کد مطلب: ۵۴۶۸۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تردمیل!/ شیر خشک و دارو معطل ارز هستند

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تردمیل!/ شیر خشک و دارو معطل ارز هستند

درحالی که اخیرا شنیده می‌شود روند تخصیص ارز به کالاهای ضروری مثل دارو، نهاده‌های دامی، شیر خشک و… دچار اختلال شده، آخرین فهرست منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد برخی نهادهای فرهنگی موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،فعالان صنعت دارو می‌گویند یازده ماه است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه دارویی اختصاص پیدا نکرده و حداکثر ارزی که امسال به واردات داروی نهایی تخصیص پیدا کرده نیز از ۱۱ میلیون دلار تجاوز نمی‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک کودکان هم ادعا کرده که بیش از ۶ ماه است ارزی به شیر خشک تخصیص داده نشده و موجودی انبارها رو به اتمام است. مشکلات تخصیص ارز به کالاهای اساسی به همین جا ختم نمی‌شود و رئیس هیات مدیره انجمن خوراک دام نیز به دنبال بحبوحه نهاده‌های دامی در بهار امسال، اعلام کرده بود که تخصیص ارز به نهاده‌های دامی قطره‌چکانی انجام می‌شود.

ظاهر ماجرا این است که سقوط درآمدهای نفتی و فشار تحریم بر اقتصاد کشور موجب شده، روند اختصاص ارز به واردات کالاهای اساسی دچار اختلال شود اما بد نیست نگاهی به آخرین فهرست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی بانک مرکزی بیندازید تا متوجه شوید که برای تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی چه اولویت‌هایی مقدم بر واردات کالاهای اساسی بوده‌اند؟!

موسسات فرهنگی در اولویت تخصیص ارز؟!

آخرین فهرست منتشر شده که در انتهای فروردین ۱۴۰۰ به روزرسانی شده ،حاکی از آن است که برخی موسسات با ماهیت فرهنگی یا ورزشی موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند. البته ناگفته نماند که این‌ فقط بخش کوچکی از الویت‌های مقدم بر واردات کالاهای اساسی است!

شرکت موسسه فرهنگی هنری خراسان، موسسه فرهنگی هنری خراسان، شرکت موسسه ورزشی البدربندرکینگ، شرکت موسسه فرهنگی هنری ایرسافام، موسسه آموزش عالی آزادعصر دین و دانش تهران، موسسه بین‌المللی مشکوه‌الرسول، باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس و شرکت تجارت کالای ورزشی مرادی و پسران چند نمونه‌ از این نهادهای فرهنگی یا ورزشی ارزبگیر بوده‌اند.

ارزی نهایی 1

آنچه از جستجو درباره این شرکت‌ها و موسسات برمی‌آید، این است که برخی اساسا وارداتی ندارند و برخی دیگر هم واردات دارند اما نه کالاهای ضروری. مثلا موسسه ایرسافام و موسسه آموزش عالی آزاد عصر دین و دانش تهران، موسساتی غیرتجاری و برگزار کننده آزمون‌های بین‌المللی IELTS هستند یا شرکت تجارت کالای ورزشی مرادی و پسران محصولاتی از قبیل انواع دوچرخه و تردمیل وارد می‌کند. با این حساب علت دریافت و بعضا حتی مصارف ارز دولتی این موسسات غیرشفاف است.

البته این اولین باری نیست که موسسات فرهنگی برای بودجه و درآمدهای ارزی کشور حاشیه‌ساز می‌شوند. موسساتی که البته عملکرد چندان شفافی هم ندارند.

ولخرجی از منابع ارزی

نکته جالب دیگری که در فهرست ارزی به روزرسانی شده یادآوری می‌شود، ماجرای دریافت ارز دولتی خیریه امیرالمومنین است. اردیبهشت سال گذشته که فهرست دریافت ۹ میلیون دلار ارز دولتی این موسسه خبرساز شد، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که نام این موسسه به اشتباه در فهرست منتشر شده اما در اطلاعیه بانک مرکزی روشن شد که پرداخت ارز به این موسسه به منظور بازپرداخت تسهیلات ارزی‌ که ۱۵ سال پیش گرفته بوده، انجام شده؛ که البته این اطلاعیه و تلاش برای توجیه دریافت ارز این موسسه، خود عذر بدتر از گناه بود.

هرچند که مشخص نیست چرا تسهیلات ارزی به خیریه‌هایی پرداخت می‌شود که مطابق قانون حق فعالیت اقتصادی ندارند. حالا اما بیش از یکسال است نام خیریه در فهرست ارزی بانک‌مرکزی دیده می‌شود اما همچنان سوالاتی مثل این که چرا این خیریه سال ۸۵ از حساب ذخیره ارزی تسهیلات ارزی دریافت کرده؟ این تسهیلات چه میزان بوده و چرا با وجود گذشت ۱۵ سال هنوز تسویه نشده؟

سؤال مهم‌تر اما این است که چرا برای بازپرداخت تسهیلات ارزی دریافتی یک خیریه، آن هم در سال‌های تحریمی و در شرایط مضیقه ارزی که برای کالاهای اساسی و دارو به سختی ارز تامین می‌شود، به این موسسه به جای پرداخت ارز نیمایی، ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود؟

تجارت‌نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات و دریافت اطلاعات اولیه درباره نهادهای متولی موسسات فرهنگی و ورزشی که ارز دولتی گرفتند، از طریق بانک‌مرکزی اقدام کرده اما تا این لحظه پاسخی از سمت این نهاد دریافت نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فامیل دور

    کاملا مشخصه که دوستانی از ما بهتر پشت این قضیه هستن.. ارز 4200 از اولش هم اشتباه بود .. مشخصه تو کشوری که فساد به این حجم رسیده همه دنبال ارز 4200 برای واردات و فروش کالا به قیمت روز باشن.. اونوقت یعنی مسولان از این کار خبر ندارن… نگو نه که ناراحت میشم…

  • مهدی

    فساد رو جمع نکنید مردم جمعتون میکنن.صبر هم اندازه داره.هر جا رو نگاه میکنی شده باند و مافیا