کد مطلب: ۷۵۶۳۷۳

اوکراین قدرت تخریب سلاح‌های ایرانی را تجربه می‌کند؟

اوکراین قدرت تخریب سلاح‌های ایرانی را تجربه می‌کند؟

پس‌لرزه‌های انفجار پهپاد در اصفهان همچنان ادامه دارد و واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشته است. اما این واکنش‌ها چیست و هر کدام از مقامات داخل و خارج چه واکنشی به آن نشان داده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نخستین ساعات روز یکشنبه، یک ریزپرنده در آسمان اصفهان مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفت. همان زمان بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌‌‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان خبر داد.

رویترز روز یکشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت ظاهرا اسرائیل عامل حمله به کارخانه‌ای نظامی در ایران بوده است. اما حالا پای اوکراین هم به این ماجرا باز شده است. مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی شده که حمله پهپادی در اصفهان، ارتباط مستقیم با جنگ اوکراین دارد.

«میخایلو پودولیاک»، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود در نوشته‌ای مبهم مدعی شد: «منطق جنگ بی‌رحم و کشنده است. عاملان و همدستان را به شدت مؤاخذه می‌کند. وحشت در فدراسیون روسیه، بسیج بی پایان، دفاع موشکی در مسکو، سنگربندی در فاصله 1000 کیلومتری، آماده سازی پناهگاه‌ها. شب انفجاری در ایران در تاسیسات تولید پهپاد ،موشک و پالایشگاه های نفت به شما هشدار داد.

واکنش ایران به اظهارات اوکراین

اما این هشدار مشاور زلنسکی، با واکنش تند داخلی مواجه شد. وزارت امور خارجه کاردار اوکراین در ایران را احضار کرد و خواستار توضیح فوری شد. کاردار اوکراین ابراز امیدواری کرده که چنین مواضعی تکرار نشود و گفته موضوع را به کی‌یف اطلاع داده و توضیح دولتش را به اطلاع ایران می‌رساند.

واکنش تندتر مربوط به توئیت محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی است که در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد یکی از مشاوران زلنسکی به دست داشتن اوکراین در حمله پهپادهای اسرائیلی به اصفهان اشاره کرده است! آیا زلنسکی واقعاً می‌خواهد قدرت تخریب پهپادها، موشک‌ها و سایر سلاح‌های ایرانی را تجربه کند؟ او قطعا از چنین حماقتی پشیمان خواهد شد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد که به همکاری با اسرائیل جهت مواجه و مقابله با "رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده ایران" خواهند پرداخت. وی همچنین در اظهارات خود مدعی شد: تعمیق روابط ایران با مسکو و تبادل تسلیحات میان این دو که باعث امکان‌پذیر کردن ستیزه‌جویی‌های‌شان می‌شود یکی از دلایلی است که لزوم مسئله ارائه حمایت به تمامی اوکراینی‌ها را با اسرائیل مطرح کردیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اما بر از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران تاکید کرده و گفته «دیپلماسی بهترین راه حل‌وفصل‌ مسئله توافق هسته‌ای است. اگر روش‌های دیپلماتیک و مذاکراتی میان دو طرف در زمینه توافق هسته‌ای کارآمد نباشد، گزینه نظامی به بحث گذاشته می‌شود که به گفته جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، «آخرین چاره» است. ما آماده ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران هستیم اما در انجام دادن اقداماتی دیگر برای محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.