کد مطلب: ۴۲۸۴۴۶

مدیر کل دفتر اروپا و آمريکا در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حجم تجارت ایران و اروپا ۱۴۵ درصد کاهش یافت

حجم تجارت ایران و اروپا 145 درصد کاهش یافت

مدیر کل دفتر اروپا و آمريکا می‌گوید: در 9 ماهه سال 2019 حجم تجارت کالایی ایران و اروپا اعم از واردات و صادرات به 9/3 میلیارد یورو رسید؛ این در حالی است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 145 درصد کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر اروپا و آمريکا در پاسخ به این پرسش که در این شرایط تحریمی حجم تجارت کالایی ایران و اروپا چه وضعیتی دارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: در 9 ماهه سال 2019 حجم تجارت کالایی ایران و اروپا اعم از واردات و صادرات به 9/3 میلیارد یورو می‌رسید؛ این در حالی است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 145 درصد کاهش یافته است. یعنی حجم تجارت کالایی ایران و اروپا در 9 ماهه سال 2018 حدود 4/15 میلیارد یورو بوده است.

بهروز حسن الفت با اشاره به ترکیب اقلام صادراتی و وارداتی کالاها افزود: ترکیب عمده‌ ما در حوزه صادرات کالا به اروپا بیشتر در حوزه محصولات کشاورزی، موادغذایی و فرش است. در حوزه صنعتی نیز نفت، مواد پتروشیمی، فلزی و فولاد بود که اقلام فلزی و فولاد نیز در فهرست تحریم قرار گرفت.

مدیر کل دفتر اروپا و آمريکا درباره ترکیب کالاهای وارداتی از اروپا به ایران هم گفت: بیشتر کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی شامل ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و قطعات خودرو بود که به مرور زمان واردات قطعات خودرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران قطع شد.

الفت عنوان کرد: فعلا چشم‌انداز مثبتی در توسعه کار با اروپایی‌ها دیده نمیشود مگر اینکه هم‌پیمان این اتحادیه به مروز زمان به تعهدات خود بازگردند.‌

وضعیت واردات دارو از اروپا به ایران

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وضعیت و سرنوشت واردات دارو و سایر کالاها از اروپا به ایران چه شد؟ پاسخ داد: دو سال پیش قرار شد سوئیسی‌ها کانال رسمی را برای واردات کالاهای بشردوستانه به ایران راه‌اندازی کنند اما این اتفاق رخ نداد؛ این در حالی است که چندی پیش طرف آمریکایی برای راه‌اندازی مکانیزم بانکی جهت مراودات کالاهای بشردوستانه موافقت کرد و اولین محموله دارو وارد کشور شد.

الفت در ادامه گفت: متاسفانه در ادامه مسیر برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی و بشردوستانه با مشکل مواجه شدیم. به عقیده ما این کانال باید کارآمدتر از گذشته شکل می‌گرفت تا ما برای تامین کالاها از منابع ارزی در خارج از کشور بهره می‌بردیم؛ این در حالی است که اجرای این شیوه کارآمد نبود و بنابراین به طور کلی مکانیزم این کانال را قبول نداریم. در حقیقت کشورهای دیگر را هم در این کانال باید اضافه می‌شدند اما به هر حال این اقدام هم عملی نشد. ناگفته نماند که از همکاری‌های دولت سوئیس نمی‌توان در حوزه تامین دارو برای بیماران ایران بی‌توجه بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد علی

    لطفا در مورد اعدادی که ممیز دارند از کلمه “و” استفاده کنید تا در فارسی به انگلیسی جابه جا نشود . مثل این جمله از متن که مشخص نیست حجم تجارت سال قبل 4 میلیارد بوده یا 15 میلیارد :
    در ۹ ماهه سال ۲۰۱۹ حجم تجارت کالایی ایران و اروپا اعم از واردات و صادرات به ۹/۳ میلیارد یورو می‌رسید؛ این در حالی است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۵ درصد کاهش یافته است. یعنی حجم تجارت کالایی ایران و اروپا در ۹ ماهه سال ۲۰۱۸ حدود ۴/۱۵ میلیارد یورو بوده است.