کد مطلب: ۵۲۵۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش خودسرانه سود سپرده / بانک‌ها چگونه قانون را دور می‌زنند؟

افزایش خودسرانه سود سپرده / بانک‌ها چگونه قانون را دور می‌زنند؟

در حالی که نرخ سود سپرده قانونی افزایش پیدا نکرده است برخی بانک‌ها خودسرانه نرخ سود یکساله را افزایش داده‌اند. برخی دیگر هم با لحاظ نکردن نرخ شکست قانونی چراغ خاموش در حال دور زدن نرخ‌های سود مصوب هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین بار شورای پول و اعتبار تابستان سال گذشته وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد. بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌ساله ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو ساله به ۱۸ درصد رسید.

پس از آن با این که بارها شائبه افزایش نرخ سود سپرده پررنگ شد اما نه تنها قانون جدیدی در این باره ابلاغ نشد بلکه حتی عبدالناصر همتی، رئیس شورای پول و اعتبار صراحتا اعلام کرد که سیاست‌گذار پولی فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود ندارد.

با این حال بررسی میدانی بانک‌های خصوصی حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها نرخ سود سپرده را به صورت غیرقانونی افزایش داده‌اند. برخی از شعب بانک‌های خصوصی نرخ سود سالانه را ۲۰ درصد اعلام می‌کنند.

برخی دیگر از بانک‌های خصوصی و نیمه خصوصی به سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۲ درصد سود می‌دهند. ظاهرا بعضی دیگر هم سود ۲۳ درصد برای عدم لغو سپرده تا دو سال در نظر گرفته‌اند. ( باشگاه خبرنگاران جوان)

در این میان چند بانک هم از ترفند دیگری برای افزایش نرخ سود استفاده کردند. نرخ سود این بانک‌ها در وهله اول قانونی به نظر می‌رسد چراکه سود یکساله را ۱۶ و دو سالانه را ۱۸ درصد اعلام می‌کنند اما در ادامه توضیح می‌دهند که بعد از یک تا سه ماه (در بانک‌های مختلف متفاوت است) سپرده‌گذار قادر است سپرده خود را بدون لحاظ نرخ شکست از حساب خارج کند.

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره این اقدام بانک‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: این کار مطابق با مقررات بانک مرکزی نیست و بانک‌ها در حال تخلف هستند. چراکه برای هر مقدار ماندن سپرده در بانک نرخ خاصی تعیین شده، وقتی نام سپرده‌ای دو ساله است هر مقدار زودتر برداشتن پول باید مشمول نرخ شکست شود.

او می‌افزاید: در صورت مشاهده این تخلف باید به مدیرت نظارت بر بانک‌ها گزارش شود. کانون بانک‌های خصوصی وظیفه و ابزار نظارت در این امور را بر عهده ندارد، این مسئله تمام بر عهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی اگر بخواهد برای این که بانک‌ها را ملزم به رعایت قانون کند، راه‌های زیادی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر کسی فکراقتصادی داشته باشه ومرد کار باشه ،میتونه ازپولش ۲۰۰ درصد هم پول دربیاره نیازی نیست به بانک بسپارد که یک دهم آنرا به او بدهد

  • سارا

    همسرم فوت شده وبیمه و….هم نداریم .از لحاظ سنی و…هم توان کار ندارم
    همین سرمایه اندکی که داشتیم تو بانک گذاشتیم با سود اون امرار معاش می کنیم تورم صد درصده سود سپرده 18درصد
    کدوم بانک 20میده! بابا پول از ارزش می افته به کنار حداقل بذارید بامختصر سود این پول زندگیمو بگذرونم وعمرمو تموم کنم.
    نمیان بگن لپه سال قبل چند بود الان شده 44تومن گوشت فلان بوده چسبیدن به سود سپرده بابا اینجا اروپا نیست تورم کم باشه سود بانکی رو هم فرمایشی پایین میارین به امثال من ظلم میشه

  • ناشناس

    سود بانک کم کنند پول میره سمت دلال بازی سکه وطلا یا کوره پول سوزی بورس من موندم مردمی که نه دلال هستند نه سررشته ای تو معاملات بورسی دارند چرا یه عده نارحت میشن که پول این قشر از افراد تو بانک باشه واز سود بانکی اسفاده کنند همین افراد تولید کننده دلال دلارو سکه هستند تو جامعه

  • ناشناس

    نرخ سود اگر35 درصد هم بشه بازم کمه کسی دیگه راغب به سپرده گذاری در بانک نیست مگر اینکه خیلی ببخشید بلا نسبت جمع دیوانه باشد پول تو بانک بگذارد

    • ناشناس

      پولو ببر تو بورس تا ۷۰ درصدش ذوب بشه

  • ناشناس

    چرا از باشگاه خبرنگاران کپی میرید؟

  • ناشناس

    دوستان توجه کنید کوقتی دیدید دارند بانک سود بیشتر می دهد حتما دلار و زمین و . بالا میرود در این شرایط گول بانک را نخورد وبعد از یکسال توجه خواهید شد که چه کلاهی سرتان رفته

  • مهدی

    سلام کدام بانک ها نرخ سود سپرده ی بیشتری میدهد

  • مهدی

    کدام بانک نرخ سود بیشتری میدهد و مطمعن هست

  • ناشناس

    برای کشوری که رییس بانک مرکزیش نمیدونه چکار کنه متاسفم، الان سود سپرده بانکی ۱۶ درسته اما تورم ۵۰درصد واقعا این با عقل جور در میاد؟ آقای همتی متاسفم برات چون پایین بودن سود سپرده های بانکی در مقابل تورم باعث میشه ک صاحب خانه ها به جای پول رهن اجاره رو زیاد بگیرن و من الان نصف حقوقم رو دارم اجاره میدم این خیلی نامردیه

  • ناشناس

    شما چرا ناراحتید مردم بیچاره دارن از بعضی بانکها 18 درصد سود میگیرن؟!؟ این 18% یا حتی 22% با این تورم 100 درصدی نه 22% خیالی شما ناچیز هست.