر و تخم مرغ مواجه خواهیم داشت. اگر وزارت جهاد کشاورزی ضعف‌های خود را جبران نکند، به‌طوری که گلوگاه‌های تخلف را نبندد و همچنین واردات و توزیع نهاده‌ها و کالاهای اساسی را از انحصار خارج نکند، در سال 98 مشکلات اساسی در سبد خوراک مردم خواهیم داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس نتایج به دست آمده از مرکز آمار ایران در بهمن ماه 1397، بیشترین نسبت افزایش قیمت در بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، یعنی بهمن 1396، مربوط به اقلام «رب گوجه‌فرنگی» با 231.6 درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با 128.0 درصد افزایش، «گوجه‌فرنگی» با 127.9 درصد افزایش و «گوشت گوسفند» با 97.8 درصد افزایش است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت کالاهای اساسی در سال 98 گران‌تر می‌شود؟

جلال محمودزاده، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر نظارت بر بخش تولید، وظیفه تنظیم بازار هم برعهده دارد، متاسفانه هم واردات و هم توزیع کالاهای اساسی در کشور ما به صورت انحصاری شده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون عملکرد وزارت جهاد کشاورزی مثبت ارزیابی نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی اجازه نداده است که بیشتر شرکت‌ها در رابطه با واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی فعالیت کنند، به‌طوری که نهاده‌ها و کالاهای اساسی تنها توسط شرکت‌هایی وارد شدند که ارتباط خوبی با وزارت جهاد کشاورزی دارند و این موضوع باعث شده است که واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی به صورت انحصاری باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متاسفانه نهاده‌ها و کالاهای اساسی توسط افرادی خاص در سطح کشور توزیع می‌شوند که این موضوع باعث شده که در حال حاضر شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت گوشت، مرغ، تخم مرغ و شکر و سایر کالاهای اساسی در کشور باشیم.

محمودزاده ادامه داد: خوشبین نیستم که سال 98 وزارت جهاد کشاورزی بتواند بازار را کنترل و افزایش قیمت کالاهای اساسی را مهار کند، به عبارتی معتقدم براساس همین پیش‌بینی‌ها و عدم توان وزارت جهاد کشاورزی در تامین کالاهای اساسی و همچنین تاثیر گذاشتن در تولید داخلی، سال 98 با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه مشکل جدی تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت را خواهیم داشت، زیرا هم تولید داخلی به دلیل قاچاق دام زنده از کشور دچار تزلزل و کمبود شدید شده است و هم اینکه وزارت جهادکشاورزی توانایی تامین نیاز داخلی را به دلیل وجود شرکت‌های انحصاری ندارد.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: معتقدم در اردیبهشت ماه با مشکل تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت، برنج، شکر و تخم مرغ مواجه خواهیم داشت. اگر وزارت جهاد کشاورزی ضعف‌های خود را جبران نکند، به‌طوری که گلوگاه‌های تخلف را نبندد و همچنین واردات و توزیع نهاده‌ها و کالاهای اساسی را از انحصار خارج نکند، در سال 98 مشکلات اساسی و جدی در سبد خوراک مردم خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.