کد مطلب: ۷۵۶۸۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری سهام آدانی/ سقوط آزاد در رتبه‌بندی ثروتمندان

ضرر 100 میلیارد دلاری سهام آدانی/ سقوط آزاد در رتبه‌بندی ثروتمندان

گوتام آدانی، میلیاردر هندی که تا هفته گذشته ثروتمندترین فرد آسیا و سومین ثروتمند جهان بود، اکنون با ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری در سهام خود، به رتبه ۱۶ ثروتمندان جهان سقوط کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام گروه آدانی هند در روز پنجشنبه پس از آشفتگی بازار که این شرکت خوشه‌ای را مجبور کرد پیشنهاد حیاتی 2.5 میلیارد دلاری خود را حذف کند، باز هم سقوط کرد و زیان بازار خود را به بیش از 100 میلیارد دلار افزایش داد. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر سیستمی این سقوط بر سیستم مالی کشور هند ایجاد کرد.

به نقل از رویترز ، لغو فروش سهام Adani Enterprises (ADEL.NS) یک شکست بزرگ برای گوتام آدانی بود. میلیاردر ترک تحصیل‌کرده که در سال‌های اخیر ثروتش به سرعت افزایش پیدا کرد، به دلیل انتقاد یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در ایالات متحده که گزارش آن هفته گذشته منتشر شد، این ثروت به سرعت کاهش یافت.

این رویدادها برای میلیاردری که با بازیگران خارجی و سرمایه‌گذاران تاثیرگذار در گسترش جهانی تجارت خود از بنادر گرفته تا معدن و سیمان، شراکت ایجاد کرده است، یک چرخش بی‌سابقه بود.

گوتام اواخر روز چهارشنبه، به دلیل سقوط سهام ناشی از انتقادات هیندنبورگ، فروش سهام را لغو کرد. البته پیشنهاد لغو فروش در روز سه‌شنبه به طور کامل مطرح شده بود.

در نتیجه انتقاد هیندنبورگ، یک فروشنده سهام و یک شرکت سرمایه‌گذاری، آدانی عنوان ثروتمندترین مرد آسیا را نیز از دست داد. شرکت اصلی گروه او یعنی Adani Enterprises (ADEL.NS) پس از باز شدن بازار در روز پنجشنبه ۱۰ درصد سقوط کرد.

سایر شرکت‌های گروه، بنادر و منطقه ویژه اقتصادی آدانی (APSE.NS)، گاز توتال، انرژی سبز و حمل‌نقل، هر کدام ۱۰ درصد و آدانی پاور و آدانی ویلمار هر کدام ۵٪ سقوط کردند.

طبق فهرست فوربس، آدانی در رتبه‌بندی ثروتمندترین‌های جهان از رتبه سوم در هفته گذشته به رتبه شانزدهم سقوط کرده است. اگر او نتواند اعتماد سرمایه‌گذاران بنیادی را دوباره به دست آورد، سهام او در خطر سقوط آزاد قرار خواهد گرفت.

سیستم مالی هند از آدانی تاثیر می‌گیرد؟

سقوط شدید سهام آدانی نگرانی‌هایی را در مورد احتمال تأثیر گسترده‌تر بر سیستم مالی هند افزایش داده است. منابع دولتی و بانکی روز پنجشنبه به رویترز گفتند، بانک مرکزی هند از بانک‌های محلی خواسته است جزئیاتی را در مورد قرار گرفتن در معرض تاثیر گروه شرکت‌های این میلیاردر هندی ارائه کنند.

تخمین زده می‌شود که بانک‌های هندی در سال مالی منتهی به مارس 2022 در معرض حدود 40 درصد از 2 هزار میلیارد روپیه (24.53 میلیارد دلار) بدهی گروه آدانی قرار گرفته‌اند.

به گفته یک منبع، واحد ثروت سیتی گروپ (C.N) اعطای وام مارجین به مشتریان خود برای خرید اوراق بهادار گروه آدانی را متوقف کرده و تصمیم گرفته است که نسبت وام به ارزش اعتبار برای اوراق بهادار این شرکت‌ها را در روز پنجشنبه به صفر برساند. در دهلی نو، قانونگذاران اپوزیسیون اطلاعیه‌هایی را در پارلمان هند ارسال کردند و خواستار بحث در مورد گزارش انتقادی هیندنبورگ شدند.

گزارش هیندنبورگ در هفته گذشته حاکی از استفاده نادرست از بهشت‌های مالیاتی خارج از کشور و دستکاری سهام توسط گروه آدانی بود. همچنین نگرانی‌هایی را در مورد بدهی بالا و ارزش‌گذاری هفت شرکت او در بورس مطرح کرد. گروه آدانی این اتهامات را رد کرده و گفته است که ادعای این فروشنده مبنی بر دستکاری سهام هیچ مبنایی ندارد و ناشی از ناآگاهی از قوانین هند است. این گروه افزوده است که همیشه افشای نظارتی لازم را انجام داده است.

در اوایل این هفته، گروه آدانی اعلام کرد که حمایت کامل سرمایه‌گذاران را دارد، اما اعتماد آنها در روزهای اخیر کاهش یافته است. با سقوط سهام پس از گزارش هیندنبورگ، با وجود اینکه قیمت سهام در بازار کمتر از قیمت پیشنهادی عرضه بود، این گروه موفق شد اشتراک فروش سهام را در روز سه‌شنبه تضمین کند. در روز چهارشنبه اما، سهام دوباره سقوط کرد.

آدانی در اطلاعیه‌ای در اواخر شب چهارشنبه گفت که از فروش سهام منصرف شده است، زیرا قیمت آن شرکت در طول روز نوسان داشته است. با توجه به این شرایط فوق‌العاده، هیئت مدیره شرکت احساس کرد که ادامه این موضوع از نظر اخلاقی درست نخواهد بود.

او در اوایل روز پنجشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «نفع سرمایه‌گذاران در درجه اول است و همه چیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد. بنابراین برای مصون نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران از ضرر احتمالی، فروش سهام را پس گرفتیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیرتون خوبه ممنونم