کد مطلب: ۳۳۲۶۶۷

المانیتور بررسی کرد:

جزئیات گشایش جدید بانکی ایران/کانال مالی میان ایران و اروپا به زودی نهایی می‌شود

جزئیات گشایش جدید بانکی ایران/کانال مالی میان ایران و اروپا به زودی نهایی می‌شود

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که یک کانال مالی ویژه برای انجام تجارت با کشورهای اروپایی ایجاد شده که به‌زودی با هدف تسهیل تجارت با سایر کشورها اجرا می‌شود.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که یک کانال مالی ویژه برای انجام تجارت با کشورهای اروپایی ایجاد شده و به‌زودی با هدف تسهیل تجارت، دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و حفظ توافق هسته‌ای اجرا می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از المانیتور، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ششم دسامبر در حاشیه جلسه هیات دولت ایران اعلام کرد: اروپایی‌ها مدتی است که متعهد شده‌اند تا برای جبران خلاء به‌وجودآمده در برجام، سازوکاری را ایجاد کنند تا ایران بتواند از شرایط اقتصادی برجام بهره‌مند شود. یکی از این طرح‌ها، SPV (مکانیسم ویژه تجاری) است که به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است.

صالحی همچنین افزود: ایجاد اجماع میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا کار آسانی نیست، به همین دلیل اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن این پیشنهاد انجام خواهند داد.

او در ادامه گفت: یکی از طرح‌های مد نظر این است که اروپا معاملات نفتی خود با ایران را به یورو انجام دهد. قرار است تمامی معاملات نفتی اتحادیه اروپا که حجمی نزدیک به 300 میلیارد یورو را شامل می‌شود، با سایر کشورها نیز به یورو پرداخت شود. این در حالی است که تا پیش از این اروپا 85 درصد از هزینه نفت خریداری‌شده از سایر کشورها را به شکل دلار پرداخت می‌کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارم دسامبر در این زمینه به خبرنگاران گفت: مراحل نهایی SPV در حال انجام شدن است اما آمریکایی‌ها برای ایجاد مزاحمت در روابط ایران و اروپا تلاش می‌کنند. به همین دلیل و به منظور جلوگیری از تلاش‌های این کشور برای خنثی کردن این طرح، جزئیات آن به‌صورت محرمانه باقی می‌ماند.

از ماه می تاکنون، کشورهای اروپایی که مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بودند در تلاشند تا با ایجاد سازوکار مالی ویژه، راهکاری برای ادامه تجارت با ایران را فراهم آورند.

دونالد ترامپ از آغاز ریاست جمهوری‌اش تهدید کرده بود که از معاهده هسته‌ای که میان ایران و دیگر قدرت‌های جهان امضا شده، خارج خواهد شد. این تهدیدها از همان زمان موجب شد تا بسیاری از بانک‌ها و کسب‌وکارهای اروپایی فعالیت خود را در ایران متوقف کنند.

این در حالی است که در سال 2015 پس از امضای توافق هسته‌ای ایران متعهد شد تا به ازای برداشته شدن تحریم‌های پیشین، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. با این حال آمریکا در ماه می به طور رسمی از این توافق خارج شد و وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا تهدید کرد، هر کشوری که فعالیت اقتصادی با ایران داشته باشد، تحریم‌ و از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می‌شود.

دور اول تحریم‌ها در ماه آگوست و دور دوم که صنعت انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهد از چهارم نوامبر اجرایی شدند. با این حال یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی، مقامات آمریکایی اعلام کردند که هشت مشتری ایران می‌توانند به مدت 180 روز و با میزان محدودی خرید نفت از ایران را ادامه دهند.

از ماه می تاکنون، کشورهای اروپایی که مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بودند در تلاشند تا با ایجاد سازوکار مالی ویژه، راهکاری برای ادامه تجارت با ایران را فراهم آورند.

در این میان، مقامات دولتی در ایران هم در تلاشند تا با تصویب لایحه FATF، روابط تجاری با سایر کشورها را تسهیل کنند. با این حال این طرح مخالفانی هم دارد. مخالفان مدعی هستند که با تصویب این لایحه اطلاعات مالی حساس افشا می‌شود.

در پنجم ماه دسامبر، (چهارشنبه 14 آذرماه) مجلس ایران الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب کرد. شورای نگهبان هنوز لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را بررسی نکرده و سخنگوی این شورا گفته است که این لوایح در دستور کار این هفته قرار می‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این دولت در ایجاد افکار نگاه به بیرون کشور ، در ذهن مردم هم نقش بسزایی داشته. ونتیجه آن خوشبین بودن حتی منتقدین دولت به توافقی مثل اوپک. نفتی که پول آن معلوم نیست از کدام کانال مالی برمیگرده!