کد مطلب: ۴۸۱۹۹۲

در گفتگوی تجارت‌نیوز با چند کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

تشکیل کانون سهامداران حقیقی کاری از پیش می‌برد؟

تشکیل کانون سهامداران حقیقی کاری از پیش می‌برد؟

مدتی است که خبرهایی مبنی بر مصوبه تشکیل کانون سهامداران حقیقی توسط مجلس پیگیری می‌شود، در صورت تشکیل، آیا کانون سهامداران حقیقی می‌تواند کاری از پیش ببرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تشکیل کانون سهامداران حقیقی که برای حمایت از منافع سهامداران خرد از سمت مجلس در حال پیگیری است چه کاربری دارد؟ آیا کاری از پیش می‌برد؟

محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: انتخابات این طرح مجازی انجام می‌شود و کسانی که به نوعی سلبریتی اینترنتی هستند مورد توجه عموم قرار خواهند گرفت اما به نظرم این کار از سمت مجلس یک تبلیغات است. چون نمایندگان فکر می‌کنند با این کار می‌توانند روند بازار را بهتر کنند. تقریبا تمام اصناف دنیا کانون دارند اما این کانون‌ها تقریبا کاری از پیش نمی‌برند. چون تصمیمات این کانون ضمانت اجرایی ندارد و فقط می‌تواند مواردی را برای اجرا پیشنهاد کند. نکته دیگر این است که اکثر افراد حامی این طرح، به نوعی صلاحیت و سواد بازار سرمایه را ندارند.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بحث کانون سهامداران بحثی است که طی دو دهه از سمت پیشکسوتان بازار دنبال می‌شود و به نظر من سهامداران خرد باید تریبون داشته باشند، اما باید نظارتی بر کسانی که برای این کانون کاندیدا می‌شود انجام شود و این کانون باید شفافیت و مطالبه‌گبری را در بازار سهام افزایش دهد.

علی خوانپانه، کارشناس بازار سرمایه هم در این باره گفت: کسی که می‌خواهد به نمایندگی از سهامداران حقیقی بورس، وارد شورای عالی بورس شود باید سه ویژگی داشته باشد، اولا تک شغله باشد، دوما تحصیلاتش در حوزه حقوق یا حوزه‌ مالی باشد و سوما به بازار سهام و بازار کالا تسلط داشته باشد.

به گفته خوانپایه همچنین لازم است که در میان اعضا یک حقوقدان و حسابدار و یک فعال مجازی نیز حضور داشته باشد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه هم در این خصوص گفت: این موضوع دو دهه است که پیگیری می‌شود، سازمان بورس باید فعالان حقیقی داشته باشد و برنامه این فعالان باید به صورت واضح و شفاف باشد.

وی تصریح کرد: انتخابات به صورت استانی برگزار می‌شود و نمایندگانش به صورت مجازی انتخاب می‌شود و در مجموع دو نفر از آنها می‌توانند دو نفر را انتخاب کنند تا آن دو نفر به شورای عالی بورس راه پیدا کنند. همچنین نهادی باید بر بازار سهام نظارت کند تا هر کسی از این فرصت سوء‌استفاده نکند.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رمضان

    کاملا درسته

  • ناشناس

    بورس خودش درست میشه …باور کنید.

  • ناشناس

    مزخرفه

  • ناشناس

    دوستان بعضی نمادها مثل شصدف چرا از ۵۰ روز منفی ۲ روز منفی و بقیه مثبته نکنه دستوری مثبته یا سهام خودشونه با آقا زاده ها ، یا بازارگردان نداره لعنت بر باعث و بانیش و

  • سیاوش

    سهامداری = موفقیت در بورس

  • ناشناس

    مرتضی
    نماد کماسه بازار گردان ندارد ،سازمان بورس لطفا پی گیری نماید. با تشکر

  • ناشناس

    تاثیر نداره اونا هم میرن طرف حقوقی ها و از فردا دعوا زرگری دارند مردم هم هیچ