کد مطلب: ۵۶۷۶۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ سود بین‌بانکی کاهش یافت/ تبعات کاهش مجدد نرخ سود

نرخ سود بین‌بانکی کاهش یافت/ تبعات کاهش مجدد نرخ سود

نرخ سود بین بانکی که به تازگی رشد یافته بود و به ۱۸٫۳ درصد رسیده بود، حالا دوباره کاهش یافته و تا ۱۸٫۱۷ درصد پایین آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطابق اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی کاهش یافت. بر این اساس نرخ سود در بازار بین بانکی با افت ۰٫۴۴ درصدی نسبت به آخرین نرخ این بازار به ۱۸٫۱۷ درصد تنزل یافت تا بار دیگر به سطح ۱۸ درصد نزدیک شود.

کامران ندری، کارشناس بانکی، معتقد است کاهش یکی دو درصدی در بازار بین بانکی زیاد نیست، بنابراین تا اینجا می‌توان چنین ارزیابی کرد که چندان اثرگذار هم نیست، ولی اگر روند کاهش ادامه پیدا کند میتواند آثار تورمی داشته باشد چرا که کاهش نرخ بهره بین بانکی به معنی تسهیل فرایند خلق پول در بانک‌ها و سرعت گرفتن رشد نقدینگی است.

همچنین ندری تاکید می‌کند که ادامه روند کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند در بلندمدت روی سود سپرده تاثیر بگذارد و آن را کاهش بدهند اما روی نرخ سود تسهیلات بعید است که اثرگذار باشد.

ضمنا او با انتقاد از عملکرد بانک‌مرکزی در روشن کردن موضع خود نسبت به نرخ بهره بین بانکی، عنوان می‌کند: موضع بانک مرکزی اصلا مشخص نیست و در رابطه با نرخ بهره بین بانکی فقط یک کریدور اعلام کرده با کف ۱۴درصد و سقف۲۲درصد. درحالی که در سایر کشورها بانک‌های مرکزی علاوه بر کریدور، نرخ سیاستی مشخصی هم اعلام می‌کنند.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تامین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت می‌کنند.

در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک‌ها برای تامین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود.

نرخ بهره در بازار بین بانکی به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) جهت می‌دهد با این حال از آنجا که در اقتصاد ایران نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می‌شود، این تاثیرات چندان و در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک‌ها را آزاد کند و به اختیار بانک‌ها بگذارد.

برای مطالعه بیشتر درباره آثار افزایش نرخ سود بین‌بانکی گزارش علت افزایش نرخ سود بین بانکی چیست؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داود

    بابا چه خبرتونه اینهمه تبلیغات از صداو سیما بدترش کردین شما ، اصن آدم متوجه نمیشه کدوم خبره

  • tak tirandaz

    پول ایران سودش بره بالا بیادپایین ارزشش چرک هستش تنام

  • ناشناس

    فقط خدا کنه مثل ۹۷و۹۸و۹۹ از بانک مرکزی قرض نگیرند.

  • ناشناس

    پس راهی جز حساب خالی کردن از بانکها نداریم
    و با این وضعیت برجام که تعلیق شده و شاهد تورم رو به بالا داریم و بی ارزشی ریال لازمه که موجودی خود را به طلا ارز سکه و ملک اختصاص دهیم