کد مطلب: ۳۴۳۰۲۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

نرخ سود بانکی به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد

نرخ سود بانکی به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد

با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر تبدیل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، آیا پس از این مصوبه، در گام بعدی شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در ماه‌های آینده خواهیم بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار از بهمن ماه امسال مجدد پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی ماه‌شمار می‌شود؛ به‌طوری که نرخ سود بانکی بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

برخی اشخاص بر این باورند که مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر تبدیل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث خروج سپرده‌های بانکی از بانک‌ها خواهد شد.

در این راستا برخی از تحلیلگران اقتصادی هم معتقدند که ایستگاه آخر تمامی پول‌ها، شعب بانکی است. به عبارت ساده‌تر چنانچه با تبدیل نرخ سود روزشمار به ماه‌شمار به صورت کوتاه‌مدت نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و وارد بازارهای موازی از جمله ارز و طلا شود، در نهایت نقدینگی در دست بخش دیگری از فعالان کسب‌وکار قرار می‌گیرد که آنها نیز مجدد پول را به‌صورت سپرده به بانک‌ها برمی‌گردانند و این چرخه مدام در حال حرکت است، بنابراین نگرانی در خصوص خروج سپرده‌های بانکی از بانک‌ها وجود ندارد.

به عقیده بسیاری کارشناسان بانکی و تحلیلگران اقتصادی، مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از این جهت حائز اهمیت است که تبدیل سود روزشمار به ماه ‌شمار، باعث کاهش هزینه نظام بانکی خواهد شد که بدون شک کاهش هزینه نظام بانکی تاثیر خود را در کاهش نرخ تامین مالی وام‌ها به جای خواهد گذاشت. به عبارت ساده‌تر کاهش نرخ تامین مالی یکی از دغدغه‌های بخش تولید است به این معنا که واحدهای صنعتی تمایل به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی دارند و معتقدند که باید نرخ کمتری بابت تامین مالی بپردازند تا تولید آنها رقابتی شود.

کاهش نرخ سود تسهیلات گام بعدی شورای پول و اعتبار

چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با روزنامه ایران اعلام کرد که شهروندان به کاهش سود تسهیلات امیدوار باشند، زیرا گام بعدی شورای پول و اعتبار پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی حرکت به سمت کاهش نرخ سود تسهیلات است و این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مرحله بعدی تصمیم شورای پول و اعتبار الزام بیشتر بانک‌ها به کاهش نرخ سود وام بانکی خواهد بود، زیرا اگر از مردم سوال شود که آیا مایل هستید که وام ازدواج فرزند یا وام خرید کالا و مسکن ارزان‌تر باشد یا اینکه نرخ سود سپرده بیشتری دریافت کنند، حتما با کاهش نرخ سود وام‌ها بیشتر موافق هستند. مردم حاضر هستند که نرخ 20 درصدی وام‌ها به ۱۰ درصد برسد، اما زمانی می‌توان به سمت نرخ پایین سود تسهیلات حرکت کرد که نرخ سود سپرده را مدیریت کرده و به روش منطقی به سپرده‌ها سود پرداخت شود به‌طوری که در هیچ جای دنیا بابت سپرده جاری، سود پرداخت نمی‌شود.

آیا مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر تبدیل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث کاهش نرخ سود وام‌ها در ماه‌های آینده خواهد شد؟

کاهش نرخ سود بانکی

یک نماینده مجلس می‌گوید: نرخ سود به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد.

نرخ سود به این زودی‌ها کاهش نمی‌یابد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خواسته شهروندان از نظام بانکی کشور کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است، اما به دلیل اینکه در فضای کسب‌وکار کشور اشتغال پایدار وجود ندارد و رانت در بخش‌های مختلف اقتصادی بیداد می‌کند و همچنین امکان این موضوع وجود دارد که تسهیلات یا خطوط اعتباری تخصیص‌یافته در زمینه‌هایی چون سفته‌بازی هزینه شود، نمی‌توان الزاما گفت که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی افزایش تولید در واحدهای صنعتی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که تبدیل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار باعث کاهش هزینه‌های نظام بانکی می‌شود، اما معتقدم به دلیل رانت و فساد افسارگسیخته‌ای که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به این زودی‌ها در شبکه بانکی رخ نخواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.