کد مطلب: ۶۶۹۸۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا برخی کشورها تورم ندارند؟ / کدام دولت‌ها به دنبال بالابردن تورم هستند؟

چرا برخی کشورها تورم ندارند؟ / کدام دولت‌ها به دنبال بالابردن تورم هستند؟

در حالی که سران کشورهایی که تورم بالایی دارند، سعی دارند مردم خود را متقاعد کنند که افزایش قیمت‌ها و تورم شدید مساله‌ای جهانی است، هنوز هم کشورهایی هستند که تورم زیر چهار درصد دارند. این کشورها چگونه توانسته‌اند تورم را کنترل کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه جهان درگیر تورم و افزایش قیمت‌هاست و تورم تقریبا در اقتصاد تمام کشورها وجود دارد. سیاست‌گذاران سعی دارند تا مردم را متقاعد کنند که افزایش قیمت‌ها مساله‌ای جهانی است و همه به یک اندازه دچار این تورم شدید هستند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نیز اخیراً یکی از دلایل گرانی‌ در بازارهای ایران را مربوط به افزایش قیمت‌های جهانی دانست. بر اساس اعلام او طرح استفاده از کوپن مربوط به ایران نیست و برخی کشورهای اروپایی هم به توزیع کوپن روی آورده‌اند.

گرچه قیمت سوخت، کود شیمیایی، غلات و دیگر کالاهای اساسی در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت؛ اما آیا اکنون تمام کشورها به اندازه ایران دچار تورم شده‌اند؟

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که از بین ۴۲ اقتصاد بزرگ جهان هشت مورد از آن‌ها هنوز هم تورم زیر چهار درصد دارند که شش مورد آن‌ها جرو کشورهای جنوب یا شرق آسیا محسوب می‌شوند.

چرا شرقی‌ها مصونیت بیشتری داشته‌اند؟

مصونیت کشورهای شرقی در مقابل تورم نسبت به سایر کشورها دلایل مختلفی دارد. یکی از این عوامل به شیوع دو بیماری در این کشورها مربوط می‌شود. تب خوکی آفریقایی ازجمله این بیماری‌هاست که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ جمعیت خوک‌ها را در چین بشدت کاهش داد. این مساله قیمت محصولات مربوط به خوک را در شرق آسیا به مقدار زیادی بالا برد و فشار تورم را در بسیاری از نقاط اقتصادی کاهش داد.

یکی دیگر از بیماری‌های ضدتورم در این منطقه کووید-۱۹ بود. در بسیاری از قسمت‌های آسیا مردم دیرتر و با اکراه بیشتر زندگی با کرونا را پذیرفتند. برای مثال اندونزی قرنطینه‌های خود را با سه ماه اختلاف از کشورهای دیگر آغاز کرد. در مالزی نیز پنج ماه پس از اعلام شیوع کرونا قرنطینه اعلام شد. در تایوان هم به دلیل شیوع کووید در گذشته ایمنی مردم بیشتر بود و این بیماری برای آنها به اندازه غربی‌ها مرگ‌بار نبود. این در حالی است که در کشورهایی مانند چین که قرنطینه‌های کرونایی در آنها زودتر اعمال شد در دومین ماه قرنطینه میزان خرده‌فروشی ۱۰ درصد کاهش یافت.

محدودیت‌های سفرهای برون‌مرزی نیز به کشورهایی مانند هنگ‌کنگ و به‌ویژه ماکائو که به صنعت توریسم وابسته هستند آسیب زیادی وارد کرد.

در کشورهای غربی تورم باعث شد تا بانک‌های مرکزی سیاست پولی انقباضی در پیش بگیرند. برای مثال فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره خود را به بازه ۱٫۵ تا ۱٫۷۵ درصد رساند. افزایشی که در ۳۰ سال گذشته این کشور بی‌سابقه بود. هنگ کنگ و ماکائو که ارزش پول خود را به ارزش دلار پیوند داده‌اند مجبور شدند پس از این اقدام آمریکا نرخ بهره خود را بالا ببرند.

مالزی و اندونزی روش عجیبی برای مقابله با افزایش قیمت‌ها در پیش گرفتند و آن هم ممنوع کردن صادرات بود. اندونزی فروش روغن پالم را به کشورهای خارجی ممنوع کرد. مالزی نیز همچنان مرغ زنده را صادر نمی‌کند. هدف از این کار حفظ ذخایر کشور برای مردم خود است. اما این کار باعث افزایش تورم در کشورهای دیگر منطقه مانند سنگاپور شد که به واردات مرغ وابسته است.

تورم به نفع دولت‌هاست؟

به شکل عجیبی در کشور ژاپن علاقه سیاست‌گذاران در راستای افزایش تورم است. بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته تعهد خود را برای خریداری هر چه بیشتر اوراق قرضه ۱۰ساله تمدید کرد. با این کار ژاپن می‌خواهد سود اوراق قرضه خود را بیشتر از ۰٫۲۵ درصد افزایش ندهد. این در حالی است که سود این اوراق در آمریکا به ۳٫۲ درصد افزایش یافتند. این اختلاف باعث شد تا ارزش «ین» در مقابل «دلار» پایین بیاید. افت ارزش ین هزینه واردات را افزایش می‌دهد و تورم ژاپن را بالا می‌برد.

تورم بالا باعث می‌شود انتظار مردم برای افزایش دستمزد بالا برود و افزایش دستمزد نیز افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد. سیاست‌گذاران ژاپن در واقع به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند؛ زیرا سال‌ها بود که تقاضای مردم کم و قیمت‌ها در حال کاهش بود. به عبارتی تورم دقیقا همان چیزی است که بانک مرکزی ژاپن به دنبال آن بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.