کد مطلب: ۳۳۹۲۸۵

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۸ دی ماه ۹۷

چشم‌انتظاری شرکت‌های خارجی و نقش‌آفرینی امید و رضایت

چشم‌انتظاری شرکت‌های خارجی و نقش‌آفرینی امید و رضایت

روزنامه‌مردم‌سالاری به اظهارات معاون فرهنگی قوه قضاییه پرداخته که وی اعتقاد دارد کارهای خوب نیز در تلگرام انجام می‌شود. اطلاعات نیز به انتظار 110 شرکت خارجی برای راه‌اندازی کانال مالی اروپا و همکاری با ایران پرداخته‌ است. ایران به سخنان سیدحسن خمینی در مورد اهمیت احساس رضایت مردم اشاره می‌کند و دنیای اقتصاد نیز صعود شاخص بورس در دومین هفته زمستان را روایت می‌کند.

تیتر روزنامه‌های امروز برخلاف روزهای قبل کمتر حال و هوای اقتصادی دارد و بیشتر بر روی مسائل سیاسی و فرهنگی مانور داده‌اند. روزنامه مردم‌سالاری به اظهارات حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه اشاره کرده که وی گفته بود فضای مجازی نیاز مردم است.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاون فرهنگی قوه قضاییه اعتقاد دارد که « فضای مجازی را نمی‌توان تعطیل کرد » بلکه باید بتوان به‌صورت مثبت از آن استفاده کرد. تمام کارهایی که در تلگرام انجام می‌شود مجرمانه نیست و در درون آن مجموعه، هم کارهای خوب و هم کارهای مجرمانه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به تلگرام اشاره می‌کند و می‌گوید: در تلگرام وضعیت رسیدگی به گونه‌ای است که مدیر آن اجازه رسیدگی نمی‌دهد. یعنی اگر دادستانی بخواهد به پلیس فتا دستور دهد تا جرمی را پیگیری کند و سرنخ‌هایی را بیابد، مدیر تلگرام اجازه نمی‌دهد و او دقیقا شریک جرم است و در این میان مردم قربانی می‌شوند و وظیفه دولت است که این بستر را جمع کند و نگذارد از مردم دزدی شود یا به آنان اهانتی صورت بگیرد.

وی همچنین اعتقاد دارد که بهترین راهکار برای جلوگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای مردم است.

روزنامه ایران در یک گزارش فرهنگی به سخنان سیدحسن خمینی یادگار امام پرداخته است که وی می‌گوید « زیربنای یک جامعه احساس رضایت مردم است. » یادگار امام در بخشی از سخنان خود می‌گوید: باید قواعد رفتار انسان‌ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم، والا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می‌گیرند.

یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان امیرالمومنین (ع) به یکی از این قواعد اشاره می‌کند که نادیده گرفتن آن می‌تواند موجب فروپاشی حکومت‌ها شود. این قاعده همان «تضییع اصول» (ضایع کردن اصول اساسی) است. اگر ملتی به سراغ تمسّک به فروع رفتند، از بین خواهند رفت.

اما روزنامه اطلاعات به نقل از رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از « آمادگی 110 شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران » پرداخته است.

وی در مورد اینکه چه زمانی این شرکت‌ها فعالیتشان را در ایران آغاز می‌کنند، می‌گوید: هدف ما این است که راهکار مالی برای آن‌ها مشخص شود و بعد این شرکت‌ها در ایران حضور یابند زیرا تا سازوکار تعامل مالی بین شرکت‌ها مشخص نشود، حضور آن‌ها فایده‌ای ندارد، در نتیجه منتظر تعیین تکلیف کانال مالی هستیم که قرار بود میان ایران و اروپا تاسیس شود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با عنوان « سریال امیدساز در بورس » به صعود شاخص بورس در دومین هفته زمستان اشاره می‌کند. این روزنامه به صعود 2330 واحدی شاخص سهام در روز گذشته اشاره کرده و می‌گوید: پس از فروکش هیجان فروش در بازار سهام به‌نظر می‌رسد توجه به سطوح جذاب قیمتی و کاهش نگرانی‌ها از عدم قطعیت‌ها منجر به کاهش عرضه و همزمان تقویت تقاضا و رشد قیمت سهام شد. برخورد شاخص بورس به کف حمایتی در محدوده ۱۵۴ هزار واحد که از نگاه بنیادی و نیز دیدگاه تکنیکال مورد تایید است، منجر به چرخش مسیر بازار سهام شد. همچنین پایان هفته گذشته بازار جهانی با صعود قیمت‌ها به‌ویژه در بازار نفت همراه بود که نگرانی از ریزش بیشتر قیمت جهانی کالاها را کمرنگ کرد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: هم‌زمان گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی در آذر نشانه‌های مثبتی را به همراه داشت که باعث تقویت اعتماد خریداران سهام شد. بازار ارز نیز به‌عنوان رقیب ماه‌های گذشته سهام از موج‌های سفته‌بازی فاصله گرفته که خود مسیر ورود نقدینگی به سمت بورس را هموارتر کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: در سوی دیگر، قوانین جدید برای سپرده‌های بانکی نگرانی‌ها از افزایش نرخ سود را تقلیل داده و در مجموع برخلاف هفته‌های گذشته، نوعی دلگرمی را میان معامله‌گران سهام ایجاد کرده است. هرچند مطابق هشدار کارشناسان، صعودهای پی‌در‌پی و پرشتاب قیمت سهام نباید مورد انتظار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رسول فلاحتی

    8 ماه از وعده ای که اروپایی ها برای ایجاد کانال مالی اروپا دادن گذشته و هنوز هیچ خبری نیست.